Lifestyle / Sport
Panini je možda izgubio trku ali albumi neće nestati
Italijanski Panini, koji već skoro pet decenija izdaje albume sa sličicama pred velika fudbalska takmičenja, izgubio je prava za Evropsko prvenstvo 2024. godine. To ipak ne znači da albuma neće biti, jer posao preuzima američka kompanija Topps, koja već izdaje albume za UEFA takmičenja i Ligu Šampiona.
Foto: Promo / UEFA
Sportski novinar Nemanja Janošev kaže da je Panini tradicija, ali da je ovo ipak posao u kome UEFA, kao nosilac prava, traži "bolju ponudu".
"Fudbal opet odlazi u neku drugu krajnost. Američki način razmišljanja, u kome se sve komercijalizuje, sve više prelazi u Evropu i to ne samo u fudbalu, nego i u Formuli 1, na primer. UEFA pokušava da i njima približi fudbal. Panini je izgubio tu trku kulture, tradicije i sve odlazi u ruke američkog biznisa", misli naš sagovornik.
OBRATI PAŽNJU
Panini i Topps su već godinama ljuti rivali na tržištu sličica. Sve je počelo kada je italijanski gigant 2010. godine otkupio prava za proizvodnju albuma severnoameričke hokejaške lige NHL. To je pokvarilo balans koji je do tada vladao u ovoj industriji i Topps je tražio način da se revanšira. Od 2015. godine su polako preuzimali prava na UEFA takmičenja i sada su se konačno domogli i glavnog dragulja - Evropskog prvenstva 2024. godine.
Dušan Varničić, jedan od kreatora stranice Engleski fudbal, siguran je da će se novi albumi razlikovati od onih na koje smo svi navikli.
"Kako su to uzeli Amerikanci, tu će biti gomila procenata i statistike, ali će sve lepo izgledati na oko. Na primer, 1996. godine za Evropsko prvenstvo, engleski Merlin je uradio album. Tu su bila imena igrača, godine kada je debitovao za klub i reprezentaciju... Tu su bili i najbolji strelci svake zemlje. To je bilo kao magazin, da se ne ispušta iz ruku", kaže Dušan.
Kroz ove albume, kolekcionari su mogli detaljnije da se upoznaju sa ekipama koje će nastupati na prvenstvu, kroz gomilu zanimljivosti koje su pratile same sličice. Kako kaže Dušan Varničić, kvalitet Paninijevih albuma je prilično opao u poslednje vreme.
"Poslednji album Paninija je bio užasan, sa puno duplih sličica. Za zadnji Euro, na primer, nije pisalo ni gde koji igrač igra. Sličice su bile male i podeljene. Ubacili su neke nebitne statistike i povećali broj sličica, tako da ti treba pravo bogastvo kako bi popunio album", priča naš sagovornik.
Prvi ovakav album pojavio se još davne 1970 godine, u vreme Svetskog prvenstva u Meksiku. Sličice su se prvo lepile lepkom, a tek kasnije su postale samolepljive. Rekord u prodaji je postavljen 2006. godine, tokom Svetskog prvenstva u Nemačkoj, sa oko 800 miliona prodatih sličica. Kako se procenjuje, celo tržište je vredno nekoliko stotina miliona dolara i teško da će skoro zamreti, misli sportski novinar Nemanja Janošev.
"Ljudi će jednostavno odlučiti da kupuju nove albume i nastaviti da skupljaju i razmenjuju sličice, uprkos ovim velikim promenama. Taj trend se danas prenosi, čak i preko društvenih mreža. Klinci to vide preko TikToka ili Instagrama i na taj način se to održava i kod njih, a starijima je to ipak utisnuto", kaže Janošev.
Ono što može da obraduje kolekcionare je vest da 1. septembra konačno izlazi Paninijev album za Svetsko pvenstvo u Kataru, na kome se nadmeće i naša reprezentacija. Kako prvenstvo počinje krajem novembra, biće sasvim dovoljno vremena da se albumi popune i razmene duplikati. Ove godine ćemo izgleda gledati i prve "zimske menjaže" na već poznatim lokacijama širom Srbije.
Ovom temom bavili smo se i u novom izdanju emisije Pop up koju možete poslušati ovde:
M. Lazić