...
TRENUTNO00:00 - 05:00Music Mix by Bea

Muzika

Opcija za muzičare ima, fale novac i ideje

30.01.2017.

Protekla 2016. godina bila je najgora u prodaji muzičkih albuma ikada, prema podacima časopisa Bilbord. Svet je kupio nešto više od 100 miliona kopija, uključujući diskove, vinile i download, što je za čak 13 odsto manje nego prethodne godine. Za isto vreme slušaoci su na internetu, na različitim platformama strimovali 209 milijardi pesama, iliti za 60 odsto više nego u 2015. godini. 

.

To je dobra ilustracija kuda se muzička industrija nezaustavljivo kreće, iako mnogi poznavaoci kažu da prodaja fizičkih izdanja neće tako lako nestati jer će slušaoci uvek rado posedovati neki opipljiv nosač zvuka, bez obzira na format. U Srbiji i regionu situacija je znatno lošija, iako nema zbirnih podataka o prodaji.

qr jpg

Autori su na ivici opstanka i moraju biti izrazito maštoviti ne bi li svoje delo mogli da prodaju publici. Dobar primer je "Udruženje 4" koje je pokrenulo "Etiketu 4" pa muziku plasiraju preko QR kodova na razglednicama. Igor Dević iz ovog udruženja kaže da će ljudi uvek želeti da u rukama imaju omot muzičkog izdanja, a za Oradio objašnjava kako njihova ideja funkcioniše.

"Projekat našeg underground labela je da pravimo izdanja na formatu razglednice. Sa prednje strane nalazi se omot samog izdanja, a sa druge je QR kod koji vas vodi do download linka za neki kvalitetni mp3 format", kaže Igor.

Glavni urednik Nocturne magazina Marko Ristić kaže da bendovi danas imaju obilje opcija za izdanja i promociju, ali da muzičari ne koriste sve na pravi način.

"Imamo tu mogućnost reklamiranja preko socijalnih mreža. Preko 90 odsto marketinških kampanja nalazi se na socijalnim mrežama i bendovi imaju sve mogućnosti da puste svoju muziku u etar i upoznaju publiku sa njom. E sad, koliko će im se vratiti to zavisi od njih. Oni najčešće ne kapiraju da je najbitnije da moraju imati hit i kvalitet ukoliko žele bilo kakav uspeh", kaže Marko.

download jpg

Marko kaže da je Youtube trenutno najveće muzičko tržište, te da gotovo svi autori upravo tu pokušavaju da zarade na svojim pesmama. Samo prošle godine ovaj kanal inkasirao je više od milijardi evra, što ga čini najvažnijim delom muzičke industrije.

"Uglavnom se koristi Youtube kao glavni izvor informacija bilo koje vrste i što se tiče malih i velikih bendova, zato što on daje mogućnost da bend zaradi neki novac. Zavisno od broja pretplatnika, od teritorije i nekih drugih faktora, zavisi i količina novca koji će dobiti. Bendovi se tu najčešće razočaraju, pa odustanu", kaže Ristić.

Prema njegovim rečima, plaćeni download u Srbiji nije popularna opcija i zamenjena je piratskim skidanjem pesama, što se čini masovno.

"To je u neku ruku normalno, jer nam to ekonomska situacija nalaže. Siguran sam da bismo, da imamo novca, plaćali i download, ali to trenutno nije slučaj", objašnjava Marko.

Od svih izdanja vinil je napravio najveći iskorak. Potpuno se vratio na tržište, a prošle godine je načinio i ozbiljan podvig jer je pobedio mp3 izdanja po broju prodatih komada. Bendovi u Srbiji žele vinil izdanja, ali nemaju novca za to. Ploče nije lako izraditi jer se proizvode u Francuskoj i Češkoj i naručuju se bar šest meseci ranije uz uplaćen avans, a autori nemaju toliko mnogo vremena za čekanje.

stream jpg

Aleksandar Radukin iz marketinške agencije "Homepage" kaže da je vinil danas pomalo hipsterska pojava, iako čini lep deo muzičkog tržišta i potencijalno može doneti novac.

"Može da se zaradi. Kod nas, naročito zbog situacije da to mora da se štampa u inostranstvu jer smo prodali svoje mašine, prilično je nezgodno za bend da to nabavi, pa kasnije mora da vija ljude da to kupe. To prilično frustrira jer moraju da plaćaju online kampanje, ali generalno gledano može da im se vrati", kaže Radukin.

Autori često moraju da ulože i ono što nemaju ne bi li izdali album, pa za promociju ne ostane ništa. Tiraži u Srbiji su mali i uspehom se smatra i 500 prodatih primeraka, bilo CD-a bilo ploča. Sa druge strane, plaćeni download nije najpopularnija pojava u regionu i upitni su njegovi dometi sve dok se država ozbiljnije ne pozabavi piraterijom i ekonomskim položajem stanovništva.

Naši sagovornici se slažu da je za uspeh jednog benda ili autora najvažnije imati ozbiljan hit jer samo to garantuje dalji prodor. Posle toga sve zavisi od njih samih. Koliko kreativnosti i novca ulože u promociju toliko, a i preko toga, moglo bi da im se vrati. Na koji način se koriste društvene mreže u tom poslu više i nije tajna. Potrebno je samo ispratiti na koji način to rade velika svetska imena.

P. Klaić

Možda te još zanima:

.

Remi: U redu je da kažeš "nisam dobro"

Vreme pandemije je nešto na šta ne možemo da utičemo, ali nas to ne sprečava da se izrazimo, budemo kreativni…

.

Kinezi i koronavirus i sve drugo shvataju ozbiljno

Mnogi mladi ljudi iz Srbije, nakon završenih studija, imaju želju da se oprobaju i profesionalno usavrše van granica naše zemlje.…

.

Na festivale uz mere predostrožnosti

Iako je većina manifestacija i javnih okupljanja odložena zbog pandemije koronavirusa, određeni događaji se ipak vraćaju na velika vrata. Upravo…

.

Milana Nikić: U potrazi za novom istinom

Vreme izolacije zbog koronavirusa polako je iza nas, mnogi su jedva dočekali da krenu u grad, posete razna mesta i…

.

Muzičke liste na klik od tebe

Ako ste došli do tačke da na Deezeru ili Jutjubu ne možete da pronađete adekvatnu muzičku plejlistu, aplikacija Playlistmania vam…

.

"Skidajte" pesme uz pomoć aplikacije

Ako se sviranjem bavite na bilo koji način - da li iz hobija ili profesionalno, učenja novih pesma predstvalja izazov.…

  • 00:00 Music Mix by Bea
  • 05:00 Music mix by Marko
  • 11:00 Leto na O radiju

Anketa

Da li planirate letovanje?

Oradio logo