Društvo
Posetioci jeftiniji od statista
Dan zaštite podataka o ličnosti obeležen je u ponedeljak 28. januara, a nekako u isto vreme, u medijima i na društvenim mrežama osvanula je informacija da je prethodnog vikenda, na ulazu u tržni centar Promenada, bilo istaknuto obaveštenje za posetioce da će u objektu tog dana boraviti fotografi i da posetioci mogu biti uhvaćeni na tim fotografijama.
Ulaskom u tržni centar oni pristaju da njihove fotografije kompanija Nepi Project One d.o.o. koristi u medijima, na društvenim mrežama i u komercijalne svrhe, pisalo je na tom obaveštenju.
Kada su ovakve stvari u pitanju kod nas po pravilu najbrže reaguje tviter pa se na toj društvenoj mreži oglasio i Rodoljub Šabić, bivši Poverenik koji je rekao da je ovo nezakonito.
foto: tviter
Ovo obaveštenje istaknuto je na ulazima u donjem delu vrata, pa ga mnogi građani nisu ni registrovali. Zlatko Petrović iz Kancelarije poverenika kaže da tržni centar nije postupio po zakonu.
"Zakon o zaštiti podataka o ličnosti poznaje različite načine davanja saglasnosti za obradu podataka o ličnosti, ali podrazumeva niz formalnih pretpostavki za obradu podataka o ličnosti. To znači da, ako nameravate da napravite zbirku fotografija gde bi lica bila prepoznatljiva, prethodno ste u obavezi da o tome obavestite Poverenika. Zatim da Poverenik sprovede formalni postupak prethodne provere, pa tek nakon toga možete ući u obradu podataka. Ono što mogu da vam kažem to je da ovo obaveštenje koje je objavljeno nije u skladu sa zakonom. U svakom slučaju, Poverenik će pokrenuti postupak nadzora nad primenom Zakona o zaštiti podataka o ličnosti od strane ovog tržnog centra i na osnovu činjenica utvrđenih u postupku nadzora će preduzeti dalje mere", rekao nam je Petrović.
foto: pixabay
Fotoreporter Nenad Mihajlović smatra da je način na koji je Promenada obavestila posetioce veoma nespretan.
"Niko ne može da te fotografiše za komercijalne svrhe bez tvoje saglasnosti, odnosno, bez tvog potpisa. Za medijsku kampanju, odnosno za obaveštavanje javnosti o nekim događajima koji se dešavaju u tom tržnom centru, ne treba ti saglasnost. Za reklame im treba saglasnost svakog posetioca. Njima je verovatno bilo najlakše da obaveste posetioce tako što će staviti šturo obaveštenje na dno svakog ulaza", kaže Nenad.
Nenad je objasnio da fotoreporterima nije potrebna saglasnost kada slikaju prolaznike na javnim površinama, zbog toga što te fotografije ne koriste u komercijalne svrhe, već kao ilustracije.
U Asocijaciji za zaštitu potrošača rekli su nam da im se povodom ovog događaja niko nije žalio i da se ovaj problem više tiče građanstva nego potrošača, jer su posetioci tržnog centra samo potencijalni kupci.
foto: pixabay
Postupak uprave tržnog centra navodi na pomisao da je ovo samo još jedan način uštede, jer bi bilo logičnije da su za fotografije koje će koristiti u komercijalne svrhe, pored fotografa, angažovali i statiste.
"Bilo bi logičnije da se odradi stok fotografisanje, ali mislim da to njima predstavlja problem, jer bi ili morali da zatvore tržni centar u toku snimanja ili da to urade van radnog vremena, da ne bi bilo ljudi u pozadini. Pretpostavljam da su oni želeli nešto tog tipa da fotografišu, ali bi onda morali ili da brišu ljude koji se kreću u pozadini, ili da im zamute lica. Ovako je lakše, napišeš obaveštenje pa ako posetilac uđe možeš da koristiš njegove fotke", kaže fotoreporter Nenad Mihajlović.
Emisiju "U kakvoj zemlji želim da živim" u kojoj smo pričali o tome da li neko sme da te fotografiše na javnom mestu i kasnije koristi te fotografije u komercijalne svrhe poslušaj na plejeru ispod:
Alma Kovčić