Društvo / Obrazovanje
Za pokretanje posla ključni su ideja, priča i hrabrost
Svaki pokušaj da se pokrene sopstveni biznis, bez obzira radi li se o proizvodnji, poljoprivredi ili pružanju usluga, zahteva dosta hrabrosti, izbalansirana ulaganja, ali pre svega dobru ideju i plan kako da je ostvarite. Stoga su i u organizaciji OPENS 2019 odlučili da novi Opens day posvete upravo ovoj problematici. Oni u klubu Quarter predstavljaju 12 vlasnika različitih uspešnih poslova u Srbiji i njihova iskustva.
Kako je u emisiji "Za i protiv" rekla Nina Latinović iz OPENS-a, ideja je da se posetiocima predstave poslovni modeli koji su poslednjih godina imali mnogo uspeha, kao i sve ono što im taj posao otežava. Prema njenim rečima, važno je čuti kako su vlasnici, danas veoma uspešnih, brenova došli na ideju o pokretanju biznisa, šta ih je vodilo i kakva iskustva mogu da prenesu nekim budućim preduzetnicima.
Zoran Jevtović iz "Crne Ovce" kaže da je ideja veoma važna u pokretanju biznisa, ali da je ipak tek jedan od "šrafova" koji pokreću dobar posao.
"Treba sticati iskustvo u bilo kojem poslu i čekati priliku da se otvori neka šansa za novac koji biste ulagali. To je osnovno. Ne mislim da će banka dati novac tek tako, ali onim što radite u životu i načinom na koji to činite, stičete prijatelje, pa ćete moći možda jednom i da pozajmite početni kapital za svoj posao. Kada je reč o proizvodnji, kod mene je reč o sladoledu, trebaju vam mašine koje mnogo koštaju, ime gradite na društvenim mrežama jer nemate drugi način. Mnogo malih šrafova je u pokretanju biznisa bitno. Jedan ako iskoči neće se ništa desiti, ali ako počnemo da pravimo kompromise na sve strane, tu nastaje problem", objašnjava Jevtović.
Prema njegovim rečima, jedna od ključnih stvari u pokretanju malog biznisa je i kreiranje imena, odnosno brenda.
"Gledajući ostale koji pokreću svoj biznis, a naročito ljude koji učestvuju na ovom OPENS danu, izuzetno je važno stvoriti ime ili brend. Mora se napraviti neka priča. Niko od onih koji pokreću biznis ne angažuje agencije. Neophodno je da imaju osnovno znanje o tome ko su ljudi kojima se obraćaju, koje su im potrebe, šta je marketing, na koji način da komuniciraju. Tek kasnije možete, kada zaradite novac, da platite i profesionalce," kaže Jevtović.
Naš sagovornik dodaje da je možda negde na planeti moguće pokrenuti posao samo na osnovu kvaliteta proizvoda, ali da je u Srbiji, pored kvaliteta, potrebno napraviti i dobru priču koju će ljudi prihvatiti.
Nina Latinović kaže da su upravo ti saveti razlog zbog kojeg je OPENS ovaj dan posvetio pokretanju poslova.
"To je ono što želimo da čujemo, jer svi mislimo da su ovakve stvari nemoguće, da za njih treba mnogo novca i ko zna kakvi uslovi, a nekad se čini da su dovoljne samo ideje. Ima toliko raznih firmi i biznisa da smatramo da je važno da čuju o njima kako bi i sami došli na ideju šta bi mogli da rade", navodi Nina.
Najbolji recept za smanjivanje nezaposlenosti mladih je kada oni uzmu stvar u svoje ruke i sami pronađu ideju i posao koji žele da razviju. Pozitivan primer u Evropi je svakako Irska koja je u ovoj oblasti, u jednom trenutku, otišla najdalje, pa je podsticajima za male poslove ozbiljno oporavila svoju posrnulu ekonomiju.
U Srbiji, prema statistici, mladi privrednicvi prve dve godine funkcionišu, a zatim dolazi treća godina koja je često rizična i nakon koje se preduzeća ili gase ili im treba podsticaj.
Zoran Jevtović kaže da bi država mogla da pomogne u razvoju malih poslova , ali da bi najbolje bilo da ne odmaže.
"Ne bih rekao da je treća godina kobna. Često smo čitali i slušali o tome da su veliki porezi na plate i sam stav države sigurno ne pomaže onome ko pokreće posao. Sa druge strane mali je porez na dobit i ne opterećuje ljude, jer ne postoji na početku ili je vrlo mali. Postoji li mogućnost da se to reši, ja ne znam. Država podstiče zapošljavanje tako što preuzima deo poreza na sebe, tako što olakšava firmama ako zaposle nekoga sa biroa. Problem sa mojom firmom je što do sada nismo sreli nikoga sa biroa ko zadovoljava naše zahteve, u smislu obučenosti, iskustva i karaktera", objašnjava Jevtović.
Prema njegovim rečima, onaj ko pokrene biznis ni u jednom trenutku ne sme da prestane da uči, što od drugih, što na sopstvenim greškama jer je to jedini način da se razvija posao.
Kompletnu emisiju "Za i protiv" poslušajte na našem podkastu.
P. K.