...
TRENUTNO05:00 - 10:00Music Mix by Bea

Društvo

X vs. Z: Kako skroluju različite generacije?

17.10.2024.

U pilot epizodi Rose u podne - nove emisije na Oradiju, razgovarali smo sa pripadnicama različitih generacija o načinima na koje koriste društvene mreže.

.

Foto: Pexels

Slađana živi u Novom Sadu i ima 52 godine, što je svrstava u grupu generacije X. Sa druge strane, Olivera trenutno živi u Beogradu i rođena je 2003. godine, što je nedvosmisleno čini pripadnicom generacije Z. Ono na šta verovatno prvo pomislimo kada pokušamo da uporedimo ove dve generacije jeste njihov odnos prema digitalnim tehnologijama. Sa jedne strane, generacija Z je odrasla okružena pametnim telefonima i računarima, dok je većina pripadnika i pripadnica generacije X sa njima došli u kontakt tek nakon tinejdžerskih godina.

Kada je reč o načinu korišćenja društvenih mreža, od naših sagovornica Slađane i Olivere dobili smo neke odgovore koje smo manje-više očekivali, ali i neke koji su nas prilično iznenadili i koji se nikako ne bi mogli uklopiti u generacijske stereotipe.

Slađana koristi YouTube, Instagram i Facebook. Kako kaže, najviše vremena provodi na Facebooku, jer je to mreža na kojoj komunicira sa prijateljima.

Iz sličnog razloga, Olivera najviše vremena provodi na WhatsApp-u, jer preko ove aplikacije komunicira sa porodicom, ali i koleginicama i kolegama sa fakulteta. Ona takođe koristi i TikTok, Instagram i Facebook. 

drustvenemreze jpeg

Foto: Pexels

Naše sagovornice smo takođe pitali koliko vremena u toku dana provode na mrežama, kao i kakve sadržaje najviše prate.

"Tokom radnih dana provodim oko sat vremena na društvenim mrežama, a vikendom, kada imam malo više vremena - oko dva sata. Pratim informativne sadržaje, zabavu i kulturne sadržaje. Najviše čitam novine, pratim podkaste, a čitam i reportaže i feljtone i druge stvari koje se tiču društvenih prilika", kaže Slađana. 

"Ne provodim mnogo vremena na društvenim mrežama i najčešće pre spavanja pogledam šta se tog dana dešavalo. Najčešće gledam kuhinjske recepte zato što volim da isprobavam novu hranu. Takođe, volim da gledam snimke sa destinacija koje bih volela da posetim. Što se tiče informisanja preko mreža, najviše pratim šta se dešava u Beogradu", priča Olivera.

Obe naše sagovornice ispričale su nam da zapravo same ne objavljuju mnogo sadržaja na svojim nalozima na mrežama. A kada objave nešto, za Slađanu su to najčešće fotografije prirode, a za Oliveru trenuci koje provodi sa porodicom i prijateljima. 

Takođe, i Slađana i Olivera saglasne su da društvene mreže utiču na njihov društveni život.

"Komuniciram sa prijateljima preko mreža, razmenjujemo sadržaje, dogovaramo se preko mreža, tako da su mi one jako korisne u tom kontekstu", kaže Slađana.

Slađana takođe kaže da je na mrežama najviše nerviraju sve upornije reklame. Sa druge strane, Oliveri najčešće smeta to što se na mrežama promoviše nerealna slika svakodnevnog života. 

"Nismo uvek svi nasmejani, raspoloženi i doterani", ističe Olivera.

Videli smo na koji način koriste društvene mreže naše dve sagovornice - pedesetdvogodišnja Slađana i dvadesetogodišnja Olivera. Međutim, šta nam kažu istraživanja o ovoj temi - da li u kontekstu ove teme možemo govoriti o generacijskim razlikama?

Ono što za sada znamo iz istraživanja da definitivno postoje različite preferencije kada je reč o mreži na kojoj se najviše provodi vreme, pa ćemo tako Gen Z mnogo češće sresti na TikToku i Instagramu, a Gen X i Baby Boomere na Fejsbuku. Čini se da je YouTube platforma koju i dalje podjednako vole sve generacije, a takođe ljudi svih uzrasta kažu da preferiraju vizuelne sadržaje kao što su fotografije i videi u odnosu na tekst.

Jedno istraživanje u Sjedinjenim Državama takođe je pokazalo da danas većina korisnika društvenih mreža - njih 55 odsto ove digitalne kanale koristi i za informisanje. Ovaj trend je posebno uočljiv među Generacijom Z, gde je 77 odsto ispitanika i ispitanica reklo da se informišu putem društvenih mreža. Veliki deo njih takođe na mrežama prati sadržaje koji su se primarno ranije pratili na televiziji, kao što su sport i različiti video formati koji su sada dostupni na platformama poput YouTube-a.

Celu epizodu Rose u podne možeš poslušati u plejeru: 


I. Č. 

Tagovi

Možda te još zanima:

.

Između filtera i stvarnosti: TikTok i samopouzdanje generacije Z

U digitalnom svetu društvene mreže igraju ključnu ulogu u oblikovanju identiteta i samopouzdanja mladih. TikTok, kao jedna od najpopularnijih platformi,…

.

Muškarci i rodna ravnopravnost: doprinos počinje iz najbližeg okruženja

Rodna ravnopravnost važna je i za muškarce u društvu. Zbog toga je neophodno zajedničkim naporima suzbijati predrasude o feminizmu i…

.

Gen Z posmatra kako njihovi stariji otkrivaju internet i mimove

Ako pitate starije pripadnike Generacije Z, reći će da u početku beše Fejsbuk. Milenijalci će reći da je postojao i…

.

Florida zabranjuje pristup društvenim mrežama

Guverner Floride Ron DeSantis potpisao je zakon kojim se deci mlađoj od 14 godina zabranjuje pristup društvenim mrežama. Takođe, za…

.

Druga strana društvenih mreža: edukativni sadržaji za mlade

U poslednje vreme sve više kreatora se odlučuje da na društvene mreže plasira edukativan sadržaj, koga, sada već poslovično manjka.…

.

Od listanja do kliktanja: Kako su studirale generacije X i Z?

U trećoj epizodi Rose u podne sa Branislavom Kolarov (Gen Z) i Petrom Klaićem (Gen X) razgovarali smo o generacijskim…

  • 00:00 Music mix by Anja
  • 05:00 Music Mix by Bea
  • 10:00 Pre podne na O radiju
  • 10:30 Tehnologija

Anketa

Na koji način koristiš ChatGPT?

Oradio logo