Društvo / Obrazovanje
Septembarski rok samo što nije
Ispitni rok je verovatno poslednja stvar koja je studentima u glavi na avgustovskih 36 stepeni. Međutim, kako nam je do ispitnog roka ostalo još tačno pola meseca, možda bismo mogli da mislimo o tome. Ekipa Oradija podseća vas da će septembar stići jako brzo, a raspitali smo se o tome kako najlakše možemo sebe da motivišemo i kada je vreme da počnemo da učimo.
Ono što ne može da se nauči za jedno veče – ne može ni da se nauči. Nismo mi izmislili ovu teoriju, njenom logikom se vodi mnogo studenata, koji su u narodu poznatiji kao "kampanjci". Neki od razloga za to čekanje poslednjeg momenta su ili to što znamo da možemo da stignemo da naučimo gradivo, ili nemotivisanost i nedostatak volje za učenjem. Ta nemotivisanost može jako loše da utiče na nas, a predagog Novak Stanišić objasnio je i zašto.
"Ukoliko nešto ne stignemo danas, to ćemo odložiti za sutra, a sutra opet pronaći razlog da to ne uradimo. Ovako sebi samo odmažemo, jer stvaramo sebi nervozu, stres, gubimo živce na gluposti, a to loše utiče na naše mentalno zdravlje", rekao je Novak.
Prema njegovim rečima, trebalo bi da se fokusiramo na najvažnije i da utvrdimo prioritete, jer ćemo kada to uradimo biti psihički stabilniji.
Upravo zbog panike koju sebi možemo da izazovemo ovim odlaganjem, pitali smo studente kako oni funkcionišu, da li odlažu učenje i koliko vremena izdvajaju za spremanje ispita.
Retko kad učim više od dva dana. Eventualno četiri, ako je literatura obimnija od 300 strana, pa ispit zahteva veću pripremu. Do sad sam dobro prolazila, taktiku neću menjati. Svesna sam da tako više igram i na sreću, ali radi mi posao, brzo pamtim i ne vidim potrebu da gulim jedan ispit nedelju ili deset dana.
Trudim se da dobro organizujem vreme, pa da to bude bar nekoliko nedelja ranije, jer ponekad prijavim previše ambiciozno više ispita pa mi je potrebno tri ili četiri nedelje vrlo dobro organizovanog vremena da se spremim detaljno. To se do sad dokazalo kao mnogo uspešnija varijanta nego da radim kampanjski, iako se i to dešavalo.
Uglavnom čekam poslednji čas, jer imam veću koncentraciju kad znam da nešto moram brzo. Kad krenem da učim mnogo pre ispita, znam da imam vremena i nikad se ne posvetim tome onako kako bi trebalo.
Kad imam da učim onda se nateram da odvojim mesec dana, ali kad znam da mogu da stignem, spremam dan pred ispit. I to mora da se promeni pod hitno.
Ličnu motivaciju je nekad gotovo nemoguće stvoriti. Na to mogu da utiču i realni razlozi, ali i neki potpuno glupi izgovori, poput onih evo još sat vremena pa ću onda, evo čim jedem, imam vremena i ako krenem od sutra i slično. Novak Stanišić objasnio je za Oradio zašto nam je teško da se motivišemo, ali i koje mogu biti prednosti kada to učinimo.
"Lična motivacija donosi nam mnoge dobrobiti. Neke od njih su dobra mentalna slika, zdravlje, prava slika o sebi, vrednosti na koje treba da se fokusiramo, na lakši način izlazimo na kraj sa problemima", objašnjava Novak.
On dodaje da je kod motivacije za učenje najbitnija okruženost pozitivnim ljudima. Ako nismo okruženi osobama koje nam daju podršku, nemamo motivaciju za bilo šta, a ne samo za proces učenja. Bitno je i pohvaliti samog sebe, a to je moguće čak i afirmativnim rečenicama poput onih da želimo da uspemo i da ćemo zaista dobiti dobru ocenu ili položiti ispit.
Afirmativni govor ne može da nam položi ispit ako ga ne naučimo, ali postoji jedna velika istina. "Pravo vreme" za početak učenja ne postoji. Sa ovom konstatacijom slaže se psiholog Marko Nikolić.
"Moglo bi se reći samo da postoji više faktora koji utiču na to koliko je vremena potrebno da se neki ispit pripremi. U svakom slučaju, neki od faktora su kapacitet studenta za učenje, njegova ambicija, težina ispita, ali i pritisak u zavisnosti od toga koji je ispitni rok u pitanju", kaže Marko.
On dodaje da je potrebno ostaviti dovoljno vremena da se gradivo slegne i da se na ispit izađe sa punim samopouzdanjem, ali i savetuje da nikada nije prerano da se započne spremanje ispita, jer i te kako može biti prekasno ako se obaveze konstantno odlažu.
Svako funkcioniše drugačije i svako sprema ispite onako kako mu odgovara. Međutim, da bismo izbegli nervozu, ali i igranje na sreću u rokovima uz šansu 50-50 da izvučemo pitanje koje ne znamo, ne bi bilo loše kada bismo literaturu počeli da listamo već sada.
M.M.