.
Trenutno
Škripa
 Dušan Majkić
Kultura / Strip

Uvek će biti novih epizoda!

11.11.2018.

Pre više od deset godina u Srbiji se pojavila izdavačka kuća "Veseli četvrtak" koja je strip posle preduge pauze ponovo vratila na kioske. To znači da je dobar deo ekipe popularnih junaka (kao i neki novi) ponovo osvežio identitet naših života. I što je najbitnije, neke nove generacije imaju priliku da odrastaju uz njih. Tu su naravno i kvalitetna izdanja koja sa pravom pariraju svetskoj produkciji. Jedan od najzaslužniji za povratak stripa na velika vrata u Srbiji je Dušan Mladenović, urednik Veselog četvrtka, koji je pokušao da nam razjasni zašto se u ovo razvijeno digitalno doba domaća publika i dalje okreće štampanim biserima devete umetnosti.

.

Tvoja urednička avantura sa izdavačkom kućom "Veseli četvrtak" počela je pre više od deset godina. Koliko se, posle toliko godina, identitet stripa vratio na naše prostore?

Mislim da je velika stvar što smo uspeli da održimo kontinuitet od deset i kusur godina. Činjenica je da od kraha Dnevnika (izdavačke kuće), što povezujemo sa krahom Jugoslavije, nijedan drugi izdavač nije uspeo da opstane na kioscima toliko dugo. Naravno, mi manje-više objavljujemo iste junake koje je Dnevnik objavljivao. Duhovno se doživljavamo kao naslednici Zlatne serije i Lunovog magnus stripa. Ti stripovi su tada bili najpopularniji, a nisu ni sada bez razloga najpopularniji. A ako strip nestane sa kioska, a deluje kao da to može da se desi recimo u sledećih deset godina, mislim da će to definitivno označiti kraj visokotiražnog strip izdavaštva u Srbiji. 

ss3 jpg

Neka od svežih izdanja Veselog Četvrtka koja su se pojavila na ovogodišnjem sajmu knjiga u Beogradu

Koliko vašu publiku "radi" nostalgija, a kolio želja za novom informacijom?

Hajde da kažemo kako su Diznijevi stripovi prva, a Alan Ford i Bonelijeva izdanja druga stepenica na tom putu ka uspinjanju ka vrhovima devete umetnosti. Mislim da je naša publika podeljena. Ako je verovati istraživanju, našu čitalačku pubiku čine uglavnom muške osobe od 18 do 40 godina. Što će reći da, ako uzmemo ove najstarije, to su ljudi koji su bili klinci kada su ti čuveni stripovi izlazili u Jugoslaviji. E, njima možemo pripisati tu nostalgiju. Novi klinci su prisutni i zahvaljujući društvenim mrežama prate sva izdavačka dešavanja. Dolaze na sajmove, berze i razne festivale.  Činjenica je da, kada pričamo o Zagoru, Dilanu Dogu, Teksu, Martiju Misteriji, nostalgija je ključni faktor. Mi sad uspevamo da ih uhvatimo u mrežu kvalitetnim, dostupnim, povoljnim izdanjima i zanimljivim pričama. Ponovo smo zaživeli ediciju "Zlatna serija" što je ostvarenje jednog mog velikog sna, a rezultati prodaje pokazuju da smo sa svakim novim brojem sve uspešniji. Mi koji smo ostali u ovoj strip priči imamo obavezu da ne dozvolimo da se taj plamen ugasi zauvek.

Da li je Zagor i danas najpopularniji heroj kod domaće publike?

Zagor je definitivno najpopularniji strip junak u Srbiji, dok mu rame uz rame stoje Alan Ford i Dilan Dog. Ta tri lika su i deo nekog kulta koji njihovi obožavaoci stvaraju. Zato kolekcionari Zagora sakupljaju sva izdanja iz regiona, pa čak i italijanska. Sve mora da se ima! Ove godine obeležavamo tačno 50 godina od objavljivanja prve epizode Zagora (Naslje u Darkvudu – Zlatna serija 13). I sada me često ljudi pitaju koji je ključni razlog njegovog uspeha. Pa, mislim da je to zato što na ovim prostorima tada (Zagor se pojavio 1968.) nismo imali superheroje na jugoslovenskom tržištu. Zagor je nešto najbliže toj kovanici i ispostavilo se da će decenijama kasnije ostati onaj prvi. On je obučen kao super heroj, mešavina je Tarzana, Fantoma i Galijena Ferija (koji ga je crtao po svom liku). Ali da se u tom broju Zlatne serije umesto Zagora pojavio Betmen, možda bi baš on bio najpopularniji strip junak kod nas.

dd1 jpg

Jedno od najzanimljivijih novih izdanja: Dilan Dog - Dnevnik

Nedavno si se vratio iz Italije gde si u svojstvu urednika bio na jednom od najvećih strip festivala u svetu. Šta si doneo iz jednog tako velikog centra devete umetnost?   

Pa, uglavnom donesem oko 30 kilograma stripova, pošto je reč o Lucca Comics and Games festivalu koji je najveći strip festival u Evropi, a jedan je od prva tri u svetu. Meni je to uvek neverovatno iskustvo. Pogotovu kada sretnem ljude sa kojima inače razmenjujem mejlove tokom cele godine. Tu najviše mislim na izdavačku kuću Serđo Boneli editore. Tamo upoznam manje-više sve autore stripova koje objavljujemo. Naravno, donesem im primerke njihovih stripova na srpskom jeziku i to je jako zanimljivo. Taj festival je, što se posla tiče, uvek idealna prilika da vidim šta se novo planira za iduću godinu, jer mi ugovore tradicionalno sklapamo posle Luka Komiksa. 

lc1 jpg

Deo atmosfere sa ovofodišnjeg festivala Lucca Comics & Games

Moj godišnji raspored uvek zavisi od njihovih novih i zanimljivih najava. Evo, već su se pojavile dve velike vesti, jedna je malo veća. Serđo Boneli editore i američki Di si komiks (DC Comics) dogovorili su se da podele junake, tj. da se spoje u jedan univerzum. Tako da je za sledeću gotinu najavljeno nešto što zaista niko do pre nedelju dana nije mogao ni da sanja. Dakle, imaćemo prilke da čitamo krosover Zagora i Fleša (!) što se zaista sada čini nemogućim. Ali, to je samo početak. Prvo što mi pada na pamet je tandem Dilan Dog i Betmen. Ko zna. Videćemo da li će se Teks sresti sa Supermenom, Čiko sa Lobom itd. Druga velika vest je snimanje filma Dampir (Dampyr - italijanski naučnofantastični strip koji su osmislili Mauro Bozeli i Mauricio Kolombo, a koji objavljuje izdavačka kuća Serđo Boneli editore). Taj strip junak je, prema scenariju, rodom sa Balkana i ima svoje verne pratioce: vampiricu koja se zove Tesla i bosanskog Srbina koji se odaziva na ime Kurjak. Dampir je neka vrsta Blejda (naučnofantastični/horor lik koji se pojavljuje u američkim stripovima, kreirali su ga Marv Volfman i Džin Kolan). I zanimljivo je da se taj film upravo snima u Beogradu i Sarajevu. Premijera je zakazana za početak 2020. pa ćemo videti šta će se sve desiti do tada.

ss2 jpg

U iščekivanju sudara dva sveta: Zagor i Fleš!  

Da li se slažeš sa ocenom da su domaći strip izdavači, uključujući i Veseli Četvrtak, odavno postigli zavidan standard?

Definitivno smatram da strip izdavaštvo u Srbiji danas kvalitetom parira izdanjima sa bilo kog svetskog tržišta. Druga činjenica je da ovde nema dovoljno autorskog stripa. Sve se svodi na čisti entuzijazam i dobre namere, a to je odlika slabosti našeg tržišta. Nijedan veći izdavač nije našao interes u tome da finansira proizvodnju domaćeg stripa. To se najčešće svodi na objavljivanje kratkih stripova koji su pobedili na nekim konkursima ili su u pitanju izdanja domaćih autora koja su originalno rađena za inostrane izdavače. Dok se tako nešto ne desi, mislim da nećemo imati jako tržište. Ali sve ide u dobrom pravcu i za nekoliko godina stvari će se popraviti.   

U nastavku poslušajte deo intervjua sa Dušanom Mladenovićem.

Dušan Majkić

.
Inspirativne ilustracije/radove Sonje Bajić upoznali smo kroz njen blog "Kakva ženska". Ove godine, konačno nam se ukazala prilika…
.
Francuski institut u Srbiji poverio je mladoj i izuzetno talentovanoj strip autorki Jani Adamović da koncipira izložbu pod imenom…
.
"Proklet onaj kome je preča slava od dobrote".
Program
Kalendar događaja
Decembar 2018.
PonUtoSreČetPetSubNed
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
      
Anketa

Koliko institucije u Srbiji rade u interesu građana?