Društvo / Obrazovanje
Kako vratiti novac kada otkažete ekskurziju
Širenje korona virusa širom Evrope dovelo je do obustave ekskurzija za osnovnoškolce, srednjoškolce i studente u Srbiji, koji su ovog proleća imali isplanirane stotine ekskurzija. Najpre je iz Ministarstva obrazovanja stigla preporuka školama da se obustave ekskurzije i ona je obavezujuća zbog širenja korona virusa.
Ministar prosvete Mladen Šarčević je naglasio da sve škole imaju dovoljno vremena "da reorganizuju ekskurzije" i da sve ekskurzije u ovoj školskoj godini budu u Srbiji.
On je podsetio da novi pravilnik o ekskurzijama podrazumeva da samo maturanti putuju u evropske zemlje, a da za ostale đake ekskurzije budu u Srbiji.
"Zbog korona virusa dali smo preporuku školama, koja je obavezujuća, da se Italija izuzme iz ovog programa. Kako se širi virus, takvu preporuku smo dali za sve evropske zemlje", rekao je Šarčević
Posebni savetnik Ministarstva prosvete Aleksandar Pajić je rekao da su Ministarstvo i ministar Mladen Šarčević reagovali pravovremeno kada su produžili raspust zbog epidemije gripa.
"Sada smo ponovo reagovali po preporuci Ministarstva zdravlja i zabranili smo kompletno odlazak u inostranstvo. Sve zemlje podležu ovoj preporuci", reko je Pajić i napomenuo da se obustavljaju i razmene studenata.
Srednjoškolske i osnovnoškolske ekskurzije ukidaju se do daljnjeg, ali studentske, koje ne organizuju fakulteti već studentske organizacije ili sami studenti, poslednjih dana su predmet sporova. Pojedine agencije nisu bile rade da se tako lako odreknu ugovorenih aranžmana, pa su studentima preporučivali da ne otkazuju putovanja, već sačekaju neko vreme.
Deo studenata Novosadskog univerziteta odlučio se za krstarenje Evropom: kroz Italiju, Španiju i još nekoliko zemalja. Oni su ovih dana masovno potraživali svoj novac od agencija, što je dovelo do dosta nesuglasica. Studentkinja Jelena Pavić za Oradio kaže da ovih dana pokušavaju da povrate novac od agencije "Modena travel".
"Agencija je tvrdila da će se put ipak održati, ali sumnjam da će se to desiti. Jedni se plaše virusa, drugi se plaše da neće dobti novac nazad, jer agencija nema nikakvu alternativu za nas. Što se tiče novca, u agenciji nam kažu da svakako zadržavaju deset odsto, a da se taj procenat može i povećati, tako da mi u suštini i ne znamo šta i koliko plaćamo", kaže Jelena.
Agencija "Modena travel" je u međuvremenu počela da vraća novac studentima, a oglasila se i nacionalna asocijacija putničkih agencija YUTA, koja je pozvala i agencije i korisnike usluga na strpljenje i fer ophođenje.
YUTA apeluje na svoje članice koje imaju ugovorena putovanja u područja ugrožena korona virusom, u narednom periodu od tri nedelje (Kina, Južna Koreja, Iran, Italija) da putovanja otkažu, ukoliko to ne prouzrokuje troškove otkaza od strane davaoca usluga (hotela, avio prevoznika). U cilju pomoći ovim aktivnostima, YUTA je uputila molbu Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija da u ime organizatora putovanja iz Srbije pošalje zvaničnu molbu vlastima u oblastima severne Italije sa molbom za razumevanje prilikom otkaza putovanja i povratom uplaćenih sredstava.
"Apelujemo na putnike i turističke agencije na strpljenje i međusobnu komunikaciju po ovom veoma osetljivom pitanju, s obzirom na to da se radi o tzv. 'višoj sili' kako bi se pronašlo najbolje rešenje u opštem interesu. Sigurni smo da će kolege vlasnici i zaposleni u turističkim agencijama, kao i uvek u sličnim situacijama, postupati profesionalno i sa dužnom pažnjom prema korisnicima svojih usluga u zaštiti njihovih prava kad god je to moguće i ukoliko to ne prouzrukuje troškove turističkim agencijama", rekli su u nacionalnom udruženju.
U ovoj organizaciji kažu da će, povodom realizacije planiranih đačkih ekskurzija u periodu mart-april i neopreznih izjava pojedinih zvaničnika Ministarstva prosvete, insistirati na sastanku u ministarstvu sa ciljem da pojasne situaciju u kojoj se nalaze agencije, sa željom da nađu najbolje moguće rešenje ne ugrožavajući bezbednost dece.
U emisiji "Za i protiv" razgovarali smo i sa Jovankom Nikolić iz Asocijacije potrošača Srbije (APOS), koja kaže da su agencije dužne da vrate novac korisnicima, naročito ako do planiranog putovanja ima više od 30 dana.
"Ovo je jedna od specifičnijih situacija, jer je Zakonom o zaštiti potrošača i Pravilnikom o ekskurzijama vrlo jasno regulisano kako se organizuju i raskidaju ekskurzije. Ono što je važno za sadašnju situaciju je da se ekskurzije otkazuju zbog preporuke Ministarstva. U tom slučaju se ugovor mora raskinuti, priložiti mišljenje Ministarstva i novac mora biti vraćen. U slučaju više sile, a epidemija je viša sila i studenti ne otkazuju zbog svog hira, u tom slučaju mora biti vraćena cela suma. Ako je ekskurzija za nekoliko dana, onda se podrazumeva da neće biti vraćena cela suma", kaže Jovanka.
Prema njenim rečima, studenti koji zbog epidemije žele da raskinu aranžman sa agencijom, treba da se pozovu na Zakon o zaštiti potrošača, na svoja prava po osnovu podatka koliko je dana ostalo do odlaska na ekskurziju. Blagovremenim odustankom smatra se svaki koji nastupi više od 30 dana pre polaska i u tom slučaju agencija mora da vrati novac. Naravno, ako je ostalo manje od 30 dana, onda agencija ima pravo da zadrži administrativne troškove koje je imala do tada, odnosno oko deset odsto.
"Ukoliko studenti smatraju da su oštećeni uvek mogu da se obrate udruženju potrošača, ali za konkretnu prekršajnu odgovornost treba da se obrate tržišnoj i turističkoj inspekciji", kaže Jovanka Nikolić.
Celu emisiju "Za i protiv" možete poslušati na našem podkastu.
P.K.