...
TRENUTNO20:00 - 00:00Music Mix by Bea

Društvo

Novi zakon neznatno osnažio prava potrošača

30.09.2021.

Patike kupljene na rasprodaji u avgustu počele su da se raspadaju u septembru. Novosađanin Marko Dimić je pokušao da ih reklamira u prodavnici u kojoj ih je kupio, ali je dobio odgovor da reklamacija ne može biti uvažena, jer je do oštećenja došlo zbog preteranog korištenja, a da on kao kupac može da tuži trgovinski lanac, ako želi.

.

U ovom odgovoru trgovca jedna je istinita i jedna neistinita tvrdnja. Marko je mogao da tuži butik i taj deo je istinit. On je, takođe, imao pravo na zamenu patika ili povrat novca.

"Kao da sam negde, nekad, pročitao da imam pravo na zamenu patika, bez obzira na vrstu oštećenja, ali nisam bio siguran i izašao sam iz prodavnice bez svog novca. Da ih tužim za 4.000 dinara, ne želim, jer bi me ta avantura sigurno više koštala nego što sam izgubio", kaže Marko.

Novi Zakon o zaštiti potrošača trebalo bi da ispravi sve nepravde iz ovog i sličnih slučajeva, ali stručnjaci koji se bave zaštitom potrošača kažu da će to činiti samo delimično i polovično, te da svojim kvalitetom nije daleko odmakao od prethodnog zakona.

On je konačno uveo instituciju vansudskog rešavanja potrošačkih sporova, što će bitno pojeftiniti i skratiti sve naše pritužbe i reklamacije. On, je između ostalog regulisao i nametljivo reklamiranje, pa će konačno prestati svi oni neželjeni telefonski pozivi i poruke od trgovinskih lanaca.

potrosaci1 jpeg

Jovanka Nikolić iz Asocijacije potrošača Srbije, za Oradio kaže da je ovaj Zakon doneo neke pomake, te da nije istina da je samo prepisan iz starog. Ipak, sve to ni izbliza nije dovoljno.

"Činjenica je da ovaj Zakon ne rešava preventivu, ne ulazi u stvarne probleme i ne rešava uzroke. Imamo sada nekoliko dobrih odredbi i rešenja i mi to ne možemo osporiti, ali ostatak nije za pohvalu", kaže Jovanka.

Prema njenim rečima, kada postoje Savetovališta za potrošače koja bi trebalo, kroz projekte, da finansira Ministarstvo trgovine, postoji i kontrola kvaliteta roba i usluga, a prave se i izveštaji o robama i uslugama koje ne valjaju ili ne funkcionišu dobro, onda situacijom možemo biti zadovoljni.

"Time imate kompletnu sliku tržišta Srbije i možete da utičete na to hoće li biti doneti bolji standardi za kvalitet robe ili usluge. Nijedna takva odredba u ovom Zakonu ne postoji. Zbog toga ne možemo da utičemo na to kakvog kvaliteta će, recimo, da se prodaju patike i po kakvim standardima moraju da se pružaju usluge", kaže Jovanka.

Naša sagovornica kaže da je odredba Zakona o vansudskom poravnanju sporova odlična.

"Cilj je alternativno rešavanje sporova, da se ne bi išlo na sud. Ovako se brzo i efikasno rešavaju sporovi, u roku od 90 dana. Potrošač može brzo i jeftino da reši svoj problem, ne snosi bilo kakve troškove procesa. Trgovac mora da pristane na vansudsko rešavanje spora i to je veliki pomak. On, dakle, mora da prođe tim putem, pa tek onda ukoliko se spor ne reši, sledi sud", kaže Jovanka.

potrosaci3 jpg

Ona ističe da kvalitetan Zakon treba da se pozove na standarde kvaliteta roba i usluga, da ima povezanost sa Institutom za standardizaciju na određeni način.

"Kada imate standard, po njemu proizvodite. Onda kada dobijete reklamaciju, znate po kojim pravilima radite proveru, a ne da to radi neka interna komisija, a nemate ni standard po kojima ona treba da ispunjava neke zahteve", kaže Jovanka.

Mnogo je reklamacija i na usluge, naročito one majstorske. Novi Zakon rešava i neke probleme u vezi sa njihovom delatnošću.

Jovan Ristić iz udruženja "Efektiva" kaže da od majstora ubuduće možete tražiti proračun i on ga mora ispostaviti.

"Za svaki račun koji je veći od 5.000 dinara majstori moraju da naprave specifikaciju troškova i da tačno napišu šta će da urade ili kupe i da navedu koliko će sve to koštati. Tek kada pristanete na tu ponudu, majstor može da počne da radi. Zakon je predvideo i da kupac neće morati da plati uslugu ukoliko mu majstor nije dostavio specifikaciju", kaže Ristić.

On dodaje da trgovac ubuduće neće moći da daje informacije koje su netačne i da primenjuje nepoštenu poslovnu praksu.

"Kada vam trgovac kaže da nemate pravo na reklamaciju ili da postoji rok za ulaganje reklamacije, to je očigledna neistina", kaže Ristić.

Šta sve predviđa novi zakon, a koje su mu još mane, poslušajte u emisiji "Za i protiv".

P.K.

Možda te još zanima:

.

Stvari nisu kakve deluju u reklamama: Slučaj Crnog petka

Verovati u istinski velike popuste na Crni petak u Srbiji, isto je kao verovati da Deda Mraz donosi poklone za…

.

Od biometrijskog nadzora više rizika nego koristi

Novosadska "Tržnica" nabavila je kamere sa softverom za prepoznavanje lica, koji bi imao i bazu podataka u kojoj bi bilo…

.

Ima li kraja - povratak serije "Zakon i red" na ekrane

Američka mreža NBC naručila je još jednu, 21. sezonu serije "Zakon i red".

.

Istopolne zajednice rešavaju egzistencijalne probleme

Predlog Zakona o istopolnim zajednicama je dobar korak ka ostvarivanju prava LGBT zajednice, iako neka rešenja koja donosi nisu idealna…

.

Soko zove orla

Organi reda i pametni telefoni: Enkripcija s predumišljajem

.

Volonteri moraju biti bezbedni i informisani

Prema KOMS-ovom izveštaju o uticaju pandemije na mlade manje od četvrtine mladih je volontiralo tokom pandemije. U tom istraživanju koje…

  • 15:00 90 u 60
  • 16:00 Music Mix by Bea
  • 20:00 Music Mix by Bea

Anketa

Koliko se uvođenje kovid propusnica pokazalo kao dobra mera protiv koronavirusa?

Oradio logo