Društvo / Obrazovanje
Novosadski univerzitet domaćin dve važne obrazovne konferencije
Univerzitet u Novom Sadu danas i sutra domaćin je Pete konferencije ministara obrazovanja zemalja Centralne i Istočne Evrope i Kine, kao i Četvrtog sastanka Konzorcijuma institucija visokog obrazovanja, koji će okupiti rektore vodećih univerziteta iz ovih zemalja. Ova dva događaja organizovana su u sklopu međunarodne platforme za saradnju Kine i zemalja Centralne i Istočne Evrope – Mehanizma 16+1, pod okriljem Inicijative "Jedan pojas, jedan put".
Kina je sa 16 zemalja Centralne i Istočne Evrope 2012. godine napravila mehanizam za saradnju koji podrazumeva saradnju u velikom broju oblasti. U Rektoratu Novosadskog univerziteta tokom ova dva dana okupiće se 80 predstavika univerziteta, većinom rektori i prorektori, od kojih skoro polovina dolazi iz Kine. Na sastancima će mišljenja i iskustva razmeniti predstavnici viskoobrazovnih institucija koje funkcionišu u različitim sistemima obrazovanja, u zemljama različitog istorijskog razvoja i drugačijeg društvenog konteksta. Profesor Bojan Lalić, rukovodilac Instituta "Jedan pojas, jedan put" i član organizacionog odbora ova dva skupa kaže da je ovo prilika da međusobno analiziramo dobre i loše strane, da ono što je dobro dalje razvijamo, a ono što je loše, otklonimo.
"Među institucijama iz Kine, koje učestvuju u konferenciji, nalaze se univerziteti koji su u C9, a C9 je žargonski rečeno kineska Ivy liga, odnosno to je devet najjačih univerziteta u Kini. Tako da ćemo u Novom Sadu imati izuzetno jake i izuzetno dobro pozicionirane univerzitete koji su srećni da dolaze kod nas, da sarađuju sa zemljama iz Centralne i Istočne Evrope i sa njihovim univerzitetima. Mi smo, s druge strane, sigurni da kad ste u društvu boljih od vas, morate i vi da budete bolji", kaže profesor Lalić.
Bez obzira na to koliko su različiti sistemi obrazovanja i obrazovni programi u državama učesnicama, sve one rade na implementaciji dualnog obrazovanja. Profesor Lalić kaže da to znači pripremu studenata za rad u privredi.
"Kad kažemo dualno obrazovanje, mislimo pre svega na jači odnos između univerziteta i privrede i univerziteta i industrije, odnosno kompanija koje zapošljavaju studente. I to je nešto na čemu treba da radimo. Razmena tih iskustava je veoma značajna. S druge strane, sigurno je da u svih 16 zemalja i u Kini postoji niz laboratorija za istraživački rad koje nisu dovoljno iskorišćene. A ako budemo zajedno seli i razgovarali o tome, ideja ima milion", dodaje on.
Profesor Lalić kaže da je za nas jako važno da stanemo iza jedne strategije u razvoju visokog obrazovanja. Kina je država koja je imala projekat "211" u kome je postavljen zadatak da se 100 kineskih univerziteta nađe među 500 najboljih na svetu u 21 veku.
"Sada postoji novi projekat 'Double world-class', odnosno world-class universities i world-classs studying programs koji definiše univerzitete koji imaju šanse da budu dobri u svetu i onda izuzetno ulažu u njih uz defiisanje oblasti u kojima želi da se razvija. To su neke stvari koje mi ne otvaramo. Za razliku od Kine, mi nemamo dve i po hiljade univerziteta pa da moramo da ih rangiramo i odlučimo u koje ćemo da ulažemo. Mi možemo sve naše univerzitete da posmatramo zajedno, da im dodelimo određene kompetencije i tako ih jačamo", kaže profesor Lalić i zaključuje da nama ne treba strategija selekcije, ali nam treba strategija razvoja u jednom konkretnom pravcu.
Audio prilog poslušajte u plejeru:
J. Z.