...
TRENUTNO12:00 - 13:00Za i protiv

Društvo / Obrazovanje

Srednjoškolci kritički preispituju medije

08.01.2019.

Sve do ove godine, đaci su sa kritikom medijskih sadržaja mogli da se sretnu samo na nekoliko časova u okviru predmeta Građansko vaspitanje. Od ovog septembra to je novi izborni predmet u gimnazijama širom Srbije koji im pruža potpuno novu sferu gledanja medija.

.

Ceo intervju možete poslušati u studentskoj emisiji Pokretač:

Izborni predmet pod nazivom "Jezik, mediji i kultura" dospeo je na listu predmeta u gimnazijama i đaci su dobili priliku da se u određenom delu ovog kursa susretnu sa analiziranjem i kreiranjem medija kao i njihovog sadržaja, popularnije nazvano, medijskom pismenošću. 

Ona podrazumeva sposobnost građana da pristupa, tumači i kritički vrednuje medijske sadržaje, kao i da stvori i šalje medijske poruke. UNESCO je još sedamdesetih godina prošlog veka podstakao pitanje medijskog obrazovanja, zatraživši da naučnici na međunarodnom nivou istraže njegovo uključivanja u obrazovne sisteme svih razvijenih i manje razvijenih zemalja.

U gimnaziji "Svetozar Marković" u Novom Sadu ovaj predmet đaci uveliko pohađaju, a profesorka Milena Maričić objasnila je za Oradio čime se oni tačno bave na časovima. 

"Svi učenici koji se opredele da slušaju ovaj predmet imaju priliku da uče o javnom nastupu, medijima, kreiranju medijskih sadržaja ali i o analizi tih istih sadržaja. Ono što je bitno je što deca neposredno prvi put imaju priliku da čuju mnoge stvari o tome koliko su mediji važni, koje su to stvari sa kojima se mogu suočiti ukoliko neki sadržaj koji takođe postane medijski kada to objave na društvenim mrežama, koje su to zloupotrebe medija i to je veoma važno za njih", rekla je Milena Maričić. 

Kako je već prošlo prvo polugodište, pitali smo profesorku kako su đaci reagovali na uvedeni predmet. 

"Oni su prvo malo iznenađeni, ne znaju šta ih očekuje, možda zamišljaju da će se u početku baviti delom novinarskog i voditeljskog posla, međutim kad shvate da tu ima mnogo više od toga i da se u to ubraja razbijanje straha od javnog nastupa, da je to kreiranje medijskog sadržaja, upotreba određenih programa pomoću kojih se kreiraju sadržaji, da je to pisanje i čitanje teksta, pojavljivanje pred kamerama odnosno pravljenje određenih video zapisa, onda njihova interesovanja postaju mnogo šira i zaista postaju veoma zainteresovani za ono čime se bavimo", rekla je Milena Maričić.

srednja1 jpg

Sa druge strane, učenica gimnazije Isidora Sekulić Dušica Ignjatijević kaže da se odlučila na pohađanje ovog predmeta zbog toga što ima bend i nastupa često, te smatra da bi joj Jezik, mediji i kultura pomogli oko javnog nastupa. 

"Od ovog predmeta očekujem da nam pomogne da se oslobodimo kada govorimo pred nekim, takođe i da nam pomogne da se oslobodimo pred kamerama što smatram veoma važnim jer su mediji danas svuda i verujem da će većina nas u budućnosti imati veze sa medijima u smislu da će biti npr. voditelji nekog programa ili da će glumiti u pozorištu, svirati, pevati", rekla je Dušica Ignjatijević.

Značaj ovog predmeta uvidećemo tek kad ga prođe prva generacija a do tad, profesorka Milena Maričić kaže da je jedan od bitnih aspekata koji đaci moraju da nauče medijska manipulacija kao i prepoznavanje nekvalitetnog sadržaja. 

"Ja se iskreno nadam da će se promeniti odnos prema medijima, da će naučiti razliku između kvaliteta i nekvaliteta u medijima. Oni u ovoj fazi na samom početku to ne umeju i to je sasvim prirodno i normalno i mislim da će edukacijom dece shvatiti šta je kvalitet, a šta ne, šta je medijska manuplacija. Uspećemo da postignemo jedan fantastičan rezultat, a to je da deca kritički razviju određeni stav prema medijima što je u savremenom svetu  veoma važno", rekla je Milena Maričić. 

Prema istraživanju o medijskoj pismenosti u Srbiji, koje je Biro za društvena istraživanja (BIRODI) za potrebe Medijske koalicije sproveo krajem 2013. godine, na uzorku od više od 3.200 srednjoškolaca, profesora građanskog vaspitanja, studenata novinarstva i novinara, među ispitanicima "postoji lažni utisak o stepenu medijske pismenosti". Jedan od rezultata istraživanja je da je neophodna edukacija o opštoj medijskoj pismenosti svih aktera, a posebno edukacija o novim medijima i društvenim mrežama, što će ovaj predmet sigurno pružiti srednjoškolcima, te povećati kritičku svest među mladima već u tinejdžerskom dobu. 

Svetlana Paramentić

Možda te još zanima:

.

Minecraft nas uči medijskoj pismenosti

Globalno popularna video igra Minecraft i njena obrazovna edicija (Education Edition) dobili su novu verziju koja će se baviti medijskom…

.

Nauči više o medijskoj pismenosti i produkciji

Asocijacija Kulturanova u saradnji sa Sun Radiom organizuje dvodnevnu radionicu medijske pismenosti i produkcije pod nazivom "Speak Up!" koja je…

.

Radionica medijske pismenosti

Asocijacija Kulturanova i Sun Radio pozivaju mlade od 15 do 30 godina da se prijave na radionicu medijske pismenosti i…

.

Budite medijski pismeni

EU info point Novi Sad organizuje serijal radionica koje nose naziv “Da li je baš tako?” o medijskoj pismenosti, a…

.

Zašto je važno biti medijski pismen?

Savez studenata Univerziteta u Novom Sadu organizuje besplatnu online obuku “Medijska pismenost” 5. i 6. decembra sa početkom u 16…

.

Prijavi se za Saznaj i razaznaj onlajn radionicu o medijskoj pismenosti

IREX Srbija uz podršku Američke ambasade u Beogradu organizuje besplatnu online radionicu o medijskoj pismenosti pod nazivom "Saznaj i razaznaj".…

  • 06:00 Music Mix by Bea
  • 11:00 Y2K
  • 12:00 Za i protiv
  • 13:00 RetroTips
  • 14:00 Eko linija

Anketa

U kojoj formi najčešće pratite Oradio?

Oradio logo