Društvo / Obrazovanje
Mladi vide obrazovanje kao najveći problem u Srbiji
Više od 60 odsto mladih smatra da je obrazovni sistem najveći problem u našoj zemlji, pokazuju podaci poslednjeg Alternativnog izveštaja o položaju i potrebama mladih u Republici Srbiji za 2023. godinu. U okviru fokus grupa, koje su rađene za potrebe tog istraživanja, ispitanici su naveli da bi mlade trebalo više slušati kada se donose odluke, između ostalog i u oblasti obrazovanja.
Foto: Canva.com
Milica Borjanić iz Krovne organizacije mladih Srbije kaže da mladi obrazovanje u Srbiji smatraju zastarelim.
"Trenutni sistem ne odgovara njihovim potrebama, odnosno, potrebama tržišta rada. Jako je bitno i to što mladi prepoznaju da se sistem obrazovanja ne menja u skladu sa nekim novim, inovativnim pristupima koji su svakako već zastupljeni na tržištu rada", kaže Milica.
OBRATI PAŽNJU
Naši srednjoškolci, studenti, akademci, su često nagrađivani i postižu velike uspehe u obrazovanju. Milica smatra da je njihova lična upornost i požrtvovanost faktor koji više doprinosi takvim rezultatima.
"I kroz ovakav sistem obrazovanja, oni nalaze načine, često kroz neformalno obrazovanje dodatno obogaćuju svoja znanja i stavaraju sebi prilike. Rekla bih da bi obrazovni sistem trebalo da bude podsticajnjii za njih. Ovako se čini da oni uspehe ostvaruju uprkos obrazovnom sistemu, a ne zarad i zbog obrazovnog sistema", objašnjava Milica.
Foto: koms.rs
Razgovarali smo sa mladim studentima o tome koji su najveći problemi u obrazovnom sistemu. Osim zastarelosti i neprilagođenosti, oni izdvajaju i radne i međuljudske odnose i uslove u obrazovnim institucijama.
"Jako je veliki broj divinih profesora koji rade na određeno, strepe za svoj posao, lako mogu dobiti otkaz. A neki profesori koji imaju taj status, jednostavno ne slušaju ni decu ni roditelje i rade šta hoće. Većina škola van Novog Sada i velikih gradova je u katastrofalonm stanju, što je takođe veliki problem", kaže Milan.
Foto: Canva.com
Prema Milicinim rečima, mladi bi mnogo više prilika videli, kada bi se obrazovni sistem reformisao.
"Ukoliko bismo uveli neke nove, digitalne, inovativne pristupe, mladi bi imali više šansi da kroz obrazovni sistem stiču adekvatno znanje, veštine i iskustvo, koje će im sutra pomoći pri zaposlenju i osamostaljivanju. U ovom slučaju, obrazovni sistem više predstavlja prepreku. To je jedan od razloga zašto i odlučuju da naspuste zemlju. Prilike koje su im pružene su dosta ograničene", tvrdi Milica.
Milica ističe i da u obrazovanju više ne sme biti mesta za diskriminaciju i nasilje, a da se mora napraviti prostora za razvijanje kritičkog mišljenja kod mladih jer je to ono što će im pomoći da kasnije donesu neke važne životne odluke.
J. Božić