.
Trenutno
Music Mix by Bea
 Beata Kovač Božović
Kultura / Film

U srcu oluje!

31.08.2018.

Dokumentarni film "Taken by Storm: The art of Storm Thorgerson and the Hipgnosis" prati život i delo Storma Torgersona (Storm Thorgerson), koji je radio kultne omote LP ploča, koje su obeležile jedan period globalne popularne kulture. Pink Flojd "Dark side of the moon" i Led Cepelin "Houses of the Holy" su samo neki od najupečatljivijih dela.

.

Autor filma Rodi Bogava (Roddy Bogawa) je reditelj i profesor na predmetu Medijske umetnosti na Univerzitetu u Nju Džerziju i dugogodišnji saradnik na postdiplomskom programu Bard Koledža (Bard College). Dokumentarac koji će novosadska publika imati prilike da pogleda je deo arhive Muzeja modrene umetnosti u Njujorku (MOMA) gde je bio ispraćen sa velikim interesovanjem.

Projekcija dokumentrca Rodija Bogave "Taken by Storm: The Art of Storm Thorgerson and the Hipgnosis", održaće se večeras u Kulturnom Centru Novog Sada, u 20:00h.

Kako ste otkrili rad i ličnost Storma Torgensena?

Moj prijatelj Kris Broka (Chris Brokaw), muzičar koji je svirao u američkim bendovima Codeine i Come, uradio je saundtrek za moj prethodni film "I Was Born But..." (2004). Jedne godine on je bio na turneji sa Evanom Dendom (The Lemonheads) i posetio me je u Njujorku. I tada mi je rekao kako jedan njegov drugar radio kao ilustrator za Storma Torgersona. Otišao sam u taj studio pitajući se ko je taj čuveni umetnik. Njegovo ime mi je zvučalo kao ime nekog pevača finskog rok metal benda. Tada sam se setio da je isti taj tip osnovao poznatu dizajnersku kuću "Hipgnosis" tamo negde krajem 60-ih godina prošlog veka. Prijatelj mi je rekao kako Storm i dalje radi, a ja sam bio fasciniran činjenicom da on ne koristi puno prednosti fotošopa i ostalih pomagala. Ja svoje filmove radim isto prema starim pravilima, trakom od 16 mm - tehnikom koja polako nestaje u digitalnoj kinematografiji. A tu se, na neki način, krije paralelna priča između nas dvojice. Onda je tek sledio period istraživanja i otkrivanja koliko je on omota uradio za albume koje sam neprekidno slušao u svojim tinejdžerskim godinama. Postao sam potpuno zbunjen, opsednut i znatiželjan u istom momentu.

Druga stvar koja me je paralelno opsedala je bio nestanak vinila kao jedne vrlo važne fizičke i vizuelne pojave. Onda sam mu poslao prvi mejl - nije mi odgovorio. Na drugi takođe. Treći mejl sam sročio vrlo akademski i ništa. U petom ili šestom mejlu sam mu preneo svoje impresije kako sam po prvi put doživeo bend Pink Flojd kada su posetili Los Anđeles u okviru turneje albuma "Animals" i Storm mi je konačno odgovorio!

sl4 jpg

Reditelj Rodi Bogava

U mejlu je bio kratak, rekao mi je samo kako će uskoro držati predavanje u Londonu i da bi bilo dobro da se i ja tamo pojavim. Drugi dan moga boravka u Londonu mi se obratio sa punom pažnjom, zamolivši me da mu pomognem u spremanju kancelarije. I samo smo to radili više od dva sata da bi me tek na kraju dana pripupitao šta ja zapravo želim od njega. Moja glavna ideja je bila da se zajedno vratimo na lokacije na kojima su nastali neki od najpoznatijih omota i da tako evociram njegove uspomene.

sl3 jpg

Fotografija sa snimanja dokumentarnog filma "Taken by Storm: The art of Storm Thorgerson and the Hipgnosis "

Imao sam ideju da se u filmu, pored Storma, niko više ne pojavljuje. Želeo sam i da muzika bude originalna, bez pesama poznatih grupa koje su označile Torgesnonove kreativne godine. Jako smo se zbližili tokom snimanja i mislim da je on znao da će to biti jedan od njegovih poslednjih životnih dokumenata. Shvatio je koliko sam ja bio ozbiljan u nameri da se taj film realizuje. I tu se cela priča u vezi sa njim proširila. Ubacio sam razgovore sa Piterom Gebrijelom, Robertom Plantom, Dejvidom Gilomorom, Nikom Mejsonom, Stivom Milerom, raznim sastavima... 

Toliko je informacija u vašem filmu, ali šta možete izdvojiti kao lajtmotiv?

Želeo sam da kod svakog gledaoca evociram uspomene na vreme kada su slušali određene velike albume. Želeo sam da se tog momenta sete danas, da otrče kući i da tamo besno shvate kako su im te albume ukrale bivše ljubavi pre nekih 20-30 godina. Film istražuje kreativni proces Stormovog stvaralaštva, a tu je i uloga dizajnerske kuće "Hipgnosis". Naravno, moje ostvarenje pokazuje i na koji način se popularna kultura menjala tokom decenija. Spominjao sam nestanak fizičkog doživljaja i kako ljudi polako gube svoj identitet. 

Trejler za film

Šta je ono što će možda preživeti vreme?

Upravo te fotografije i omoti koji će i dalje imati tu istu moć. U svom ostvarenju objašnjavam kako je Storm zapravo po vokaciji bio filmski reditelj. Zato po meni Hipgnosis omoti podsećaju ne neke zamrznute kadrove, zapravo frejmove nekih kadrova. Jedan momenat između scena gde možemo samo da naslućujemo šta se desilo pre toga i šta se možda može dogoditi dalje. Na taj način je otvoren put fantaziji, vaš mozak projektuje naredne kadrove. Storm je uvek isticao kako želi da napravi vizuelnu paralelu sa muzikom.

sl2 jpg

Storm Torgerson

Takođe, na njegovim omotima ne postoje fotografije sa članovima bendova nego se ljudi pitaju zašto je tu krava?! (Atomic Heart Mother) Samtram da je to jako pametna psihiloška taktika. Ideja je kako napraviti sliku koja je vanvremenska. Kada bi današnje advertajzing agencija otkrile tajnu zašto je rešenje albuma "Dark Side Of The Moon" i dalje tako moćno - to otriće bi im donelo milione. 

U nastavku poslušajte deo intervjua sa Rodijem Bogavom.

Dušan Majkić 

.
Filmski festival "Balkan Beyond Borders" (BBB), sa 30 kratkih takmičarskih filmova koje su tokom godine proizveli mladi umetnici…
.
Filmom "Leto" Kirila Serebrenikova 7. novembra počinje 14. Filmski festival "Slobodna zona", u okviru koga će do 12. novembra u…
.
Četrnaesto izdanje Filmskog festivala "Slobodna Zona" biće održano od 7. do 12. novembra u Beogradu, Novom Sadu i Nišu. U Novom…
Program
Kalendar događaja
Novembar 2018.
PonUtoSreČetPetSubNed
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
  
Anketa

Koliko institucije u Srbiji rade u interesu građana?