Društvo / Aktivizam
Parking protiv zelenih površina: ima li pomirenja?
Deo stanovnika Limana 2 i 3, kao i žitelji dela grada oko livadice na početku Kisačke ulice, pokrenuli su seriju peticija za izmenu urbanističkih planova koji na tim mestima predviđaju pre svega garaže, a onda i jedan vrtić i stambenu zgradu. Potencijalno uništavanje zelenih površina glavni je razlog za građanski bunt koji za sada varniči na nekoliko lokacija u Novom Sadu.
Plan generalne regulacije Limana sa Univerzitetskim kampusom nalazi se na javnom uvidu do 25. maja, a Limanci su se organizovali u inicijative kako bi promenili plan kojim je predviđeno da se na mestu zelenih površina i već postojećih parkinga izgrade garaže, uglavnom sa suterenom, prizemljem i mogućnošću parkiranja na krovu.
Iako su krenuli u organizovanje tek krajem prošle nedelje, inicijative "Sačuvajmo Liman od betona" i "Ne damo park" privukle su pažnju građana.
Lokacije na kojima bi, prema dokumentu, trebalo da budu izgrađene garaže su: Ulica Veljka Petrovića, Milice Stojadinović Srpkinje, ugao Bulevara Despota Stefana i Šekspirove, ugao Narodnog fronta i Šekspirove, ugao Narodnog fronta i Balzakove, između ulica Ive Andrića i Heroja Pinkija, ispod planiranih objekata Univerziteta u Novom Sadu, te u okviru Univerzitetskog kampusa.
Biljana Simonović iz inicijative "Odbranimo Liman od betona" izjavila je u našoj emisiji "Za i protiv" da rešenja po kojima će u ovom delu grada biti izgrađeno osam javnih garaža idu na uštrb zelenih površina.
"Postoji li potreba za tolikim brojem garaža? Problem su, naravno, lokacije na kojima treba da niknu. Primera radi, jedna je planirana između dva vrtića u Ulici Veljka Petrovića. Mi pitamo urbaniste koji su osmislili ovu ideju imaju li dece i da li je zdravo da se deca u dvorištima tih vrtića igraju pored automobila, a u dvorištima imaju dve gume koje im za to služe", isitiče Biljana.
Ona navodi da se trenutno prikupljaju primedbe koje će biti predate Sekretarijatu za urbanizam Novog Sada i dodaje da neće odustati od borbe dok se parkinzi na tim lokacijama kompletno ne izbrišu iz urbanističkih planova.
Sa druge strane, gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević izjavio je da će o zahtevima stanovnika Limana, koji od ponedeljka prikupljaju potpise protiv predloženog urbanističkog plana o izgradnji javnih garaža, odlučivati nadležne komisije i službe grada.
"Što se tiče garaža, mislim da je jedan od najvećih problema Novog Sada parkiranje. Najviše pritužbi građana imamo upravo zbog parkiranja. I najviše novinarskih pitanja imam o tome koliko će dece biti ispod crte u vrtićima. Znam da ćete me pitati, za dan-dva, koliko je dece ostalo bez mesta u vrtiću. Mi ovde imamo peticiju protiv obdaništa i garaže, ne protiv zgrada, investitora i tržnih centara", rekao je Vučević.
Prema njegovim rečima, građani mogu da insistiraju na izmenama urbanističkog plana, ali će onda dobra rešenja preći u druge delove grada gde ih građani traže.
"Mislim da treba da poslušamo stručnu javnost, da oni koji su planeri, urbanisti i arhitekte dobro sagledaju koje su potrebe grada u narednih dvadeset godina", rekao je Vučević, optuživši inicijatore protesta da su politički motivisani.", kaže Vučević.
Biljana Simonović, međutim, kaže da su pre svega jako motivisani, ali da politike tu nema ni najmanje.
"Građanske inicijative su način organizovanja, a na FB grupi smo zamolili sve da se uzdrže od političkih konstatacija. Svakog građanina pozivamo da potpisom i primedbom da podršku inicijativi", kaže Biljana.
Iz JP Urbanizam kažu da je lokacija na kojoj postoji jedan broj zelenih površina, odnosno drveća, ugao Šekspirove ulice i Narodnog fronta, a ta lokacija i jeste bila sporna za građane posebno za stanare okolnih zgrada. Oni kažu da bi taj problem bio rešen tako što bi na ovom mestu bila ostavljena mesta za drveće u samoj konstrukciji garaže, a drveće koje bude moralo da bude uklonjeno biće pomereno sa celim korenovim sistemom na neku od obližnjih lokacija ili na isto mesto ukoliko za to postoji mogućnost.
Uvek ostaje mogućnost izgradnje garaža sa zelenim krovovima, što je trend svuda u svetu, kao i podzemnih garaža, ali garaže pod zemljom uvek su višestruko skuplje od nadzemnih.
Arhitekta Jovan Hadži Đerić istakao je, gostujući u emisiji "Za i protiv", da da sumnja da ijedno javno preduzeće ima tehnologiju i mašineriju za takav poduhvat.
"Ne znam da li neko kod nas ima tehnologiju kojom bi presadio drvo staro 30 godina. Biljke su žive i moguće je da im to presađivanje neće prijati. Kao arhitekta ja ovde vidim drugi problem. Poluotvoreni i otvoreni blokovi Limana se ovde zatvaraju. On je gusto izgrađen i još se dodatno progušćuje izgradnjom parking garaža. Posle može umesto toga da nikne zgrada, pa ko zna šta još. Jednom kada neki prostor u gradu postane objekat, više se nikad ne vraća u pređašnje stanje", kaže Đerić.
Prema njegovim rečima, parkiranje na Limanima je generalno problem, iako je bolje nego na Novoj Detelinari.
"Problem su velike firme koje zakupljuju prostor na Limanu, ali ne iznajmljuju garaže. Park city ima oko 300 mesta i dobar deo je prazan, jer firme ne žele da ih plaćaju. Slično je sa parkingom u Parkstounu kod NIS-ove pumpe. Međutim, mislim da se to može rešiti parking garažama uz obodne delove Limana, poput Bulevara Despota Stefana koji ovaj plan uopšte ne tretira. Takođe, ovaj plan predviđa stvari koje su u neskladu, poput objekata veoma visoke spratnosti na kraju Narodnog fronta, koji bi navodno trebalo da imaju podzemnu garažu koja će se plaćati. Ukoliko stanovnici te zgrade ne budu mogli ili želeli da kupuju parking mesta u tim zgradama svi oni će se parkirati širom Limana i to će još dodatno usijati situaciju", navodi naš sagovornik.
Dodatni problem sa garažama, slažu se naši sagovornici, jeste činjenica da će se naplaćivati, te će deo stanovnika Limana umesto besplatnog parkinga dobiti još jedan namet. Biljana Simonović kaže da to nije ključni razlog za njihovo nezadovoljstvo, ali da znatno utiče na to.
Jovan Hadži Đerić dodaje da bi možda dobro rešenje bilo da se na nekoj drugoj lokaciji, predviđenoj za drugu vrstu objekata, izgradi garaža sa zelenim krovovima pa da vidimo koliko bi to doprinelo rešenju problema.
Kompletnu emisiju "Za i protiv" i razgovor sa gostima Oradija poslušajte na našem podkastu.
P.K.