Kultura / Film
Nightmare alley: Vizuelni biser među trilerima
Svaki film koji potpiše Giljermo del Toro zavređuje filmofilsku pažnju. Majstor vizuelnih uzbuđenja malo kad razočara, a posle Oskara za "Stvorenje iz vode", od njega uvek očekujemo da nas odvede korak dalje. Sa filmom "Nightmare alley" to i jeste i nije postigao.
Ali, da krenemo redom.
Film je smešten u godine pred Prvi svetski rat. Amerikom putuje tipičan onovremenski cirkus koji, pod uticajem Barnumovog muzeja nakaza, narodu, za nekoliko centi, nudi bradate žene, divlje ljude, iluzije i paralaže.
Kada u njega stigne lutalica Stenton (Bredli Kuper), ophrvan brigama i teretom koji nećemo otkriti sve do katarzičnog kraja, on pristaje da za siću pomaže oko rasklapanja cirkuskog kampa.
Tu upoznaje Vidovitu Zinu (Toni Kolet) od čijeg muža Klema (Dejvid Stratrajn) uči tajne dedukcije, koja se u takvom svetu, zarad zarade, maskira u priču o vidovitosti. I tu kreće njegov uspon po klimavim cirkuskim stepenicima. Usavršava tačku do te mere da sa devojkom, u koju je zaljubljen, očaravajućom Moli (Runi Mara) odlazi u veliki grad da zajedno izgrade karijeru velikog maga pogađača.
Stvari se komplikuju kada upozna jednu psihoterapeutkinju i moćnog, beskrupuloznog biznismena koji želi da stupi u kontakt sa bivšom ženom koja se zbog njega ubila. Igra mačke i miša, napeti ples prevaranta sa nasilnim moćnikom lagano nas vodi u sve neizvesniju budućnost.
Del Toro je, a to se može reći već posle 15 minuta filma, ponovo napravio vizuelno uverljiv i očaravajući film, koji nas svojom lepotom uvlači duboko u svet koji je postojao pre Velikog rata u ruralnoj Americi. Kao prekaljeni majstor vizuelnog, uspeo je da nam ispostavi nekih milion razglednica poređanih u filmsku celinu.
Priča u nama izaziva tihu jezu, Del Toro misteriju satkanu oko glavnog lika razmotava meditativno sporo, iz minuta u minut i to gledaoca drži u stalnoj pripravnosti.
Bredli Kuper je odlično prikazao namučenog prevaranta koji je uspeo da se izdigne iz siromaštva i porodičnih tragedija. Runi Mara je vrlo uverljiva u ulozi njegove devojke i asistentkinje dubokih etičkih manira. Tu je još i Vilijem Defo, kojem uloga upravnika cirkusa leži komotno, kao i dobra Kejt Blanšet u ulozi doktorke.
Film je, dakle, u vizuelnom smislu, kao i glumačkom ispunio očekivanja publike, ali čak ni to nije bilo dovoljno da ga zapamtimo kao što smo zapamtili, recimo, "Panov lavirint". Motivi koji stoje iza nekih postupaka junaka filma, nekoliko neuverljivih događaja i pokoji nerazrešen podzaplet, odvojili su ga od ostvarenja kojima odmah posle premijere lepimo etiketu "kultni".
"Nightmare alley" je ipak prava poslastica za sve zaljubljenike misterije i trilera sa sporogorećim štapinom. Ovo je jedan od onih filmova koje ćete rado pogledati uvek iznova kada ga zateknete na TV.
P. K.