Kultura / Film
Američki scenaristi se bore za pravednost i priznanje
Na zahteve Udruženja američkih scenarista za većim platama i boljim uslovima rada Alijansa filmskih i televizijskih producenata, koju čine kompanije poput Diznija, Vorner Brosa i Netfliksa, ostala je nema. Posle pregovora koji su propali početkom maja, scenaristi su ušli u štrajk koji trenutno ulazi u svoju treću nedelju.
Foto: Pexels / Lê Minh
Snimanja večernjih tok-šou emisija su već prekinuta, a pod znakom pitanja su i serije planirane za sledeću televizijsku sezonu. Scenaristi kažu da ih je finansijski pogodio procvat striming platformi. Zbog toga su sezone serija sve kraće, a honorari sve niži, rekao je nedavno za BBC News komičar i scenarista Tim Barns.
„Znam da ljudima bilo šta što se tiče sukoba u Holivudu može delovati trivijalno. Nadam se da će, ukoliko postignemo dogovor, mlađim piscima biti omogućeno da od svoje plate pokriju troškove života u gradu u kome rade i da će imati otvoren put za napredak. Veliki deo pisaca ostane na tom početnom nivou, jer ne postoji prirodan napredak u hijerarhiji. U udruženju ima solidarnosti između starijih članova koji vide koliko je vrednost scenarija u Holivudu opala i na kraju postala "tezga" a ne pravi posao", rekao je on.
OBRATI PAŽNJU
Prema poslednjim podacima Udruženja američkih scenarista, skoro polovina pisaca koji su angažovani za potrebe televizijskih serija radi za minimalac. Sa druge strane, u problemu su i producentske kuće - striming platforme, u koje su uložene milijarde, ne donose dovoljno profita, a tradicionalno oglašavanje putem televizije je sve manje.
Još jedna stavka u pregovorima između kompanija je i veštačka inteligencija. Scenaristi žele da se osiguraju i spreče da se uz pomoću softvera od postojećih kreiraju novi tekstovi. Kako kaže scenaristkinja Sara Radojković pisci su ipak rešili da podvuku crtu i dokažu da ne odstupaju od principa i poštovanja koje zaslužuju.
"Da bi se napisala dobra serija, potrebno je napraviti organizaciju koja radi, okupiti ljude koji se razumeju i dati im prostor da nešto stvore, istraže, uobliče... Kreativni proces zahteva ulaganje koje može da deluje apstraktno. Pisati scenario je kompleksno, a pisati serije je korak dalje koji zahteva ogroman timski rad. Pisci se teraju do tačke pucanja. Mogu oni i da se prilagođavaju, da se bore u tim uslovima, ali se to odmah odražava na kvalitet. Koliko para - toliko muzike“, kaže ona.
Foto: Pexels / Martin Lopez
Prema njenim rečima, pisci se kod nas još uvek bore da od televizija dobijaju novac za reprize serija u čijoj su proizvodnji učestvovali, što je u Americi regulisano još pre nekoliko decenija. Mnoge stvari na koje su scenaristi u Holivudu navikli, poput timskog rada, u domaćoj filmskoj industriji još uvek su incident, a ne praksa. Kako kaže scenaristkinja Nađa Petrović, mlade scenariste kod nas najviše demotiviše činjenica da se njihov posao ne ceni dovoljno.
"Glumci dođu na set i plaćeni su po danu snimanja, kao i reditelji. Scenaristima, na primer, po sto puta vraćaju isti tekst na prepravku a nigde nije regulisano kako se to plaća. Mislim da scenaristi nisu dovoljno uključeni u proces snimanja. Za vreme snimanja serije, na primer, scenarista bi trebalo da bude tu i prati sve. On je taj koji zna sve linije priče, nekada čak bolje i od reditelja. Ljudi dopisuju, izbacuju i onda se u montaži sete da nečega nema pa scenaristi budu krivi“, priča ona.
Foto: Pixabay
Poslednji štrajk koji je zadesio Holivud krajem 2007. i početkom 2008. godine je trajao 100 dana i američku ekonomiju je koštao više od dve milijarde dolara. Kakve će biti posledice ovog štrajka tek ćemo videti, ali je savim sigurno da će one u nekoj meri osetiti i kod nas.
O štrajku scenarista u Americi pričali smo u novom izdanju emisije Pop up:
M. L.