Društvo / Intervju
Platinasti put ka osvajanju klasike
Kaja Mandić Plavšić je student doktorskih akademskih studija klavira i doktorskih studija kamerne muzike na Akademiji umetnosti u Novom Sadu. Na nedavnom međunarodnom muzičkom takmičenju u Montrealu u Kanadi osvojila je prvu nagradu – platinu, u kategoriji "Mladi umetnici" u disciplini solo klavir, za izvođenje Koncerta za klavir i orkestar br. 3 u C duru, Opus 26, Sergeja Prokofjeva.
"Ovo takmičenje je prvi put, zbog pandemije održano onlajn. Takmičar podnosi video materijal sa kompozicijama koje izvodi, a on se potom šalje žiriju koji ga zatim ocenjuje. Takmičenje u Montrealu jeste bilo jedinstveno, jer na drugim takmičenjima više dajete sebe publici tako što izvodite od dvadeset minuta programa pa naviše, odnosno, izvodite repertoar u okviru kojeg morate predstaviti nekoliko različitih epoha, npr. barok, klasicizam, romantizam, 20. vek. To nije bio slučaj u Kanadi, zato što imate vrlo ograničeno vreme u okviru kojeg treba da se predstavite video snimkom, odnosno, imate mogućnost da pošaljete jednu kompoziciju. Zapravo imate samo jednu šansu da prikažete vaše umeće i vaš umetnički profil u okviru video prezentacije", kaže Kaja.
Priprema za takmičenje jeste proces koji podrazumeva da najpre vidite koje vas takmičenje interesuje, a potom da proučite njegove propozicije i prilagodite im se. Različita takmičenja su različito stroga što se tiče repertoara. Na nekim takmičenjima klasične muzike su jasno određene kompozicije koje se izvode, a na nekim je potpuno slobodan izbor.
"Pripreme teku tako da odredite šta ćete svirati, zatim počinje rad na repertoaru. Ako radite nešto novo krećete od početka, ako ponavljate stari repertoar njemu takođe morate pažljivo pristupiti, jer ne smete imati osećaj da sve to znate. Onda se po slojevima radi polako, što se tiče muzike, tehnike, pedala, te stilski, istorijski. Morate biti informisani o delima koja su na repertoaru, kako su ona nastajala, kako je živeo kompozitor u vreme kada ih je stvarao. Pristupa se na nekoliko različitih nivoa i dajete sve od sebe u datom momentu. Posle tog samostalnog rada, radite sa profesorom, mentorom i ukoliko imate uslova za to potrudite se da organizujete nekoliko koncerata koji su priprema za nastup", pojašnjava Kaja.
Svaki pijanista imaja indvidualni pristup radu, te je vremenska priprema za takmičenja različita za svakog od njih.
"Moj period pripreme varira od nekoliko nedelja do nekoliko godina. Glavni faktor koji utiče na dužinu pripreme za takmičenje jeste koliko svirate tj. koliki je repertoar koji izvodite. Na jednom izvodite etapu od 15 minuta, a na drugim svirate po 5-6 etapa koje mogu da traju po dva sata", navodi naša sagovornica.
Kompozitor kojeg Kaja najviše voli da izvodi i čijoj je muzici posebno naklonjena jeste Frederik Šopen, koji se smatra pesnikom klavira. A da bi stigla do tog trenutka, prelazi dug put ka osvajanju klasične muzike.
"Moje muzičko putovanje je počelo oko moje treće, četvrte godine, kada sam, iako nisam mogla da vidim klavijaturu pijanina, počela da eksperimentišem i da proizvodim zvuke. Moji roditelji, primetivši to, odveli su me u muzičku školu gde sam prošla osnovne testove sposobnosti i sklonosti. Tadašnja direktorica Muzičke škole u Somboru i profesorka klavira primila me je u svoju klasu gde ću ostati 12 godina. Zahvalna sam svojim roditeljima i prvoj profesorki klavira koja je moj talenat uočila i razvijala ga na jedan prirodan, zdrav i posvećen način", priča Kaja.
Takmičenja na kojima je učestvovala su najpre bila pokrajinskog i republičkog odnosno državnog karaktera, a kasnije su postala međunarodna. Nagrade koje je osvajala su uglavnom bile prve i specijalne.
"Usavršavala sam se kod profesora na master klasama, odnosno majstorskim kursevima ili radionicama koja su organizovali profesori iz Kine, Poljske, Kanade, Italije, profesori koji su dolazili kod nas na razmene u okviru Erasmus programa iz Rusije, SAD-a, Mađarske. Imala sam priliku da radim sa izuzetnim umetnicima i pedagozima koji su mi dali vrlo vredno i ozbiljno znanje u tih nekoliko sati koliko sam imala priliku da provedem sa njima", ističe naša sagovornica.
Doktorske studije Kaja je upisala u januaru, smer za klavirsko izvođaštvo i smer za kamernu muziku u klasi vanredne profesorke Rite Kinke i redovnog profesora Aleksandra Tasića.
"Doktorske studije sam upisala želeći da nastavim svoje profesionalno usavršavanje i svoj profesionalni put. Upravo sada kada sam u najboljoj izvođačkoj kondiciji i na svom intelektualnom maksimumu mislim da je pravo vreme da uzvratim akademskoj zajednici koja me je obučavala i oplemenjivala na mnogo načina kao i da doprinesem svetu umetnosti", kaže Kaja.
Nedavno je Kaja Mandić Plavšić postala i Novo ime Srbija, deo društveno odgovornog projekta međunarodnog lidera u gejming industriji grupacije Novomatik, koji podržava mlade i talentovane ljude u oblasti nauke, kulture, umetnosti.
"To je izuzetna inicijativa koja daje mladim umetnicima mogućnost da pokažu svetu svoj talenat. Ova nagrada je vrlo bitna i vredna, jer nam daje prilku da uložimo dodatne fondove u nastupe, takmičenja, u svoje usavršavanje, a i dodatno se promovišemo putem medija. Velika je čast i privilegija biti Novo ime muzike u Srbiji posebno što je ta titula u okviru ovogodišnjeg ciklusa dodele nagrada dodeljena meni kao pripadniku muzičke umetnosti", naglašava naša sagovornica.
Do sada Kaja je nastupala u muzičkim školama širom zemlje, u Sinagogi u Novom Sadu, na Kolarcu u Beogradu, u pozorištima u Somboru i Šapcu, na Muzičkoj akademiji u Skoplju, Konzervatorijumu u Segedinu, a planirani su nastupi u Belorusiji, na Malti, u Hrvatskoj, Mađarskoj, Rumuniji, Austriji, Nemačkoj za koje veruje da će uskoro ostvariti jer joj nedostaju nastupi uživo i kontakt sa publikom.
A. Trešnjić
fotografije: privatna arhiva