Društvo
Uz malu pomoć, postanite sami svoj šef
Ukoliko imate želju da sami sebi budete šef, pokrenete svoj posao ili proizvodnju, imate dobru ideju šta biste to mogli da pravite, a nemate dovoljno samopouzdanja da se upustite u ovaj poduhvat, besplatne savete i informacije možete dobiti u Regionalnoj razvojnoj agenciji Bačka. S druge strane, ima i onih koji su se samoinicijativno, uz entuzijazam i hrabrost, odlučili da postanu preduzetnici.
Studentkinja novinarstva Ana Marija Tirnanić i student ekonomije Uroš Malešević, oboje dvadesetogodišnjaci odlučili su da brendiraju rančeve od industrijske konoplje koji stižu direktno s Himalaja, Hemp Packs. Ideja se javila pre godinu dana kada su i sami kupili rančeve privlačnog dizajna, a čvrste, lagane i otporne na razna oštećenja. Kako Ana Marija objašnjava, planiraju da naprave i druge odevne predmete od industrijske konoplje domaće proizvodnje.
"Nama je cilj da ljudi kao budu u fazonu 'Aha, imamo kod kuće ranac od konoplje i traje mi, nije se pocepao i divan je', pa kad mi izložimo naše, srpske proizvode od konoplje u budućnosti, da ljudi budu u fazonu 'Aha, šta imam od konoplje već, a da stvarno dugo traje i vodootporno je i kvalitetno'. Na taj način odlučiće se i za druge stvari od istog materijala, koji je višestruko dobar", kaže ona.
Sudeći po prodaji rančeva, koja im odlično ide, njih dvoje su očigledno našli nešto što je ovom tržištu falilo, a što je istovremeno zanimljivo i inovativno. Nikolina Pupаvac iz Regionalne razvojne agencije Bačka, koja se između ostalog bavi pružanjem pomoći mladima koji žele da pokrenu sopstveni posao, kaže da veliki broj njih ima odlične poslovne ideje, ali da nije zgoreg da pre pokretanja posla ipak imaju osnovno znanje o tome kako funkcioniše preduzetništvo.
"Specifično je da se oni lako upuštaju u to ne znajući šta je to što može da ih sačeka ako dođe do problema. Tu dolaze institucije kao što je naša, a za svaki region postoji jedna takva, gde su sve informacije besplatne", kaže ona.
Ana Marija i Uroš odlučili su da sami krenu u ovaj posao. Rančeve uvoze preko posrednika, prodaju online ili na sajmovima rukotvorina, istovremeno promovišući prednosti industrijske konoplje. Rančevi im stižu gotovi, ali sve ostalo rade sami - dizajn brenda, prodaju, marketing, boravak na sajmovima, knjigovodstvo. Naravno, prijatelji su tu da im priskoče u pomoć, a prvi kontigent kupili su od svog novca.
"Mi na ovo gledamo kao na odskočnu dasku za promovisanje konoplje u Srbiji, kako bismo kroz godinu, dve, kako nam mogućnosti budu otvorile vrata, krenuli da lansiramo košulje, farmerke, jednostavnije torbe, sve što ovom tržištu fali, a što je dugotrajno i kvalitetno, napravljeno od konoplje koja bi bila proizvedena u Srbiji. Samim tim, bile bi mnogo pristupačnije cene", kaže ona.
Za one koji nisu ovako odlučni, obuke i treninzi koji su često besplatni pravo su mesto da steknu samopouzdanje i jasnu viziju kojim putem treba da se kreću. Kako kaže Nikolina Pupаvac, na besplatnim obukama koje organizuje RRA Bačka, mladi mogu sami da prođu kroz biznis plan i da vide kako će njihov proizvod da se kotira na tržištu, da nauče kako da razviju poslovanje ili koje su poreske obaveze.
"Kada dođe trenutak da su recimo u finasijskom problemu ili su stali u poreskom smislu, pa ne znaju kako da reše problematiku, ili u prodajnom smislu ili u izvozu svog potencijalnog proizvoda, uvek je dobro doći u te institucije gde mogu da dobiju informacije kako dalje. To ih motiviše i vrlo lako, uz neko dodatno znanje reše svoj problem", kaže ona.
U Regionalnoj razvojnoj agenciji Bačka mladi mogu dobiti savete i informacije, a kako bi dobili novac za svoje poslovne poduhvate mogu da se obrate Razvojnoj agenciji Srbije, Fondu za razvoj Republike Srbije i Pokrajinskom sekretarijatu za privredu i turizam. Jer, pored kvalitetnog proizvoda, za opstanak na tržištu važni su i strategija i znanje, kako uspeh ne bi bio prepušten isključivo srećnim okolnostima.
Audio prilog poslušajte u plejeru:
Jovana Zdjelarević