Društvo
Socijalno preduzetništvo kao način za uključivanje mladih u zajednicu
Socijalno preduzetništvo predstavlja relativno novu formu poslovanja. Bavi se prepoznavanjem i rešavanjem društvenih problema kao što su isključenost, siromaštvo ili nezaposlenost. Ovaj tip poslovanja postoji i u Srbiji, a autori projekta "Budite kul-budite odgovorni" izdvojili su neke od organizacija civilnog društva koje rade sa mladima na riziku od socijalnog isključivanja pri zapošljavanju.
Tokom projekta "Budite kul-budite odgovorni" zaključeno je da obezbeđivanje sredstava za rad u okviru ovog tipa poslovanja predstavlja izazov za organizacije civilnog društva dok ih, sa druge strane, vrlo mali broj društveno odgovornih kompanija podržava, kroz donacije ili druge vrste rada sa mladima. Ivana Jovanović iz udruženja Remix, koje je jedan od kreatora ove publikacije, kaže da postoje različiti oblici kako neko može društveno-odgovorno da posluje prema mladima.
"Ono što je njima potrebno jesu sredstva za osnovni rad u slučaju pokretanja takve vrste preduzeća, neka podsticajna sredstva, početni kapital. Tu bi bila značajna uloga društveno-odgovornih kompanija, da pomognu u tom segmentu. Saznali smo da postoje kompanije koje otkupljuju određeni broj nekih proizvoda i na taj način pomažu. Postoje različiti oblici kako neko da posluje društveno odgovorno i na koji način da usmeri sredstva kako bi pomogli mladima koji su u riziku od socijalne isključenosti. Celu ovu priču paralelno prati borba protiv diskriminacije, razbijanje predrasuda, stereotipa, koja prate kategorije mladih koje smo naveli. To ne može da se odvoji", rekla je Ivana Jovanović.
Sintagma "mladi u riziku od socijalne isključenosti" u okviru ovog projekta podrazumeva decu i mlade koji su bez roditeljskog staranja, u sukobu sa zakonom, sa ulice, koji koriste psihoaktivne supstance ili žive u porodicama sa istorijom sukoba sa zakonom. Na primer, kako se navodi u publikaciji, beogradski "Kafe bar 16" pruža priliku mladima da steknu nove veštine i dobiju mogućnost da se formalno zaposle i na taj način postanu ravnopravni članovi društva. Kako nam je rekla Ivana Jovanović, izdvajanjem ovakvih primera, podiže se svest o problemima i borba protiv stereotipa sa kojima se ova grupa mladih suočava.
"Mislim da smo na ovaj način uspeli da približimo čitaocima sa kakvim problemima se susreću, na primer, mladi koji izlaze iz kazneno popravnog doma, taj momenat vraćanja u zajednicu, otežana mogućnost nastavka školovanja što naravno uzrokuje da ne mogu da se zaposle, kao i postojanje povećanog rizika od ponovnog činjenja nekog krivičnog dela. Sve je to povezano", rekla nam je Ivana Jovanović.
Predstavljanje publikacije, Ivana Jovanović
Sa druge strane, postoji način da ovakav sistem postane još bolji. Napravljen je Nacrt zakona o socijalnom preduzetništvu i zapošljavanju u socijalnim preduzećima, ali on još uvek nije donet. Ivana Jovanović kaže da, bez obzira na ovaj nedostatak, organizacije nalaze načine da osnuju socijalna preduzeća.
"Dok smo radili intervjuisanje organizacija, pitali smo ih da li su učestvovali u procesu kreiranja predloga zakona o socijalnom preduzetništvu i zapošljavanju socijalnim preduzećima. Nažalost, nije se mnogo organizacija sa kojima smo kontaktirali uključilo u taj proces. Videćemo tek kad ga budu doneli u nekom finalnom obliku, da li će to biti podsticajno ili će izazvati neke potencijalne probleme u osnivanju socijalnih preduzeća. Nepostojanje trenutnog zakona nije sprečilo udruženja da nađu način da osnuju ta socijalna preduzeća", rekla je Ivana Jovanović.
Projekat "Budite kul-budite odgovorni" realizovan je tokom 2018. i 2019. godine, a finansiran je iz sredstava Evropske unije kroz sabgranting, u okviru regionalnog projekta "At risk Youth social empowerment". Publikacija postoji i online i možete je preuzeti na sajtu Brand magazin.
S.P.