Društvo
Da li nam dolazi zlatno doba dizajna?
Kada bi pitali svakog vizuelnog dizajnera ponaosob koji je recept za uspeh i šta je ono što ih izdvaja od drugih dobili bi različite odgovore. Ono u čemu su saglasni jeste da treba da ostanete iskreni prema sebi, vodite računa o drugima i ako je ikako moguće pronađete se u jednoj oblasti. Na nedavno održanoj PDP konferenciji u Novom Sadu sreli smo se sa dizajnerima iz raznih oblasti i sa njima popričali o dizajnu i mogućnostima na Internetu za plasiranje proizvoda.
Photo by: PDP Conference
Aleksandar Tkačenko je vizuelni umetnik koji kaže da je put od ideje do realizacije za svakog umetnika drugačiji.
"Najčešće se radi po zadatku, pa onda svoje ideje implementiraš u to što radiš i na taj način realizuješ svoje ideje. Naravno, kako vreme prolazi i kako se tvoja karijera razvija, ako si dovoljno agilan i sposoban, te ideje koje imaš u glavi postaju primarnije i prioritetnije i ljudi počnu da ti veruju", rekao nam je Aleksandar.
Prema rečima Nemanje Jehličke, kreativnog direktora i tipografa, Internet je taj koji je učinio da stvari budu bliže i dostupnije.
"Nebitno je gde se nalaziš, ako želiš da dođeš do nekoga. Ima mnogo ljudi koji danas rade i sa te strane Internet može i da odmogne, zato što je mnogo stvari vidljivo. E sad, kako pomiriti te dve stvari. Prvo i najosnovnije je da ostaneš iskren prema sebi, da budeš zadovoljan svojim radom i time što je postignuto. Internet u suštini mnogo koristi. Ja sam preko Interneta došao do neke pozicije i odlazim u Ameriku da radim. Naprosto sam krenuo, napravio svoj portfolio i bio sam siguran u to što sam uradio", kaže Nemanja.
Aleksandar se slaže da Internet umnogome doprinosi mladim umetnicima koji žele da se probiju, ali da postoje i loše strane mreže.
"Sigurno je lakše. Ja sam svoje tinejdžerske dane proveo u devedesetim godinama prošlog veka i to je tada bilo nezamislivo. Ali koliko je lakše toliko je i teže, jer je kompleksnije. Sadržaja je sve više i ljudi su zasićeni, ipak čovek mora da ima nešto specijalno što bi u moru informacija iskočilo i privuklo nekome pažnju duže od desetak sekundi", objašnjava Aleksandar.
Photo by: PDP Conference (Nemanja Jehlička i Aleksandar Tkačenko)
Dizajner Miloš Nikolić je od onih koji imaju podeljeno mišljenje o onlajn marketingu.
"Iskreno, nemam ništa sem pet radova koje su mi tražili da okačim na internet. Dosta sam to izbegavao, a sada počinjem da razumem da bi trebalo da promenim tu politiku. Ali ako plasiraš nešto tamo zaboravi na to, to više nije tvoje. Opet, sve zavisi od toga kako se boriš. To ipak može da vidi od pet, pa do najmanje hiljadu ljudi. Meni je uvek draže da to uživo vidi tih pet, nego da na internetu vidi neko sa kim nikada neću ni popričati niti dobiti fidbek. Jeste fidbek i lajk i šer, ali meni je draže da mi neko priđe i kaže da je nešto dobro a nešto ne. Ne verujem u ono 'biti drugačiji' jer u suštini svi rade vrlo slične stvari. Potrebno je biti dobar, a šta to znači nemam pojma. Nađeš neku foru, pa malo to furaš da vidiš kako ide", ispričao je Miloš za O radio.
Aleksandar Tkačenko dodaje da su rad i izdržljivost recepti za to kako bi mogli da "iskočite" u moru sličnih stvari.
"Tu je i ta famozna sreća. Ali, mislim da ako radiš dovoljno dugo, da te neko ipak nagradi tom srećom. Sve zavisi od toga šta čovek očekuje. Nekad i ne vidimo da smo uspeli", misli Aleksandar.
Nemanja smatra da je u pitanju trnovit put koji morate da pređete.
"U početku su to male lokalne stvari. Na žalost, danas je veoma bitno okruženje. Ljudi sa kojima se družiš, poznaješ i do kojih dolaziš. To je prekretnica za bilo koji posao, pogotovo za dizajn. Pitanje je samo kada će nešto što si uradio doći do ljudi. U početku je to teško i mukotrpno i mora da se radi na samopromociji, jer stvari se ipak ne dešavaju same od sebe. Mislim da je ambicija tu u stvari ključna reč".
Photo by: PDP Conference
Na pitanje da li se naše tržište budi i da li se mladim dizajnerima pruža mogućnost da pokažu sve što umeju Aleksandar i Nemanja imaju slične odgovore.
"Mislim da se budimo, ali je to veoma sporo. Sve više kreativaca ima slobodu da predlaže stvari i kreira tu vizuelnu kulturu. Ali, naravno da je to tamo gde je 'izmišljeno' na nekom višem nivou", smatra Aleksandar, dok Nemanja kaže da je to buđenje začetak nečeg novog.
"Dizajn kod nas već nekoliko godina dobija ozbiljan primat što se tiče vizuelnih komunikacija i načina na koji potrošači percipiraju proizvod ili ga biraju u odnosu na neki drugi. Dizajn kod nas sada ima veliku težinu i puno prostora, pošto je tržište i dalje sveže. Mislim da je ovo začetak nekog zlatnog doba dizajna u Srbiji. Ljudi koji se sada pitaju i koji donose kapital su dosta mlađi, a samim tim i bliži stvarima koje se trenutno dešavaju. Otvoreniji su ka dizajnu i mnogo više polažu na njega", naglašava Nemanja.
Dizajneri sa kojima smo razgovarali saglasni su u tome da dizajn, ako je kvalitetan, može da nađe svoju vrednost i van države. To je još jedna od prednosti Interneta, na taj način se mnogo brže plasira i mnogo je veća vidljivost. Stvari se instant odigravaju, zaključak je naših sagovornika.
Jelena Mijatović