Društvo / Obrazovanje
Put do volana posut zabranama
Probna vozačka dozvola moći će da traje i do četiri godine, kaže pravilnik novog Zakona o bezbednosti saobraćaja. Ovo je jedna od najozbiljnijih novih pravila koje je zakonodavac smislio. Kada na jednoj strani imamo podatak da je od početka godine do sredine avgusta ove godine u saobraćajnim nesrećama u Srbiji poginulo 292 ljudi, što je 19 više nego u istom periodu prošle godine, na drugoj moramo očekivati restrikcije.
Veliki broj saobraćajnih nezgoda i nesreća izazivaju baš mladi vozači. Predsednik Asocijacije auto-škola Novog Sada Milan Mudrinić kaže za O radio da savremena obuka za vozače daje ozbiljne rezultate i da bitno utiče na saobraćajnu kulturu, pa čak i na bilans saobraćajnih nesreća.
"Status vozača početnika važiće dve do četiri godine što je samo jedna od brojnih novina i ograničenja. Računica kaže da će osamnaestogodišnjaci trajnu vozačku dozvolu moći da dobiju tek kada napune 21 godinu. Ukoliko polože sa 17, probna dozvola trajaće im čak četiri godine. Ukoliko u ovu avanturu uđete kao zreo čovek i vas će čekati probni period u trajanju od dve godine. Trebalo bi sve ovo da rezultira poboljšanjem bezbednosti saobraćaja. Svedoci smo da se najteži prekršaji i stradanja dešavaju u noćnim satima, pa je zakonodavac želeo da predupredi te događaje", kaže Mudrinić
Nisu ovo jedine novine. Mudrinić kaže da je Zakon predvideo dosta toga što bi moglo da spreči neželjene posledice neodgovorne vožnje na putevima.
"Novina je što sada svi koji prvi put stiču pravo da voze, odnosno dobijaju prvu vozačku dozvolu, dobijaju probnu dozvolu. Tako će i motoristi sa A kategorijom dobijati novu dozvolu i kao i ostali imaće ograničenja kada smeju da voze", objašnjava Mudrinić.
Mladi će na probnoj vozačkoj dozvoli imati svega 9 mogućih kaznenih poena, naspram 18 kod stalne dozvole. To je, po rečima Milana Mudrinića dobar potez
"Kod nas je praksa pokazala da se zakon najbolje sprovodi kaznama. Kada se stekne 9 odnosno 18 kaznenih poena, put do vozačke dozvole nije jednostavno odlazak na neki šalter, već postoji procedura koja je veoma komplikovana. Možda čak i malo ponižavajuća po vozače i sve to će i da ih košta", kaže Mudrinski.
Saša Denić je mladić koji je tek položio testove i vožnju i čeka ga nešto manje od tri godine probne dozvole. On kaže da mu to neće predstavljati problem jer je svestan da još uvek nije dobar vozač, ali da ga na putevima plaše neke potpuno drugačije stvari.
"Možda je tri godine previše za probnu dozvolu, sumnjam da mi toliko treba da postanem dobar vozač, ali mi je jasno zašto to traže od nas. To mi je donekle i u redu. Ono što mi nije u redu su rupe na putevima, loši drumovi, nigde nema znakova ili su zarasli u žbunje. I to je problem a ne vidim da se neko time bavi. Toliko rupa na ulicama sigurno nije dobro za bezbednu vožnju", kaže Saša.
Izvor: Agencija za bezbednost saobraćaja
Sva nova pravila su doneta na osnovu ranijih, negativnih iskustava pa tako mladi vozači ne smeju da upravljaju vozilom u periodu od 23 do 6 časova. Prethodno im je bilo zabranjeno do pet izjutra, ali je statistika pokazala da čak četvrtina mladih nastrada u periodu od pet do šest sati ujutru. Mladi vozači ne smeju da upravljaju vozilom pod dejstvom alkohola, čak ni najmanja vrednost, ispod 0,20 promila, nije dozvoljena. Njima je zabranjeno za vreme vožnje da koriste telefon, čak i pomoću "hands-free" uređaja.
Ograničenja se odnose i na maksimalnu snagu vozila, pa tako mladi vozači ne smeju da upravljaju vozilom B kategorije čija snaga prelazi 80 kilovata (107,28 KS), osim ako je pod nadzorom člana porodice, koji ima važeću dozvolu B kategorije u trajanju od najmanje pet godina.
P.K.