...
TRENUTNO11:00 - 12:00Dnevna soba

Društvo / Aktivizam

Jedna Komuna za sve

26.08.2020.

Da li se i vama čini da u poslednje vreme mala preduzeća imaju tendenciju da privuku druga mala preduzeća, stvarajući sopstvene ekosisteme? Iako je danas uvreženo mišljenje da većina radi za velike korporacije, ipak postoje i oni koji udruženi nude svoje proizvode, a nisu deo velikog korporativnog sistema. Reč je o onlajn klasterima. 

.

O ponudi na internetu u današnje vreme zaista je izlišno govoriti, sve što nam treba je na samo jedan klik od nas. Ali u moru ponude, ono što se u poslednje vreme zaista izdvaja jeste pojava onlajn klastera koji pomažu proizvođačima da kreiraju onlajn pijace, što je praksa koja omogućava preduzetnicima da pokrenu i prošire svoje poslovne ideje bez gnjavaže oko prodavnica i skupog veb savetovanja. Jedna od tih onlajn pomagača jeste i Komuna market.

Ivana Ilić i Kristian Haška su osnovali Komunu kao platformu na kojoj možete da pronađete ručno izrađene proizvode kreativaca, zanatlija i malih proizvođača iz Srbije, koji na platformi funkcionišu kao samostalni prodavci. Veruju da će budućnost favorizovati nezavisne kreatore i male proizvođače koji prodaju ručno rađene proizvode. Zapravo, kako su rekli, spremni su da se klade u to. Takođe smatraju da su dizajneri i mali proizvođači najbolji ambasadori naše zemlje i zato upravo oni zauzimaju posebno mesto na Komuni.

"Mi smo na neki način zamenili te markete koji su su bili održavani jednom, dva puta mesečno, u većim gradova. Kod nas na Komuni se i dalje može održavati taj međuljudski kontakt i podrška u ovakvim situacijama, gde ne možemo svi da budemo zajedno", kaže Ivana Ilić.

Audio prilog o Komuna marketu možete da poslušate u plejeru.

Onlajn prezentovanje proizvoda ima svoje prednosti i oni nikako ne zastupaju mišljenje da to ne bi trebalo da postoji, tvrdi Kristian. 

"Cilj nam je da te markete pokušamo da preselimo i onlajn, odnosno, da kupac ima stvarno dobro iskustvo dok je na platformi. Zato ohrabrujemo i proizvođače da što bolje razviju svoju prezentaciju, kao bi je dočarali kupcu i pokazali svoj potencijal. U ovakvim vremenima to je od posebnog značaja, ali i bez ove situacije svedoci smo da je na Zapadu trgovina uveliko prešla u onlajn sferu, što kod nas još uvek nije slučaj. Želja nam je da osnažimo hand made scenu ali i da omogućimo kupcima da na jednom mestu nađu najbolje proizvode", rekao je naš sagovornik. 

U poslednjoj deceniji ponovo se pojavilo interesovanje za ulogu klastera kao alata za jačanje i ohrabrivanje malih biznisa koji su u fazi početka i još uvek traže put do kupaca. Ovo je posebno vidljivo sa razvojem e-trgovina širom sveta, koje su podstakle usvajanje i upotrebu tehnologije.

koomuna png

Pitali smo i naše sugrađane kakvo mišljenje imaju o ovakvoj vrsti udruživanja.

Za Komunu market sam čula krajem prošle godine, na marketu Svilenih buba, gde su predstavili ideju. Jako mi se dopalo, jer je apsolutno potrebno mladim dizajnerima i zanatlijama kao neki vid prodavnice koji ne iziskuje toliko troškova, što je naročito važno nekome ko je na početku i ko ne bi trebalo da se obeshrabri zbog finansijskih prepreka.

U kasnoj kapitalističkoj i neoliberalnoj kulturi individualizma, ovakav jedan vid kolektivizacije je spasonosan, jer suspenduje imperativ takmičenja i guši to nasilje profita koje je psihološko i ekonomsko. Na neki način pruža ljudima šansu da se udruže i pomognu jedni drugima.

Rekla bih da su veoma značajni kao platforme koje spajaju kako kreativce medju sobom, tako i kreativce sa novom publikom. I sama sam baš pomoću Komune upoznala divne ljude, ostvarila saradnju sa njima. Takođe, mislim da je posebno bitno to što njihova platforma neguju neke divne vrednosti, podiže svest o očuvanju životne sredine, o značaju recikilranja, o nekom održivom životu. Sviđa mi se to što nije stvar samo u prodaji i spajanju brendova, već postoji mnogo važija poruka iza cele komune.

Komuna market je jedan od trenutno istaknutijih održivih onlajn marketa kod nas. Fenomenalno je to što se pojačava inicijativa pojedinaca da naprave svoj mali biznis na održivim principima i time dodatno šire znanje i ideju održivosti. Uvek je dobro kad je akcenat na lokalnim brendovima. Pored svega ovoga, Komuna market obraća pažnju i na dizajn, što kao esteta veoma podržavam.

Naš pogled na mala preduzeća se menja kako saznajemo više o njima. Nikada nismo imali toliko pristupa informacijama o tome gde se oni grupišu - i zašto. Kako se gradi tržište ponude, tako je srazmeran i rast malih preduzeća koje pronalaze onlajn put do kupaca. Ta mala preduzeća okupljaju se i dolaze do istomišljenika koji razumeju njihove usluge i proizvode specijalizovane za njihove potrebe.

J.M.

Možda te još zanima:

.

Pakao droge može da se pobedi

Borba protiv zavisnosti od droge je duga i teška, ali je moguća. O tome svedoče mnogi koji su je pobedili.…

.

Komunalni red: ljudi, na žalost, reaguju samo na kazne

Nedavno su u hrvatskom gradu Splitu uvedena nova pravila i odluke o komunalnom redu. Ovaj drugi po veličini grad u…

.

Zbunjujuća nova odluka o kućnom redu

Početkom godine u Novom Sadu doneta je nova gradska odluka o kućnom redu u stambenim zgradama - uveden je upravnik…

.

Udruženo do rešenja problema

Vlast ima kapacitet da kažnjava nesavesne ljude koji prave ekološke prekršaje, ali očigledno nema volju. Kao što nadležni kažnjavaju ljude…

.

Šta je potrebno da Novi Sad bude bolji?

U Novom Sadu je u poslednje vreme bilo nekoliko reakcija nezadovoljnih građana, kada se zbog zagađenja Dunav "zacrveneo" ili zbog…

.

Ne padaj na zelene slogane

Termin greenwashing se kod nas uglavnom prevodi kao eko manipulacija ili eko obmana. Često ga ne primećujemo, a prisutan je…

  • 10:30 Tehnologija
  • 10:45 Prava stvar
  • 11:00 Dnevna soba
  • 12:00 Pre podne na O radiju
  • 12:30 Album nedelje

Anketa

U kojoj formi najčešće pratite Oradio?

Oradio logo