...
TRENUTNO05:00 - 10:00Music Mix by Bea

Društvo / Intervju

Ko to tamo svira (1) - Gitare Yaroslavsky

19.01.2017.

Naši prvi gosti u serijalu "Ko to tamo svira" su Srđan Janković i Veljko Petković iz Yaroslavsky guitars. O radio će svakog četvrtka predstaviti domaće graditelje električnih gitara i bas gitara, kako bi dunuli vetar u leđa kvalitetnim majstorima i muzici kojoj kumuju. 

.

"Hteo sam da dokažem sebi i ostalima koji vole gitare i sviraju da se za otprilike duplo manje para može dobiti isti kvalitet, i zvuka, i osećaja prilikom svirke, i kontakta sa instrumentom. To je bio povod za sve ovo, a i bavim se time, sledeće godine će biti 30 godina od prvog Stratokastera i kako sam počeo da se time bavim kao gitarista, govori nam Srđan Janković, član benda The BluesHammer, graditelj gitara i jedan od ljudi koji stoje iza novosadske ispostave firme Yaroslavsky.

gitara7 jpg

Srđan Janković

"Slučajno sam naleteo na tog momka iz Rusije, Romana Jaroslavskog,  priča je počela informativno i kada sam saznao da imaju kvalitetno drvo, velika su zemlja, on je sam predložio da probamo i za deset meseci smo napravili tri gitare. Mogu ti reći da su svi viđeniji gitaristi u Novom Sadu i nekolicina iz Beograda probali instrumente i oduševljeni su. Nedavno samo našli čoveka u Grčkoj, Sakisa Dovolisa, koji je odmah rekao da hoće da nam bude predstavnik u tom delu, Veljko i ja čekamo drvo iz Rusije da završimo instrument.

mare jpg

Novosadski gitarista Marko Balović testira Telekaster Yaroslavsky "Vožd"

Video sam i čuo vašeg Telekastera uživo, svaka čast, delujete vrlo ambiciozno?

Idemo polako, korak po korak, sajt yaroslavskyguitars.com je gotov. Ne zanosimo se, cilj nam je da gitare prodamo van Srbije pošto znamo da će ovde ljudi pre dati duplo više para za nalepnicu Fender ili Gibson, mada sam ja najveći fan Fendera u Novom Sadu. Ovo su kvalitet i zvuk za manje para.

Zar Srbija nema tržište, postoji bar desetak pristojnih graditelja?

Ne. Budimo realni, mada smo prodali jednu gitaru u Novom Sadu. Definitivno ima ljudi koji mogu to da plate, ne sporim, ali 90 posto te grupe neće dati 1.200 evra, koliko je naš osnovni Stratokaster s koferom, pre će dati 1.500 evra za američkog Fendera koji je lošijeg drveta i kvaliteta zvuka.

Otkud i kako Jaroslavski u Novom Sadu?

Roman Jaroslavski, iz Rostova na Donu, je predložio da napravim novi brend. On je prilično poznat u Rusiji, njegovo prezime izgleda dobro i na ćirililčnom i latiničnom logotipu. Veljku i meni to ne predstavlja problem.

Niste ego manijaci?

(smeh) Nismo.

gitara2 jpg

Kako to izgleda u praksi, recimo, ja hoću da kupim vašu gitaru?

Potencijalni klijent dobija mejlom upitnik, popunjava ga, da bi dobio instrument spram afiniteta, menzure šake, stila koji svira, oko 15 tačaka koje mora da popuni da bi dobio ono što traži. Kada se sve finišira dobija sertifikat, gitara je zapakovana u kofer i kupac je preuzima. Nepunih godinu dana radim ovo, nisam imao afiniteta da budem graditelj, bavim se servisom desetak godina, ne zanima me da pravim instrument od golog drveta.  Svoje isusktvo sam bazirao na zvuku, a neko ko više voli da obrađuje drvo je u tom delu tima.

Tu ulećeš ti Veljko?

Radim sklapanje gitare, farbanje, lakiranje i ako treba doradu na drvetu.

veljko jpg

Veljko Petković

Najveći izazov prilikom izrade?

Da se napravi (smeh). Ručni rad je mnogo obezvređen kod nas, u neku ruku se ne bih složio da nam je cilj isključivo u inostranstvu. U budućnosti bi nam trebala biti ciljna grupa u Srbiji. Ali ljudi se odlučuju za brendirane gitare od hiljadu evra, jer će im vredeti više u slučaju zamene. Nije cilj samo kloniranje Fendera ili Les Pola, više da se napravi nešto što znaš šta je. Konfekcijsku gitaru kada uzmeš, dve iste gitare zvuče različito, ovo kada prođe svaki korak, kada znaš šta je unutra – to je izazov.

Srđane, pomenuo si mi i trećeg člana tima?

U Šidu imamo stručnjaka za relik-finiš i nitro lakove, Milana Milinkovića, jer sve gitare koje pravimo rade se po specifikaciji ispod 1975. - zlatna era Fendera pre-CBS, 1961-2. Tako se radi farbanje, potom ja biram hardver. Veljko radi farbanje i lakiranje ili Mića, u zavisnosti od finiša. Gitaru koju pravimo za Sakisa radićemo kompletno u Novom Sadu, ići će neki relik-finiš sa revers-glavom gitare (naopačke, prim.aut), pošto je dečko veliki fan Džimija Hendriksa, a dešnjak je (smeh).

Kako dajete lični pečat gitarama?

Samo drvo se bira kod Jaroslavskog dva meseca, krvnička je selekcija. Šalju se fotografije i pravila koja smo sebi postavili su vrlo rigorozna. Kako je drvo isečeno, kako ide šara na telu, vratu, fingerbordu, to sve mora da bude jednoobrazno. Shodno našem iskustvu i gomili gitara koje sam probao, ciljamo vintidž zvuk, da se čuje drvo na gitari. Stavljmao vintidž magnete, vintidž hardver sa masivnim blokom, sa bejsplejtom na bridž magnetu da bude upotrebljiv i na Telekasteru i Stratokasteru, a na posletku jako tanak nitro-celulozni finiš. Rok za izradu gitare je minimalno četiri meseca, to ti dovoljno govori o kvalitetu. Kada Rus radi konture tela i profil vrata, sve radi ručno, nema ce-en-cea. To bi trebalo dosta da kaže koliko se pažnje poklanja jednoj gitari.

gitara9 jpg

Gledao sam proces, deluje zanimljivo, a klijenti?

Nećemo dozvoliti klijentu da napravi grešku pri odaberu hardvera, neke stvari ne mogu da idu na određeno drvo.

Klijent nije uvek u pravu?

Nije. Pogotovo ako znamo koji stil svira i ka čemu ide. Negde kompromisa može da bude, negde ne.

Koju elektroniku koristite?

U dva Strata smo stavili Seymore Duncan SSL1 magnete, to su po difoltu vintage magneti koji rade jako loše na lošem drvetu i odlično na dobrom. Kondenzatori idu posebno, treble bleed, češalj od kosti naravno, bejsplejt na bridž magnet obavezno, CTS potenciomeri, Grizbi svič - nema slabe tačke na gitari. Kod Strata mora ići čelični masivni blok sa tremolo sistemom. Na Telekastera idu vintidž Kluzon čivije i češalj od kosti. Svaka karika u lancu je vrhunska i onda je pitanje koliko ćete dobaciti u kvalitetu, pošto ispod granice nećete ići. Najlepši je momenat kada se sklopi, prvo paljenje pojačala i proba ali već na suvo se čuje kako će raditi.

gitara8 jpg

Veljko, koje drvo šalje Jaroslavski?

To Roman bolje zna. Ako uzmemo jovu koje tražimo pet metara, nama od sto komada odgovara možda samo jedan deo. S te strane se gleda, i šare i pravac moraju odgovarati. Problem je, u Srbiji, što nemamo jove, ima je ali je loša. Imamo jasen ali mi je on težak. Ima specifičan zvuk i lenj je, treba ga poterati, moraš da ga sviraš 15 godina da bi prosvirao.

gitara4 jpg


gitara5 jpg


gitara10 jpg

Srđane, kvalitet starih gitara nije mit?

Čuo sam priče od ljudi koji se dugo bave graditeljstvom. Kažu da tek posle 30 godina sva vlaga i smola ispare iz samog drveta, odnosno stvrdnu se. Gitara olakša, žica je lakše pobudi i dobiješ dobar zvuk. Prilikom pravljenja gitare procent vlage ne sme da prođe određenu granicu i zato su stare gitare skupe, to drvo ne možeš da kupiš.

Koje su najveće zablude mladih prilikom kupovine gitare?

Veljko: Uglavno da su Gibson i Fender nezamenjivi. Mlađi gitaristi kopiraju neki zvuk. Kada se zvuk kopira, onda se kopira i oprema, pojačalo i drugo. Za performans se traži i kopiranje izgleda.

Srđan: Najviše nam odgovara potencijalni klijent koji ima iskustva. Probao je neki model i zna da li mu profil dogovara šaci, V, C, U, moderan C i po tome bira. Bitno je kada uzme gitaru da ga tera da svira i ka tome idemo. Tu ima malo prostora za nesuglasice. Najgore bi bilo da mu napravimo gitaru i da je retko svira.

gitara1 jpg

Da li se tako bira gitara Srđane?

Svaka gitara koja ga tera da svira je za njega. Po iskustvu, imao sam skuph gitara, hteo da ih imam i probam je i - više mi se ne svira. Stratokaster je u principu moja gitara ali sam i njih probao da mi se nisu sviđali, posle '75 posebno. Zato mi uvek pravimo Strata da bude zlatno doba, '54, '62. Najčešće je problem u muzičaru, ne u instrumentu. Ne vežba dovoljno, ne obraća pažnju, nema dobru ekupu. Mora svirati i instrument će to ispratiti kako treba.

Svi znamo da je ton, ipak, u prstima?

Jeste, ali moraš ipak imati dobar alat da bi mogao da preneseš to što imaš u sebi.

jaroslavski jpg

Vaša neposredna budućnost?

Ovo će tebe basistu zanimati posebno, dogovorili smo se sa Rusom i to nam je cilj, mora da se napravi jedan dobar Džezbas sledeće godine. Biće blagi relik, isto vintidž specifikacija, tri tone sunburst boja i rosewood fingerboard. Radićemo Precižn bas, Džezbas, Telekaster, Strat i eventualno - Les Pol.

Deo razgovora sa Srđanom i Veljkom poslušajte u plejeru ispod:

Igor Mihaljević

Možda te još zanima:

.

Ko to tamo svira (3) - Gitare Ploughman

Naš treći gost u serijalu "Ko to tamo svira" je Radovan Raša Jovičić iz Ploughman Guitars. O radio svakog četvrtka predstavlja domaće…

.

Ko to tamo svira (2) - Gitare Tomišić

Naši drugi gost u serijalu "Ko to tamo svira" je Miloš Tomišić iz Tomišić Man Made Guitars. O radio svakog četvrtka…

.

Žene prilikom zapošljavanja izložene i rodnoj i starosnoj diskriminaciji

Sigurno ste bar jednom naišli na oglase za posao u kojima se traži konobarica, čistačica, prodavačica ili promoterka. Ili mlada…

.

Konkurs za studentsko Bijenale scenskog dizajna

Bijenale scenskog dizajna poziva studente ili grupe studenata svih nivoa studija iz Srbije i regiona da konkurišu radovima nastalim u…

.

Organizovana imunizacija najefikasniji način zaštite od HPV infekcije

Vakcina protiv humanog papiloma virusa (HPV vakcina), kao najbolja prevencija kod mladih, stvara imunitet i sprečava infekciju određenih tipova HPV-a.…

.

Konkurs za program #Zeleneideje

Trag fondacija je otvorila konkurs programa Foruma za zelene ideje, a namenjen je udruženim građanima koji žele da primenjuju uspešne poslovne…

  • 00:00 Music mix by Anja
  • 05:00 Music Mix by Bea
  • 10:00 Pre podne na O radiju
  • 10:10 Pesma dana

Anketa

U kojoj formi najčešće pratite Oradio?

Oradio logo