.
Trenutno
Music Mix by Dušan Majkić
 Dušan Majkić
Lifestyle / Zanimljivosti

Dronovi – igračke za veliku decu

12.03.2019.

Ne može da donese hranu, ne može da špijunira komšinicu na trećem spratu, ne može još svašta što vrlo često ljudi pitaju, ali ono što može – jeste da izazove međunarodni skandal ako se koristi neodgovorno, što je pre nekoliko godina i bio slučaj. Reč je o dronu, koji vlasnicima može da donese ili solidan profit ili odličnu zabavu. Ekipa Oradija provela je dan sa dron pilotom i pitala ga o svemu što bi vam moglo biti zanimljivo.

.

Ono što mi uglavnom zovemo dronom jeste multikopter – quadcopter, koji podrazumeva četiri motora. Osim ove varijante, postoji hexacopter sa šest i octacopter sa osam motora.

Kako nam je objasnio licencirani dron pilot Filip Petronijević, mali i brzi multikopteri su ručno pravljeni, delove možemo da kupimo sami i da ih sklopimo, a upravo od tih delova zavisi koliko će to sve da košta, što može da varira od 200 do 2.000 evra. A da, u Srbiji zvanično može da se postane i licencirani dron pilot.

Ispit za ovu licencu polaže se u Beogradu u Direktoratu civilnog vazduhoplovstva (DCV). Plaća se republička administrativna taksa, a sam ispit sastoji se od 40 pitanja. Slično je propisima za automobile. Kada se ovaj ispit položi, slede poznavanje vazdušnih propisa, registracija letelice i odabir: hobi ili komercijala. Filip nam je objasnio u čemu je razlika.

"Prva varijanta je hobi varijanta, ona je jeftinija, košta 80 evra i sa njom možete dobiti dozvolu da letite van naseljenih mesta. Na ovu dozvolu možete registrovati tri hobi modela. Komercijalna registracija u sebi podrazumeva i osiguranje prema trećim licima. Ona košta 300 evra i sa njom jeste dozvoljeno letenje po naseljenim područjima" rekao je Filip.

On je objasnio i da, ako hoćemo nešto da snimamo, šaljemo DCV-u lokaciju i tu istu lokaciju šaljemo Ministarstvu odbrane, da odobre. To isto košta, otprilike 50 evra. "Kada se odobre lokacije, trebalo bi samo dan ranije da najavimo let kontrolom tornju. Kada to uradimo, odobrenje leta važi od šest ujutru do devet uveče", kaže Filip.

On ističe i da je letenje iznad skupa ljudi zabranjeno, osim ako nije u pitanju letelica sa sešt ili osam motora, zbog sigurnosti. Uglavnom se praktikuje da se leti oko ljudi, a ne direkno iznad njih da bi se rizik sveo na minimum.

Prilog o dronovima emitovali smo u studentskoj emisiji Pokretač:

Osim dronova za snimanje, postoje i trkački dronovi. Vladimir Munćan, na instagramu poznatiji kao le_ti_lik ima upravo takav dron. Odakle mu dođavola ideja, odakle mu uopšte dron i to još i trkački? I mi smo se zapitali istu stvar.

"To je počelo pre godinu i po dana, kad smo se drugar i ja zanimali time i našli na Aliexpressu neku kinesku igračku za 50 eura, koja ima kameru. Njime se upravljalo bez mobilnog telefona, leteo je jako očajno, ali je leteo i snimao. Igrajući se time, uspeo sam da uhvatim po koji solidan kadar i skapirao da ima potencijala u tome", priča Vladimir.

Po struci je grafički dizajner, a fotografija ga je oduvek zanimala.

"Uglavnom, prvo sam pogledao po radnjama i po netu kako se kreću cene ozbiljnijih dronova i bilo je baš kao što sam i mislio, skupi su bili kao đavo. Međutim onda sam naleteo na oglas: "trkački dron ZMR250". Izguglao sam i shvatio da su to oni trkački dronovi kojima se upravlja preko naočara i nemaju kameru koja snima, kao klasičan dron, već ima skrnavu kameru koja istu takvu sliku preko radio signala šalje na naočare kako bi odziv bio što manji. Oni se kreću veliko brzinom, pa nije bitan toliko kvalitet, koliko je bitno da je to precizno", objasnio je Vladimir za Oradio.

dronna jpg

Da nije dovoljna samo volja za upravljanje dronom, najbolje govori činjenica da je ovaj momak svoj dron vrlo brzo po nabavljanju i slupao. Ne samo jednom.

"Kad sam nabavio dron, prva stvar koju sam uradio bila je da odem na livadu sa svom tom opremom i dronom. Trebalo mi je svega desetak minuta da ga slupam. Presekao sam se, odneo ga kući, ali sam shvatio šta se desilo i kakva je šteta, uspeo da ga popravim jer se samo neka žica se otkačila! Popravio, otišao opet na livadu, leteo pet minuta i ponovo ga slupao", priča Vladimir.

Razlog zbog kojeg trkački dron može da se nabavi na sajtovima sa oglasima je taj što za njega nije potrebna dozvola. Ipak, to što dozvola nije potrebna, ne znači da nije potreban ni oprez. Vladimir nam je objasnio i zbog čega.

"Glavno kod letenja trkačkim dronom jeste da nema ljudi u okolini. Bez obzira na to što za njega ne treba dozvola, on je mnogo opasniji od klasičnog drona. Zato što se mnogo brzo kreće, bez senzora, bez stabilizijacije, bez ičega. Čist ručni input sa palica, koji se prevodi direktno na kretanje njega kroz vazduh i prostor."

dronopet jpg

Pre otprilike dve godine, cena ove igračke bila je poprilično visoka, međutim kako se ova priča vremenom razvijala u najkomercijalnijem smeru i postala hobi ili sport, letelica koja je tada koštala 500 evra, sada može da se sastavi i za 200. Naravno i dalje postoje ozbiljniji multikopteri za snimanje, za koje je sa nekom osnovnom opremom potrebno izdvojiti i do 1.500 evra.

Miljana Milekić

Fotografije: Vladimir Munćan

.
Podaci za seminarski, kupovina karata za koncert, socijalna interakcija sa ljudima... Skoro sve što nam je potrebno, zahvaljujući…
.
Najpoznatija mačka iz Arizone koja je milionima ljudi stavljala osmeh na lice, Grumpy Cat,  uginula je u sedmoj godini života,…
.
Zbog vremenskih (ne)prilika, multimedijalni kviz "Mladi ljudi, velika dela" biće odložen za jun, najavili su organizatori.
Program
Kalendar događaja
Jul 2019.
PonUtoSreČetPetSubNed
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
    
Anketa

Da li vidite Srbiju u EU?