Muzika
Evrosong i PZE - put za izlazak iz alternative?
Iako je ove godine redovan hajp koji prati Evrosong u Srbiji izostao, u medijima, ali i na društvenim mrežama se ipak o njemu pisalo. Ponovo pobedila balada, publika pronašla novog favorita, Tomija Keša iz Estonije, Srbija ispala u polufinalu... I skandali - to bi bio kratak opis ovogodišnjeg Evrosonga.

Bejbi Lazanja i Karija na ovogodišnjem Eurosongu (Foto: Screenshot / YouTube / Eurovision Song Contest)
U sadašanjem društvenim trenutku, verovatno nikome nije do pesme, što je svakako uticalo i na izbor za domaćeg predstavnika, objašnjava verni pratilac ovog takmičenja i urednik portala Zoomer Nemanja Marinović.
"Mislim da nas ovde Evrovizija apsolutno nije interesovala, s obzirom na to da imamo daleko ozbiljnije probleme. Zanimao nas je PZE donekle, samo zbog toga što smo brojali bedževe i gledali ko će zapravo poslati određene poruke i sve je bilo u senci toga. Naš predstavnik, Princ, bio je neko ko nije preterano aktivan po tom pitanju, nije neko ko je preterano animirao ljude“, kaže on.
Tomi Keš - ovogodišnji "favorit" publike
I ove godine smo na domaćem izboru imali zanimljivih pesma koje bi uz adekvatnu promociju i dobar scenski nastup mogle da privuku pažnju poput Konstrakte 2022. godine. Nekako deluje da je ovogodišnji predstavnik Srbije više bio po meri RTS-a nego publike, koja je, iz gomile razloga, u dobroj meri ignorisala celu priču. Gde je zaškripalo, objašnjava muzički menadžer i izdavač Nikola Jovanović.
"Nastup nije doneo ništa novo, gledamo tu recikliranu 'Molitvu' svaki put kad imamo solo izvođača, kad ne znamo šta će s njim. To je problem produkcije, koliko mi para uložimo u produkciju i te RTS-ove evrovizijske ekipe, koja živi za tu Evroviziju i nemogućnosti da neki novi ljudi prodru to i da daju neke svoje ideje. Kad smo poslali Konstraktu, ona je već imala toliko dobar i uspešan nastup, da je mogla samo da ga digne na na viši nivo, što oni sa Princom nisu znali“, zaključuje naš sagovornik.
Jedino muzičko takmičenje koje, još uvek, privlači veliki broj gledalaca i stvara kolektivno iskustvo jeste Evrosong, a naročito takmičenje za izbor domaćeg predstavnika. Prepoznali su to i mnogi izvođači koji su godinama deo alternativne scene, pa ih tako sve češće viđamo i na ovom nadmetanju, priča urednik Highwaystar magazina Rastko Tomić.
"Znam mnogo izvođača koji su se prijavili na Beoviziju bez nade da idu na Evroviziju, isključivo da bi se pojavili u prajmtajmu na RTS-u, da ih svi vide i da proguraju karijeru. Mladi bendovi ne dobijaju dovoljno prilika za pojavljivanje, čak ni oni srednje generacije. Priliku dobijaju samo oni kojima i ne treba, koji su na sceni već po 35 godina. Njih su ljudi već zavoleli ili nisu, džabe im je to sada“, objšanjava Rastko.
Oxajo na PZE 2025
Muzičkih emisija danas skoro da i nema, osim "Bunta" koji se još uvek emituje na RTS-u, a promocije su sve svele na gostovanja u jutarnjim programima i sličnim pričaonicama. Nema ni drugih muzičkih nadmetanja koja su iole relevantna i otvorena za različite muzičke žanrove. U takvom eko-sistemu pažnja koju privlači domaći Izbor za pesmu Evrovizije je jednostavno neprocenjiva, kaže Nikola Jovanović.
"Pitanje je šta ti bendovi urade posle. Čini mi se da puno izvođača nekako iskoči, ali onda posle ne vidim da se nešto dalje desi. I onda mi se čini da se opet vraćamo u taj alternativni babl. Moraš da ideš na jutarnje programe, moraš da pričaš za portale, da bi nekako došlo do neke pozornosti medija. Drugi je problem to što svi žele žuto i neki skandal da bi ti njima bio zanimljiv i onda se opet vrtimo u krug. Nova pesma ili novi spot, ako ti neko jako poznat nije gost u spotu, medijima generalno nije zanimljiv", zaključuje naš sagovornik.
Celu epizodu emisije Pop up u kojoj smo se bavili Evrovizijom, poslušaj ovde:
M. L.