...
TRENUTNO21:00 - 00:00Music Mix by Bea

Društvo

Mladi i dalje nisu u fokusu kandidata

30.03.2017.

Ostalo je još svega nekoliko sati do početka predizborne tišine u Srbiji. U nedelju izlazimo na birališta i biramo novog predsednika države, a u samom finalu predzborne kampanje bavimo se predsedničkim kandidatima kroz prizmu tema koje se tiču mladih. Krovna organizacija mladih Srbije (KOMS) je svim predsedničkim kandidatima uputila četiri pitanja, neki od njih su odgovorili, a drugi su prošli kroz KOMS-ovu analizu u potrazi za izjavama i programima koji su okrenuti ka konkretnim problemima mladih u Srbiji.

.

Monitoring i opsežna analiza njihovih nastupa tokom kampanje počeli su na dan zaključenja liste predsedničkih kandidata 11. marta. Akciji se pristupilo jer raspoloživi podaci pokazuju da mladi u veoma malom procentu izlaze na izbore. O tome za O radio govori koordinatorka za komunikacije KOMS Maja Galović.

"S obzirom na to da su nam ciljna grupa mladi u Srbiji, a da statistika kaže da oni u malom broju izlaze na glasanje, cilj nam je bio da animiramo mlade i pozovemo ih da to učine, a onda i da im pružimo potrebne informacije kako bi mogli dalje sami da istražuju i donesu odluku za koga žele da glasaju. Da im olakšamo taj proces", kaže Maja.

Nakon gotovo tri nedelje praćenja kampanje, KOMS ima prilično poražavajuće rezultate, a kao što su i neka druga istraživanja pokazala, mladi nisu bili u fokusu predsedničkih kandidata. Primećeno je i da oni nisu birali odgovarajuće kanale komunikacije da bi do njih došli, kao što su Facebook, Twitter ili Instagram.

"Generalno, mladi nisu najzastupljenija grupa, zapravo se dosta retko pominju u predsedničkim kampanjama. Često ih pominju indirektno i sporadično, a samo se prepoznaju određeni problemi poput odliva mozgova, zapošljavanja i obrazovanja. Pored toga, analiza društvenih mreža pokazala je da su na zvaničnim nalozima predsednički kandidati mlade pominjali samo pet do šest puta, za ove tri nedelje i to najviše na Facebooku koji je i najaktivniji. Na Twitteru i Instagramu pominju ih još manje, a na kraju, kada je samo Instagram u pitanju, skoro polovina kandidata ga ni nema i na taj način ni ne dopire do mladih", objašnjava Maja.

Političari u predizborno vreme najviše vole da se obraćaju biračima putem medija, pa je KOMS u svoje istraživanje uključio i analizu njihovih izjava. Statistike su slične kao i kod društvenih mreža, a koordinator za javne politike i zagovaranje KOMS Đorđe Jovićević, rekao je da su i mladi delimično krivi za to, jer je u nekoliko prethodnih izbornih ciklusa zabeleženo da je njihova izlaznost veoma niska.

"Ukoliko vi ne izlazite na izbore i niste percipirani kao kategorija stanovništva koja izlazi na izbore, sasvim je prirodno i logično da se onda poruke mladima stavljaju na drugo, treće ili nijedno mesto. Naprosto, motivacija aktera je da dobiju što više glasova, pa zbog čega bi se onda obraćali onima koji neće da izađu da glasaju", upozorava Đorđe.

Čini se da se situacija ove godine malo promenila pojavom određenih kandidata koji su mladima više zanimljivi, zbog svoje nekonvencionalnosti. Osim analize izjava u medijima i na društvenim mrežama KOMS je svim predsedničkim kandidatima uputio i četiri pitanja koja su direktno vezana za mlade.

pitanja kandidatima koms png

"U zavisnosti od toga koji kandidat je u pitanju imali smo i različite odgovore. Neki su konkretniji i razvijeniji, dok su drugi samo dve tri rečnice. To je sve objavljeno na našoj Facebook stranici, a biće dostupno i na sajtu, tako da svi mogu da im pristupe", kaže Đorđe.

Odgovori su stigli od nekolicine kandidata, a ostali imaju šansu da se mladima na ovaj način obrate još tokom današnjeg dana do ponoći. Evo kako neki od njih vide temu mladih.

"Dobili smo odgovor od kandidata Aleksandra Popovića, a on je akcenat stavio na obrazovanju i zalaže se za besplatno obrazovanje za sve. Odgovore su poslali i Milan Stamatović, kao i Miroslav Parović i Saša Janković. Gospodin Parović je istakao da je i on sam dosta mlad političar, čime pokazuje da će mu mladi biti prioritet i da će im verovati, jer želi da se i njemu veruje kao mladoj osobi. Stamatović je naviše želeo da razgovara o nezaposlenosti, gde je naveo da je više od 31 odsto mladih nezposleno i da bi se on najviše fokusirao na taj problem", navodi Đorđe.

Saša Janković je kroz odgovore poručio da želi da omogući mladima da budu uvaženi pri donošenju odluka koje ih se tiču, od republičkog do lokalnog nivoa, a dodao je da smatra da su upravo mladi "rešenje za Srbiju". Fenomen među mladima na ovim izborima svakako je kandidat Ljubiša Beli Preletačević.

"Ono na šta smo se fokusirali, kada je kampanja gospodina Preletačevića u pitanju, je činjenica da je on rekao da bi vilu na Dedinju ustupio najboljim studentima, a imao je još nekoliko takvih izjava. Analiza izjava i objava na društvenim mrežama pokazala je da mladi nisu oni kojima se on konkretno obraćao, ali to ne znači da nisu njegovo biračko telo. Naprotiv, mi smatramo da se on najviše obraća mladima imajući u vidu način na koji komunicira, video snimke i slično. Što se izjava i politike za mlade tiče, imali smo u analizama i kandidata Aleksandra Vučića. U njegovim nastupima dominira osvrt na zapošljavanje mladih u najvećoj meri i na otvaranje radnih mesta za njih. Konkretno,nekoliko kompanija je otvorilo svoje podružnice u Srbiji i Vučić je skrenuo pažnju da će tu biti zaposleno između 1.000 i 1.500 mladih ljudi. Fokus iz izbornih štabova do sada dakle uglavnom je bio na zapošljavanju, kada govorimo o temi mladih", kaže Đorđe.

Detaljnije podatke koje je prikupo KOMS, možete pronaći na njihovim društvenim mrežama i web sajtu. Ostalo je još dva dana da donesemo odluku o sopstvenom glasu, a verujemo da će analize na koje ukazujemo pomoći u tome. KOMS i O radio apeluju na mlade da izađu na glasanje, kao i da se aktivnije uključe u praćenje kampanja i načina na koji se kandidati (ne)obraćaju mladima.

M. Leđenac

Možda te još zanima:

.

Meta formira tim za borbu protiv obmanjujućih AI sadržaja pred EU izbore u junu

Vlasnik Fejsbuka i Instagrama, kompanija Meta, saopštila je da će formirati tim za borbu protiv obmanjujućih sadržaja u oblasti veštačke…

.

Vote 16 - prilika za demokratičnije društvo

Petnaestogodišnja Lorina kaže bi glasala sledeće godine na izborima. Zašto je to važno? Sa jedne strane jer to ne može, nema…

.

Predizborna kampanja ne nudi rešenja za mlade

Poruke koje su političke partije i koalicije u predizbornoj kampanji uputile mladima uglavnom su deklarativne, ali ne nude se konkretna…

.

Mladi nisu toliko apatični koliko drugi misle

Raspisani su vanredni parlamentarni, pokrajinski i lokalni izbori za 17. decembar. Svaki put kada se izbori raspišu kreće priča o…

.

Izbori na Filozofskom prošli uz incidente i policiju

Izbori za Studentski parlament Filozofskog fakulteta u Novom Sadu protekli su uz incidente i policiju. Do sukoba je došlo u…

.

Izbori na Filozofskom fakultetu dovedeni u pitanje, na potezu nadležni

Predstavnici organizacije "Studentska reakcija" najavili su, nakon današnjeg sastanka sa dekanicom Filozofskog fakulteta Ivanom Živančević Sekeruš, da će podneti krivične…

Anketa

U kojoj formi najčešće pratite Oradio?

Oradio logo