Društvo / Obrazovanje
Robotika je sport za um
Nedavno je održano nacionalno takmičenje iz robotike pod nazivom FIRIST LEGO League u Kragujevcu. Organizatori su Fondacija 1% u saradnji sa Serbian Tech i slovenačkom organizacijom Super Glove. Ovo je jedan od najznačajnijih programa i takmičenja za decu i mlade koji se održava u preko 100 država.
Na takmičenju u Srbiji učestvovale su, osim domaće, i ekipe iz Bosne i Hercegovine. Pobedičnke ekipe sa takmičenja odlaze u Sloveniju na regionalno takmičenje, dok ekipe koje tamo uspeju dalje da se plasiraju, odlaze u SAD na svetsko takmičenje. Takmičenje u Srbiji se ove godine održavalo u Prvoj kragujevačkoj gimnaziji, a upravo je tim iz te škole odneo prvo mesto .
Od ukupno devet timova koji su učestvovali, četiri tima iz Beograda, Kragujevca, Prijedora i Prijepolja obezbedila su dalji plasman na regionalno takmičenje u Sloveniji.
Firist Lego League je globalni program koji deci i mladima predstavlja nauku, tehnologiju, inženjerstvo i matematiku (STEM) kroz zabavno i praktično učenje i upotrebu LEGO Education setova. Program se održava u preko 100 država, a Srbija je ove godine bila jedan od domaćina. Na globalnom nivou, za program je prijavljeno preko 35 000 timova.
Tim Prve kragujevačke gimnazije "LEGOBasters" odneo je pobedu kada se sagledaju svi delovi takmičenja. Njima će se u Sloveniji pridružiti i tim "ElektRobot" iz škole elektronike, robotike i programiranja u Prijepolju, tim "LEGOMasters" iz osnovne škole "Desanka Maksimović“ u Prijedoru, kao i "Noobovi" iz beogradske škole programiranja "Digi Klinci".
Da programiranje može da bude zabavno i edukativno u isto vreme pokazuje još jedno nedavno održano regionalno takmičenje učeničkih kompanija. Petar Mihajlović (17) je bio deo kompanije EduGames, a kaže da sa takmičenja nosi samo pozitivne utiske.
"Mi smo se takmičili u izradi kompanija. Učenici iz cele Srbije osnivaju svoje kompanije i onda treba da napravimo proizvod, da ga plasiramo, da odradimo marketing. Zaista je bilo veliko i lepo iskustvo jer smo naučili puno stvari koje se tiču samih kompanija i pripreme su tekle glatko. Išli smo svi iz istog odeljenja, tako da smo se brzo organizovali, podelili smo poslove i uloge i sve je prošlo najbolje moguće. Mi smo radili na edukativnoj igrici Majnkraft. Modifikujemo tu igricu, iskoristimo to što već postoji i mi u nju programiramo, kreiramo naše svetove uz koje će deca da uče. Dobijaju znanja iz nastavnog plana i programa. Na primer iz srpskog jezika i književnosti, hemije ili bilo kog drugog predmeta. Nema granica", kaže Petar.
Njihova ekipa je prošla na evropsko takmičenje, a Petar ja sa nama podelio i buduće planove.
"Želimo da se spremimo što bolje, da poboljšamo marketing, na tome najviše hoćemo da radimo. I plan nam je da probamo da to u što više škola uvedemo. Da bar jedno odeljenje radi u našim edukativnim setovima. Već smo sve testirali u našoj školi i stvarno dobro radi", ističe Petar.
Nastavnica informatike u prvoj kragujevačkoj gimanziji i mentorka tima LegoBasters-a, ali i kompanije EduGames Katarina Veljković kaže da je prezadovoljna rezultatima.
"Na takmičenju su stvarno pokazali izuzetan uspeh, bili su neverovatni u samoj prezentaciji proizvoda. Jedan od njih je svrstan i među najbolje lidere ekipa. Prezadovoljna sam njihovim uspehom. Za sva takmičenja je bolje da ste uživo, nego ovako online jer onda osetite energiju takmičenja, upoznate se sa drugim ljudima, delite iskustva i malo ukradete neke ideje od drugih. Jeste da je i online takmičenje napravljeno da simulira to uživo, ali taj osećaj i ta vreva na samom takmičenju i samo proglašenje je poptuno drugačije uživo nego online", kaže Katarina.
Prema njenim rečima, ova ekipa se već sprema za druge projekte. Na redu je projekat digitalna ekspedicija.
"Potrebno je da u Majnkraftu, oni zajedno sa mnom i još jednom koleginicom, naprave sobe na teme digitalne pismenosti. One će pokrivati sve ono što se odnosi na tu pismenost, od bezbednosti na internetu, identiteta, autorskih prava i licence pa do zaštite podataka na internetu. Sve to će biti pretočeno u igricu i namenjeno učenicima od petog do osmog razreda, nastavnicima i roditeljima", kaže Katarina.
Važno je pomenuti i ekipu "Polibot" iz Politehničke škole. Oni su dobili prvu nagradu za robota koji je najuspešnije prešao sve misije na specijalnoj podlozi sa LEGO preprekama.
Ekipa Noobovi iz beogradske škole programiranja "Digi Klinci" osvojili su nagradu za najkreativnije rešenje inovativnog projekta koji se bavio osmišljavanjem povećanja aktivnosti kod ljudi. Ono što je zanimljivo je da je ova ekipa nastupila sa članovima mlađim od 12 godina. Lana Popović (9), Mila (9) i Sara (11) Avramović su nam prenele utiske sa takmičenja.
"Bilo je odlično na takmičenju, a posebno mi je bilo interesantno kada smo igrali robot igru i kada smo prezentovali inovativni projekat. Ja sam već ranije volela lego i obožavala sam robote. Planiram da se i dalje bavim robotikom, a i uklapa se u moje buduće planove sa školom", kaže Lena.
Mila deli slično iskustvo. Kaže da je sve prošlo odlično i da joj je drago što je učestvovala.
"Niko od nas nije očekivao da ćemo proći u Sloveniju, bili smo treći na Robot igri, a i ostali timovi su bili stvarno super i mislim da su zaslužili to mesto koje su dobili. Ja sam inače išla u školicu programiranja i robotike. Onda smo dobili poziv za takmičenje iz robotike i meni je to bilo zaista zabavno, pa sam odlučila da probam. Meni nije do osvojenog mesta, već do zabave", ispričala nam je Mila.
Sara kaže da je na takmičenju bilo i navijanja i zabave, ali i učenja.
"Meni je zabavno to što radimo lego robotiku, to što od kockica pravimo robota koji može da uradi neverovatne stvari".
FIRST LEGO League su pokrenuli organizacija FIRST i LEGO Grupa. Organizacija FIRST je osnovana 1989. godine kako bi podstakla uvažavanje nauke i tehnologije kod mladih. LEGO grupa se bavi razvojem kreativnosti kroz igru i učenje. Mentor ekipe "Noobovi" Slaviša Avramović ističe važnost isustva koje deca i mladi mogu da steknu kroz ove procese.
"Ceo dan je više program nego takmičenje zato što se vrednuju stvari koje ne mogu da se boduju tako lako. Postoje četiri segmenta osnovne vrednosti među kojima je i pristojnost u svim svojim pojavnim oblicima. Kako se odnosimo prema sudijama, prema drugim timovima, postoji robot igra koja je nekako najzanimljivija, postoji inovativni projekat, robot dizajn. Oni kažu da je robotika sport za um i kao takav to je desetoboj, to je multidisciplinarno povezivanje različitih znanja. Taj dan je bio kompletan doživaljaj. Mi smo prošli iznad očekivanja ali je to najmanje bitno. Mislim da su svi doživeli nešto novo i odneli sećanja i verujem da će se svi pojaviti ponovo i da će sledeće godine biti još veći broj ekipa, a to je ono što je najbitnije", kaže Slaviša.
Slaviša napominje i da je stvaralački proces veoma važan za decu i mlade. Kaže da je to nešto što ih podstiče da koriste tehnologiju i kroz nju uče.
"Ono što oni mogu da urade tako mladi je verovatno iznad očekivanja. Mi kroz školicu vidimo da oni vrlo brzo napreduju, vrlo brzo povezuju stvari, a mašta im je inače jača strana u tim godinama. Iznenadili biste se šta oni mogu sve da proizvedu. Mi kada pričamo o robotici, mislimo na bilo koje povezivanje sa svetom. Za nas je robotika i dron programiranje i programiranje pravih robota. Ne sputavaju ih godine. Oni jako rano mogu da uđu u taj svet i ono što je najbitnije ostvaruju svoje igre i ideje kroz programiranje uređaja. Oni mogu da dobiju mnoga znanja i postaju zaineteresovaniji da saznaju kako funkcioniše svet oko njih i nekako se formiraju kao stvaroci. Mislim da je to nepovratni proces, ne mogu da zamislim da će sutra da budu manje zainteresovani. Verujem da im napredak tehnologije neće biti misterija, znaće kako stvari funkcionišu", kaže Slaviša.
Ovo takmičenje testira i poboljšava i veštine komunikacije, razvijanje ideje, funkcionisanja u timu i istraživanje i rešavanje problema. Inovativnost se podrazumeva, a naši mladi su još jednom pokazali da im toga ne manjka.
Emisiju "U kakvoj zemlji želim da živim, poslušajte u plejeru":
J. Božić
Foto: https://1posto.rs/first-lego-league-srbija/