Lifestyle / Zanimljivosti
Kako je BuzzFeed uništio samog sebe?
Sredinom 2019. godine, Jutjub kanal BuzzFeeda beležio je oko 180 miliona pregleda mesečno, dok je danas taj broj devet puta manji. Ova statistika najbolje pokazuje situaciju u kojoj se kompanija BuzzFeed trenutno nalazi. Od medija koji je diktirao trendove i uvek bio korak ispred ostalih u svetu opčinjenom društvenim mrežama, za samo nekoliko godina su postali su kompanija koja je na ivici gašenja.
Iako njihovi sadržaji uglavnom nisu slovili za kvalitetne, uvek su bili čitani i gledani. Kako kaže Divna, njoj je BuzzFeed u jednom trenutku poslužio kao zamena za časopise koje je do tada čitala.
"Meni je BuzzFeed došao kao prekretnica posle Bravo časopisa, koji sam čitala kao mala, koji sam prvo krala od starije sestre a posle smo ga zajedno čitale. Zato ga i vidim kao digitalnu verziju toga - tu su bili i tračevi i tekstovi o poznatima, ali i 'praktični' saveti, uglavnom neupotrebljivi, ali smo čitali to stalno. Posle se sve to preselilo na Jutjub. Oni i dalje imaju isti sadržaj i mislim da je to njihov najveći problem“, kaže ona.
OBRATI PAŽNJU
BuzzFeed postoji od 2006. godine, ali je sadašnji oblik dobio 2013. Tada su počeli svi oni kvizovi po kojima ih pamtimo, koji su zajedno sa "klik-bejt" tekstovima činili kombinaciju zbog koje je sajt postao veoma čitan. Iako su tekstovi i kvizovi u većini slučajeva bili besmisleni, većina nije mogla da odoli a da ne klikne. No i to je čitaocima vrlo brzo dosadilo, pa se BuzzFeed prebacio na Jutjub i jedno vreme su bili uspešni u tome, kaže Sanja.
"Uglavnom je to bio neki lagani sadržaj, ali jako zabavan. Nije bilo nikada nešto naročito kvalitetno. Bilo je tu i nekih progresivnih stvari, ali je vremenom nestalo. Kako su dobri kreatori odlazili, tako je kvalitet sve više propadao. Postojao je i period kada su stariji kreatori pravili video o tome zašto su napustili BuzzFeed i svi su pričali da je glavni cilj bio kvantitet, a ne kvalitet. Verujem da oni i sada imaju preglede, ali su izgubili publiku koju si imali", kaže naša sagovornica.
Recenzije hrane su dugo bile najpopularniji sadržaj na BuzzFeed kanalu
Najprepoznatljivija lica su napuštala BuzzFeed kao na traci i svi su kao razlog navodili hiperprodukciju. Menadžment kompanije je u jednoj stvari bio veoma uspešan - kad god bi se pojavio neki interesantan video format, poput recenzija, oni bi ga koristili do maksimuma. Na kraju, kvalitet sadržaja bi neminovno opao i publika bi otišla dalje. Sa druge strane, BuzzFeed je svoj sadržaj često bazirao i na identitetskim pitanjima, što je mnogim čitaocima poput Đorđa bilo diskutabilno.
"Urednici kažu da se BuzzFeed News zatvara zato što mladi ne dele tekstove na mrežama, jer im je postalo muka od toga, naročito posle 2016. godine i Trampa. Mislim da poenta ipak nije u tome, jer je BuzzFeed, kao i dosta njihovih medija upao u isti blok. Ljudima je potpuno svejedno šta čitaju, da li je to MSNBC ili Huffington Post. Ovo je još jedno u nizu gašenja zbog štednje, jer je danas profit primaran", ocenjuje on.
"BuzzFeed Unsolved" - još jedan format koji je upropastila hiperprodukcija (Foto: YouTube)
Da kompaniji ne ide dobro pokazuje i najavljeno gašenje njihove informativne redakcije BuzzFeed News. Iako se njihov sadržaj po kvalitetu oduvek razlikovao od onoga što se moglo pročitati na ostatku sajta, finansijski rezultati ipak nisu bili zadovoljavajući, ocenio je nedavno za američku televiziju MSNBC medijski ekspert Aleks Šerman.
"Fejsbuk je 2018. godine promenio algoritam koji je smanjio doseg sadržajima iza kojih stoje medijske kuće, u korist onoga što objavljuju obični ljudi. To je predstavljalo veliki udarac za BuzzFeed, ali i druge medije, poput Vice-a. BuzzFeed je kasnije izašao na berzu i investitori su zahtevali da se neprofitabilni delovi kompanije, kao što je BuzzFeed News ugase. Sadržaj koji je ta redakcija pravila je bio veoma skup za kompaniju, jer su ga pravili novinari. Kvizove, po kojima su poznati, sada pravi veštačka inteligijencija", kaže Šerman.
"I Accidentally Became A Meme" - poslednji veliki serijal
Danas se svet medija menja brže nego ikada i BuzzFeed je najbolji dokaz za to. Za samo deset godina su od "kralja" društvenih mreža postali neko ko životari na staroj slavi. Iako su neki stariji mediji, poput MTV-a, kroz godine prolazili kroz brojne transformacije kako bi bili na pulsu publike, danas menadžeri i investitori za to jednostavno nemaju vremena. Sve što se ne dosi dovoljno novaca se jednostavno gasi i ostaje pitanje ko će na kraju preživeti.
Prilog o ovoj temi poslušajte u novom izdanju emisije Pop up:
M. L.