...
TRENUTNO13:30 - 13:45Pesma dana

Društvo

Zašto je voz sporiji od maratonca?

07.11.2018.

Nedavno je završena rekonstrukcija 96 kilometara pruge od Novog Sada do Zrenjanina, čime je posle sedam godina obnovljena železnička linija između ta dva grada. Pre rekonstrukcije, vozovi su tom prugom išli prosečno 20-30 kilometara na sat, ponegde i 10 kilometara na sat, zbog čega je saobraćaj pre sedam godina i obustavljen.

.

Ekipa O radija je prošlog petka sela u voz za Zrenjanin u nameri da proveri kako to sve zaista izgleda. Ali i pre nego što smo seli u voz, sačekalo nas je neprijatno iznenađenje. Poredu vožnje, brzi voz za Zrenjanin koji iz Novog Sada kreće u 7:05, u Zrenjanin stiže u 10:43. Dakle, brzom vozu je za deonicu od 96 kilometara potrebno 3 sata i 40 minuta!

Zrenjanin je pedesetak kilometara udaljen od Novog Sada. Kolima ste tamo za 45 minuta, maksimum. Biciklom stižete za dva sata, a brzim vozom za malo manje od četiri. Dakle, osim bicikliste i prosečni maratonac je brži od brzog voza na ovoj relaciji. Ipak, pruga ne ide baš najkraćim putem, nego okolo naokolo, kroz bačka i banatska sela, sa 14 usputnih stanica. To su Rimski šančevi, Kać, Budisava, Šajkaš, Vilovo, Lok, Titel, Donji Titel, Knićanin, Perlez, Farkaždin, Orlovat, Lukićevo i Zrenjanin fabrika. Na stanicama se voz zadržava samo toliko koliko je putnicima potrebno da uđu i izađu iz voza, osim u Orlovatu, gde stoji sat i deset minuta!

"Zbog racionalnijeg korišćenja dizel-motornih garnitura iz Zrenjanina kreće jedna kompozicija, koja se u stajalištu Orlovat razdvaja na voz za Novi Sad i voz za Kovačicu. Cela ta saobraćajna operacija zahteva određeno vreme", naveo nam je kao razlog za stajanje Nenad Stanisavljević, direktor medija centra JP "Železnica Srbije". Ipak, dok je ekipa O radija bila u vozu, kompozicije se nisu razdvajale, već se čekalo da propustimo vozove iz suprotnog pravca.

voz2 jpg

U jednom pravcu cena karte za voz od Novog Sada do Zrenjanina je 434 dinara, dok je povratna karta 700 dinara. Voz je nov, lep i čist. U njemu imate i mesto za bicikl, za koji takođe plaćate kartu, 100 dinara. Autobus za Zrenjanin koji putuje 47 minuta, po redu vožnje košta 380 dinara u jednom pravcu, a linijski taksi 250. To znači da nam voz u ovom slučaju ne štedi ni vreme ni novac. Verovatno je to jedan od razloga zbog kojeg je voz bio prazan. Ipak on saobraćaja dva puta dnevno i iz Novog Sada i iz Zrenjanina, što ne deluje isplativo.

voz4 png

"Kada se govori o isplativosti železničkih investicija, pogotovo kada je reč o železničkoj infrastrukturi ali i o putničkom železničkom saobraćaju, ne samo kada je reč o Srbiji nego kada je reč o bilo kojoj evropskoj železnici, ne može se govoriti o isplativosti neke investicije. Cilj i značaj železničkog prevoza, pogotovo u putničkom prevozu, mnogo je veći i značajniji od toga. Omogućavanje stanovnicima duž jedne pruge, a dobro znam da na pojedinim relacijama nema direktnog autobuskog prevoza nego meštani koriste linijski taksi, za te stanovnike je mnogo bitno što oni imaju sad uspostavljenu redovnu i pouzdanu železničku liniju. Kada je reč o isplativosti, to se kao parametar ne koristi nigde. Što se tiče broja putnika, sedam godina ljudi nemaju naviku da se voze vozovima na toj relaciji. Potrebno je par meseci da oni uopšte saznaju da voz postoji, pa da nakon toga ponovo steknu naviku i da se uvere da taj voz funkcioniše svakodnevno po redu vožnje", tvrdi Nenad Stanisavljević.

voz1 jpg

Voz od Novog Sada do Zrenjanina ni jednog trenutka nije prešao brzinu od 65 kilometara na sat. Na kraku od Orlovata do Zrenjanina nije bio brži od 30 na sat. Nenad Stanisavljević nam je rekao da pruga može da podnese veću brzinu, isto kao i voz, ali za tu brzinu postoje saobraćajni razlozi. Kada uzmemo u obzir da je prosečna brzina na našim prugama do skoro bila samo 40 na sat, onda ovo i nije tako loše. Ali i dalje je mnogo manja od proseka brzine železnice zemalja koje imaju razvijen železnički saobraćaj.

brzinakombinacija jpg

Rekonstrukcija pruge Novi Sad - Zrenjanin deo je projekta rekonstrukcije pruge Pančevo - Orlovat - Novi Sad, čija je ukupna dužina 136 kilometara, uključujući krak od Orlovata do Zrenjanina. Do kraja januara bi trebalo da budu završeni radovi, s tim da će pravac Pančevo - Novi Sad zapravo postati alternativni pravac iz Beograda, jer će saobraćaj na pruzi Beograd - Novi Sad biti obustavljen skoro čitave godine zbog rekonstrukcije te deonice.

Kako će to sve zapravo funkcionisati videćemo, a kako sada izgleda taj put možete pogledati na youtube kanalu O radija:

Emisiju "U kakvoj zemlji želim da živim" u kojoj smo pričali o prugama u Srbiji možete preslušati na podkastu O radija. 

Alma Kovčić

Možda te još zanima:

.

Devet godina O radija

Pre devet godina održane su 23. Zimske olimpijske igre. Aleksandar Doba je pre devet godina bio prva osoba u istoriji…

.

EcoMan 2023: I Oradio u trci za očuvanje prirode

Posle uspešne prve EcoMan trke, koja je održana u septembru prošle godine, udruženje Zeleni Sad odlučilo je da ovaj događaj…

.

Zoom kafica o karijeri u HR-u

Ako te zanima karijera u HR-u, a ne znaš šta sve ona tačno podrazumeva, ili ako te zanima šta radi…

.

Vibro-akustičko inženjerstvo - novi master program

Univerzitet u Novom Sadu, prvi na ovim prostorima, otvara master program za vibro-akustičko inženjerstvo.U okviru ovog programa možete se opredeliti…

.

Prijavi se na BASF Innovation Hub

Prijave za konkurs iz oblasti održivog razvoja BASF Innovation Hub otvorene su do 30. septembra u ponoć.

.

Amazon protiv lažnih ocena

Amazon je blokirao oko 3.000 online prodavaca koji su povezani sa 600 kineskih elektronskih brendova. Amazon navodi da to nije anti-kineska…

  • 13:10 Vredi pročitati
  • 13:20 Tehnologija
  • 13:30 Pesma dana
  • 13:45 Prava stvar
  • 14:00 Superoperater

Anketa

U kojoj formi najčešće pratite Oradio?

Oradio logo