Društvo / Aktivizam
Da se Crna kuća opet čuje
Tokom prošle godine organizacija Kuda.org pokrenula je dve tužbe koje su usmerene protiv Omladinskog centra CK13. Prva je pokrenuta protiv organizacije SHL iz Nemačke koja upravlja hipotekom nad objektom u kom se Omladinski centar nalazi, a druga je pokrenuta protiv udruženja "Omladinski centar CK13" koje već deset godina rukovodi Omladinskim centrom. Kako kažu u Crnoj kući, ta tužba ima za cilj da ih direktno izbaci iz prostora u kom borave.
Između te dve tužbe, u septembru prošle godine Kuda.org je centru oduzela i opremu koja je nabavljena preko njihovih projekata u prvim godinama rada CK13. Tim povodom oglasio se Centar i saopštio da smatra da je u pitanju nelegitimno prisvajanje, jer je to, kako kažu, nelegitimna privatizacija resursa koji su služili celoj zajednici okupljenoj oko Crne kuće.
Tim povodom Omladinski centar CK13 pokrenuo je Crowdfunding kampanju "Da se Crna kuća opet čuje". Đorđe Majstorović, PR Omladinskog centra kaže da je do kampanje došlo spontanu, uz podršku Catalyst Balkans, koji vode platformu donacije.rs, a nadaju se da će uz pomoć kampanje spremno dočekati jesenju koncertnu sezonu.
"Mi smo kao udruženje obezbedili jedan deo sredstava. Grubo rečeno to je oko jedna četvrtina ukupne sume. Rešili smo da na ovaj način, upravo kroz Crowdfunding kampanju prikupimo ostatak da bismo princip zajedništva postavili iznad principa vlasništva i gazdovanja, a koja je organizacija Kuda.org zloupotrebila da bi otuđila opremu koja se koristila u Crnoj kući."
Đorđe dodaje da će oprema nabavljena na ovaj način biti zajednički resurs za čitavu underground scenu i na taj način niko neće moći da je otuđi.
Kampanja se dobro zahuktala, odziv je veliki, a samo u prva četiri dana kampanje skupljena je polovina potrebnog novca za nabavku opreme. Trenutno su na 60 odsto, a kampanja traje do 9. avgusta. Đorđe kaže da je veliki broj ljudi prepoznao značaj kampanje i da nije reč o pukom opremanju prostora za svirke, već da je u pitanju princip kolektiviteta.
"Naravno, mi u ovoj kampanji nismo sami, kao što nismo bili sami ni prošle godine kada su pokušali da nas izbace iz kuće. Sada imamo podršku ekipe koja nam je dala taj prvi bust za kampanju, a tu pre svega mislim na Rebuild Collektiv koji okuplja Hard Core scenu Novog Sada. Oni su 3. jula organizovali tradicionalni Srpski Umea fest u Crnoj kući i rešili da sav prihod od karata i prodatog promo materijala ide upravo za našu kampanju. Osim njih tu je i udruženje za zaštitu životinja SpaNS, zatim Brutal Studio koji nam je u ovom prelaznom periodu obezbedio jedan deo opreme za realizaciju aktivnosti koje su bile moguće u pandemijskim uslovima. Tu su naravno i Daško i Mlađa koji gostuju u petak u dvorištu, a koji su u početnim godinama bili deo kolektiva Crne kuće. Ulaz je donacija, a sav prihod namenjen je kampanju", kaže Đorđe Majstorović.
Bojan Šovljanski iz Rebuid Collectiva kaže da ko god iole prati Underground scenu i kulturne događaje u Novom Sadu zna da je Crna kuća dom za marginalizovane grupe, nezavisnu kulturu, art i muzičku scenu.
"Jako je bitno da to ponovo zaživi, jako je bitno da se obezbede sredstva za tu opremu. CK je pokrenuo kampanju koja traje 45 dana, a mi smo sa našim festivalom Srpska Umea otvorili kampanju. Mogu reći da je bilo uspešno jer je u kratkom roku prikupljena skoro polovina sredstava. A to je ono što je minimalno potrebno da bismo na jesne mogli da održavamo svirke u CK", smatra Šovljanski.
Kampanju Crne kuće podržao je i Dom B-612 gde će krajem meseca biti održana benefit svirka za Crnu kuću. Đorđe Majstorović kaže da je to mesto pored CK, jedini nezavistan društveni centar u gradu i da se međusobno podržavaju kad god je to moguće. A podrška je stigla i iz regiona, tačnije iz Županje i kolektiva Sick As We Are koji su prihod od prodaje majica i drugog merča donirali Crnoj kući.
I vi možete da se priključite kampanji na više načina. Najjednostavnije je da odete na platformu donacije.rs gde ćete na naslovnoj strani pronaći kampanju "Da se Crna kuća opet čuje". Drugi način je da uplatite novac direktno na račun udruženja (broj pronađite na njihovim stranicama), a treći da vaš prilog ostavite u kutije za donacije u Crnoj kući. Osim novčanih donacija značajno je da se link kampanje što više šeruje, kao i postovi koje Omladinski centar objavljuje na društvenim mrežama.
Alma Kovčić