Kultura / Film
"Athena" kao slika srca urbane pobune
Bes i očaj dve su reči koje krase aktere filma "Athena“ Romana Gavrasa, sina nadaleko poznatog Koste. Film koji preispituje rasizam, nejednakost i policijsko nasilje koji pustoše migrantske zajenoce u francuskim gradovima počinje veoma glasno.
Početna sekvenca filma, dok reditelj prati glavnog junaka kroz nerede, impresivan je filmski uradak, možda pomalo prenaglašen, ali svakako dovoljan da da se da naslutiti šta nas čeka.
Čuje se jeka televizijskih izveštaja u pozadini, oni govore o porastu policijske brutalnosti. Pojavljuje se Abdel (Dali Bensalah), francuski vojnik koji se tek vratio sa služenja u Maliju i brat 13-godišnjeg Idira koji je upravo postao žrtva policijskog nasilja.
Abdel je očajan, žedan je pravde, ali zadržava hladan vojnički stav dok poziva ljude iz svoje okoline da ga slede ispred policijske stanice. Tu pronalazi drugog brata Karima (Sami Slimane). On baca molotovljev koktel na vrata i pakao se otvara.
Započinje filmska sekvenca kakvu još nismo imali u ovogodišnjim filmovima, sekvenca koja nas uvlači u sav taj haos i bombarduje scenama nasilja, dima, borbe, glasnim eksplozijama i pretencioznom muzikom koja povremeno i nadglašava ovo ludilo.
"Athena“ je u stvari grčka tragedija koju je Gavras ispleo kao politički triler i urbanu dramu koja ima svu moć velikih bioskopskih filmovima, sa finesama televizijskih filmova.
OBRATI PAŽNJU
Scenario je veoma inteligentno napisan, a napisali su ga Gavras, Elias Belkedar i Lad Li za dramu „Les Miserables“ sa sličnom tematikom. U njegovom središtu su braća u jednom francuskom getou koji predstavljaju tipične primere imigranata iz marginalizovane zajednice koji silom preuzimaju poluge moći sa kojima ne znaju šta da rade.
Jedan je sanjar koji misli da stvari mogu da se poprave, drugi oportunista koji će iz tog haosa pokušati da izvuče što je više moguće. Najmlađi među njima, Karim, je mlad, radikalan klinac spreman na sve ili ništa, mladić koji samo želi da vidim sistem u plamenu kako bi gradio novi.
"Athena“ je film koji uspeva da na okupu drži besprekorno snimljenu akciju, realistično prikazano nasilje i scene pobune sa intimnim i dirljivim ljudskim sudbinama i stremljenjima. Zaplet je jednostavan, ali vizuelna rešenja teraju gledoca da razmisli o ovoj tematici daleko više nego inače.
Majstorluk mladog Gavrasa ne oslikava se samo u tome. Njegov izbor da prikaže ekstremno nasilne detalje pobune, a da nam ne dozvoli da vidimo i jednu kap krvi, u ovom slučaju ostavlja impresivan utisak na publiku.
Petar Klaić