Društvo / Intervju
Kamerata Novi Sad: Od Stefana Milenkovića do Enigme
Gudački kamerni orkestar "Kamerata Novi Sad" prošle godine je i zvanično postao gradski orkestar i time nastavio tradiciju koja traje više od 17 godina. Pokrenut kao ideja da se u zajedničkom koncertnom sastavu nađu profesori i studenti novosadske Muzičke akademije, Kamerata (tada Akademika) i njeni članovi uspeli su da održe veliki broj koncerata, kako samostalno, tako i sa najboljim domaćim i stranim solistima iz sveta klasične muzike. Uz to, Kamerata je imala zanimljive saradnje sa ljudima koji nisu direktno deo klasične muzike, a među njima su najpoznatiji Rambo Amadeus, Božo Vrećo, Bajaga, Nele Karajlić i mnogi drugi.
"Članica sam orkestra još od 2008. godine, kada je naš umetnički rukovodilac Marko Miletić došao na ideju da orkestar ponovo počne da radi i da okupi najkvalitetnije muzičare, gudače, u tom momentu. U to vreme bili smo još uvek na master studijama, ali smo odmah imali ideju da se napravi jedan kvalitetan sastav i mislim da smo u tome uspeli. Posebno u ideji da uživamo u sviranju na koncertima", ispričala nam je na početku razgovora u emisiji "Dnevna soba" Oradija violinistkinja Marta Dragaš, koja je deo Kamerate od njenog ponovnog pokretanja 2007. godine.
Zanimljiva je ideja da se spoje studenti i profesori u jednom sastavu. Kako su podeljeni zadaci u takvom orkestru?
U Kamerati se ne gleda toliko na to da li je neko bolji ili kvaltitetniji, ali naravno da imamo koncertmajstora Roberta Lakatoša koji ima zaista zavidnu karijeru. Ideja je da poslovi ne budu podeljeni, nego da svi zajedno učestvujemo u tome i da se svi kvalitetno pripremimo. Nije toliko važno gde će ko sedeti, nego da svako pruži najbolje od sebe i mislim da nas upravo to izdvaja od drugih sastava.
Zanimljiva je vaša saradnja sa muzičarima koji nisu isključivo iz sveta klasične muzike?
Svakako bih izdvojila prošlogodišnju turneju sa Stefanom Milenkovićem koja je prošla veoma zapaženo. Svirali smo nekoliko koncerata po našoj zamelji i regionu, a na repertoaru je bila "Karmina Burana". Taj projekat ćemo nastaviti i ove godine, turnejom po Italiji i Sloveniji, zakazan je i koncert na Ohridskom letu. Uskoro nas očekuje je koncert sa perkusionistom Nebojšom Živkovićem, to će biti 28. februara u Gradskoj koncertnoj dvorani. Često imamo saradnje i sa muzičarima koji nisu isključivo iz sveta klasične muzike, nedavno smo snimali sa Božom Vrećom sa kojim smo imali i koncert pre nešto više od godinu dana, očekuje nas i koncert sa poznatim sastavom Enigma, to će biti tokom marta. Radili smo još sa puno muzičara koji nisu iz sveta klasične muzike, u tome uživamo jednako kao i u ovim "ozbiljnim" projektima.
Koliko se razlikuje rad sa klasičarima, gde se zna svaka nota, u odnosu na ove ostale koji promene aranžman tokom izvođenja pesme?
(smeh) To je veoma zanimljivo iskustvo. Sva sreća, iako smo navikli da svako svira svoje, sa papira, nismo neiskusni pa uspevamo da se snađemo i u takvim situacijama.
Pretpostavljam da nije problem kada sviraš ono što voliš, ali šta se dogodi kada sviraš ono što ti se baš i ne dopada?
Često postoji otpor prema novim kompozicijama, u početku, dokle god im se čovek ne posveti i ne nađe nešto u njima što im mu se dopada. Profesionalizam je veoma bitan u ovom poslu, pa se često i ne pitam da li mi se nešto sviđa ili ne. Naravno da je bolje kada mi se neka kompozicija odmah dopadne, ali ne zalazim previše u to, nego se trudim da svoj deo posla obavim najbolje i profesionalo se spremim i izvedem određenu kompoziciju.
Publika u klasičnoj muzici često nije sigurna u to kada treba da aplaudira, a kada to nikako ne bi trebalo da radi. Kako približiti klasičnu muziku običnom slušaocu?
Moje mišljenje je da je sve to previše strogo postavljeno. Tapšanja između stavova ne bi smelo nikako da bude, međutim, ja se sa time ne slažem. Smatram da, ako se nekom nešto dopalo, trebalo bi ljudima dati mogućnost da tapšu. Nama svakako znači da znamo da se nekom dopalo.
Koliko ti treba da pripremiš jednu kompoziciju u okviru Kamerate?
To sve zavisi od težine programa. Ako je nešto lakše, nekad je dovoljno i samo par dana, pogledam note i pripremim se, ali ako su neke teške kompozicije, potrebno je i mesec dana pa i više konstantnog svakodnevnog rada.
U kom momentu si odlučila da će violina biti tvoj život?
Toga se više i ne sećam (smeh), bilo je jako rano. Možda sam imala sedam ili osam godina. Moram da priznam da se i ne sećam perioda u kome instrument nije bio u mom životu.
A koji je to momenat u karijeri u kome si mogla sebi da kažeš da si krenula putem profesionalnog muzičara?
Iskreno, nemam taj osećaj ni sad. Mislim da čovek mora da teži da bude što bolji i da uvek negde može da se napreduje. Moglo bi se reći da je to trenutak u kome sam počela da radim u profesionalnim orkestrima i kada sam stekla neko iskustvo, a to je mi donelo i sigurnost. Ovo je vrsta posla u kome je potrebno raditi celog života.
Sa kim još nastupaš pored Kamerate?
Članica sam Opere SNP-a, otprilike isti staž imam i tamo. Pored toga, dugo sam svirala i u Simfonijskom orkestru, ali pre par godina sam se posvetila samo Kamerati i Operi. Tako sam se ogranizovala i na taj način mogu da dam sve od sebe, nisam prezaposlena i mogu da dam svoj maksimum.
Kakva je razlika između nastupa u Kamerati i u operi?
Drugačije je, svaki od orkestara je profesionalan i jako dobar. U operi je to simfonijski orkestar i malo smo "pokriveniji" zvukom, dok nas je u Kamerati manje, samo su gudači, čuje se svaki ton i potrebna je izuzetna preciznost, lepa intonacija, zajedničko sviranje i pažnja sto odsto tokom celog koncerta. Uživam i u jednom i drugom podjednako.
Na kraju, da se još malo vratimo na ono što vas očekuje uskoro?
Prvo će biti koncert u Gradskoj koncertnoj dvorani, 28. februara, sa prekusionistom Nebojšom Živkovićem na marimbi. Koncert se održava pod nazivom "Koridori" i predstavićemo naše priče o migracijama, kroz dela Isidore Žebeljan, Slavka Šuklara, Huga Volfa, Johanesa Bramsa, Ernesta Bloha, Miroslava Skorika, kao i neke tradicionalne melodije sa ovih prostora. Tokom marta nastupamo sa Enigmom, violončelistkinjom Ksenijom Janković sa kojom ćemo snimati i CD, a onda nas očekuje leto i turneja sa Stefanom Milenkovićem.
Martino gostovanje u Dnevnoj sobi poslušajte ovde:
Jovan Vanja Marjanović
fotografije: Jelena Ivanović