Društvo / Aktivizam
Građani retko odlučuju o sredstvima u kulturi
U toku je kampanja "1% za kulturu", koju je pokrenula grupa aktera sa domaće kulturne scene. Kako navode na zvaničnoj Fejsbuk stranici kampanje, sve je pokrenuto u želji da se stanje u kulturi sistemski menja. U pitanju je inicijativa za promenu politike finansiranja kulture u Srbiji, koja zahteva da izdvajanje za kulturu u Budžetu Republike Srbije bude minimalno jedan odsto!
Kako se navodi u istraživanju Centra za empirijske studije kulture jugoistočne Evrope, procentualni iznos koji se izdvaja za kulturu i informisanje je najmanji u prethodnih šest godina. Zoran Pantelić iz Centra za nove medije Kuda_org kaže da je ova kampanja zapravo jedna vrsta poruke kako bi se javnost upoznala i osvestila o tome kuda ide javni novac, gde se usmerava nešto što bi trebalo da ide za dobrobit cele zemlje.
"Zato smo i hteli da kroz ovaj slogan 'Svi za jedan, jedan za sve' skrenemo pažnju na nešto što zaista pripada svim građanima Srbije i da ta redistribucija jednog procenta bude u pravičnom odnosu, od institucioanalne kulture do nezavisne kulture, kao i za savremenu produkciju. Nezavisna kulturna scena Srbije se i bavi upravo monitroningom, redistribucijom novca i u tom smislu smo se nekoliko puta osvrtali na način kriterijuma kako se raspisuju konkursi, zatim, kako radi komisija koja to pregleda i onda kako se to kroz žiriranje boduje", navodi Pantelić.
On naglašava i da se upravo kroz tako transparentno izložene ocene može imati jasniji uvid u kakve projekte zajedica ulaže novac i kako će se i na koji način taj novac vratiti zajednici.
Foto: Aleksa Stanišić
"U većini slučajeva naše odlučivanje je prilično centralizovano, uglavnom se svodi na Ministarstvo kulture, odnosno, na lokalne jedinice koje se kulturom bave. Vrlo retko se uključuje civilni sektor, a još ređe, na žalost, građani", ističe kulturolog i nezavisni istraživač Virdžinija Đeković iz Asocijacije "Nezavisna kulturna scena Srbije.
Ona dodaje i da je bitno da nezavisna tela postoje kako bi pratila raznorazne procese koji se u kulturi dešavaju, ali naglašava i ciljeve koje ova kampanja ima.
"Još važnije od dostizanja jednog procenta je omogućavanje raznolikosti i transparetnosti procesa redistribucije novca koje se za potrebe kulture izdvaja. To je jedan od ciljeva i nije uopšte mali cilj. Čak iako se ne dostigne taj jedan posto, mi ćemo biti zadovoljni ako se neke konkurse procedure promene", ističe Virdžinija Đeković.
Osim mehanizama raspodele sredstava kampanja se bavi i načinom na koji se raspisuju konkursi, kako se finansiraju programi javnih ustanova kulture, a kako rad civilnog sektora, kao i finansijama programa Evropska prestonica kulture koji je nesumljivo doneo promene lokalnoj sceni. Povodom kampanje odžana su dva javna događaja, u Beogradu i Novom Sadu.
J.Božić