Društvo / Aktivizam
Srednjoškolci će raspolagati delom gradskog budžeta
"Uključi se, pronađi rešenje" je deo programa Omladinske prestonice Evrope 2019 koji pruža mogućnost srednjoškolcima iz Novog Sada da direktno utiču na unapređenje svoje sredine, odnosno u konkretnom slučaju, na promene u svojoj školi kao sredini u kojoj provode veliki deo dana. Program je otvoren za sve državne srednje škole na teritoriji Novog Sada i svi učenici i škole imaju pravo da učestvuju. U svakoj školi biće realizovana jedna ideja, a odluku o tome koja će ideja dobiti novac iz budžeta grada Novog Sada donose učenici škole koristeći se principima demokratskih izbora.
Participativno budžetiranje je mehanizam participativne demokratije koji omogućava građanima da utiču na odluke o trošenju budžetskih sredstava. Upravo će na taj način novosadski srednjoškolci dobiti novac za svoje ideje i tako učestvovati u svakodnevnim procesima u svojoj zajednici.
OPENS trenutno obučava facilitatore koji će voditi srednjoškolske timove. Sa njima radi Karloš Santoš de Sousa iz Portugala koji je bio u timu Omladinske prestonice Braga 2012. godine. On kaže da Novi Sad mora da iskoristi ovu priliku i radi sa mladima što više. Kako kaže, nema potrebe da ponovo izmišljamo toplu vodu, već da samo pratimo ono što su druge omladinske prestonice uradile.
"Imate odličnu priliku obzirom na to da ste Omladinska prestonica Evrope 2019. godine. Promenite nešto. Zašto biste uopšte konkurisali ako ne želite da se menjate i razvijate. Pokušajte da budete inovativni, krećite se i saznajte šta su drugi gradovi uradili. Učite na njihovim greškama i kopirajte ono što su uradili dobro. Gledajte na ovo kao na priliku za učenje", kaže Karlos.
On je dodao da mladi uglavnom ne veruju političarima i da su ovakvi programi, poput participativnog budžeta, pravi način da mlade uključimo u političke procese i naučimo ih da budu odgovorni građani.
Aleksandra Ilijin, programska koordinatorka ovog projekta najavila je da će srednjoškolci, zajedno sa timom facilitatora koji je trenutno na obuci, sakupljati ideje, praviti timove, a onda i predstavljati te ideje.
"Mi ćemo, zajedno sa školama u koje oni idu, davati odgovor da li ideja ide u pozitivnom ili negativnom smeru, gde one mogu da se promene i poboljšaju. Onda će oni dalje animirati svoje vršnjake da glasaju za njihovu ideju. Jedna pobednička ideja po školi će dobiti sredstva iz budžeta grada Novog Sada za realizaciju", kaže Aleksandra.
Na obuci je trenutno 20 facilitatora. Njihov trening je mešavina formalnog i neformalnog obrazovanja. Prate predavanja, diskutuju o različitim dilemama i problemima koja mogu da se jave u radu sa mladima, gledaju prezentacije gradova koji su već sprovodili ovakve projekte. Aleksandra kaže da su brusili svoje veštine da bi sutra mogli da ih prenesu na mlađe.
Polaznici obuke za facilitatore kažu da su se prijavili da bi pomogli mladima da oni sami shvate šta žele. Smatraju da njima ne bi trebalo nametati ideje već ih samo usmeravati i podržavati. Tvrde da ovaj projekat nema za cilj samo da pomogne rešavanje jednog problema u školi, već da pokaže mladima da oni mogu da utiču na promene ako se angažuju u svojoj zajednici.
Emisiju U kakvoj zemlji želim da živim u kojoj smo pričali o participativnom budžetiranju možete preslušati na podkastu O radija
Alma Kovčić