...
TRENUTNO13:20 - 13:45Tehnologija

Društvo

Kakva sudbina čeka TikTok?

04.04.2024.

Američki Senat drži zemlju u neizvesnosti pred glasanje o zakonu koji bi mogao da dovede do zabrane društvene mreže TikTok. Ukoliko Senat potvrdi taj zakon, a potpiše ga predsednik Amerike, kompanija "ByteDance" imaće rok od šest meseci da proda većinski udeo ili će aplikacija biti uklonjena iz ponude u SAD-u.

.

Ovo bi bio veliki udarac za kompaniju koja je već morala da se povuče sa tržišta od milijardu potencijalnih korisnika – Indije.

TikTok je mreža koja već duže vreme izaziva kontroverze. Globalno je jedna od najpopularnijih aplikacija, naročito među mladima i jedinog konkurenta zapravo ima u Instagramu. U zapadnim zemljama zamera im se kineski udeo u kapitalu, preko kojeg Peking navodno crpi informacije o korisnicima.

Bojan Perkov iz Šer fondacije kaže da ne koristi TikTok, ali da mu je ta mreža zanimljiva iz posebnih razloga

"To je vrlo popularna mreža, naročito zbog mladih. Njen uticaj je veliki jer svi pokušavaju da se približe populaciji mladih, što iz marketinških, što iz političkih razloga. Slično je bilo i sa Instragramom, kada je popularizovan. Sa TikTokom je efekat još veći jer se sa ove mreže sadržaj reprodukuje i na drugim mrežama. Zbog toga će broj korisnika rasti, a sa rastom dolazi i sve veći uticaj", kaže Perkov.

tiktok png

TikTok, kao i druge društvene mreže, svoje marketinške strategije bazira na našem ponašanju. Količina informacija koje prikuplja o nama impozantna je. Ima li tu neke razlike u odnosu na kompanije sa zapada?

"Društvene mreže prikupljaju velike količine informacija o nama. Pitanje je za koji se načinte informacije koriste. Algoritam Tik Toka je veoma napredan. Vi posle nekoliko odgledanih videa i malo interakcije dobijate ogromne količine sadržaja koje vas zapljuskuju. Oni ne žele da daju uvid u algoritam iz komercijalnih razloga, ali TikTok vas brzo uvuče u sebe i u poređenju sa starijim mrežama ima mnogo bržu dinamiku“, kaže Perkov.

Velika je politička debata o uplivu kineskog uticaja u TikTok jer je i ta kompanija bliska režimu u Pekingu, a američka administracija, zajedno sa još nekim drugim, veruje da se podatci o korisnicima sa zapada zloupotrebljavaju.

A, šta kaže Evropska Unija. Ovde se uveliko pripremaju zakoni koji će regulisati veštačku inteligenciju i EU prednjači u zaštiti individualnih prava u oblasti interneta i društvenih mreža.

U februaru ove godine Evropska komisija pokrenula je istragu protiv TikToka zbog navodnog kršenja pravila Evropske unije o zaštiti dece i transparentnosti oglašavanja na toj društvenoj mreži i to na osnovu Zakona o digitalnim uslugama (DSA). Istraga još uvek nije završena, a istražitelji EU pokušavaju da dokuče da li algoritmi ove društvene mreže stvaraju zavisnost i uvlače decu sve dublje i dublje u sadržaje koji nisu primereni, a na osnovu jednog ili dva prethodna klika.

Bojan Perkov kaže da je EU takođe radi na tome da TikTok utera u red i u poštovanje zakona koje ona donosi na svojoj teritoriji.

"EU je ogromno tržište od 500 miliona ljudi. Tu živi stanovništvo čija je platežna moć veća nego na drugim tržištima na planeti. Poslednjih godina je intenzivirana zaštita podataka o ličnosti, podignuta je lestvica i EU je postavila standarde za kojim idu i države van nje. EU sada najviše gleda kakve benefite korisnici imaju od društvenih mreža, kako kompanije na njih utiču. Doneli su Akt o digitalnim tržištima i Akt o digitalnim uslugama. Jasno je da EU pokušava da promeni paradigmu kako se sadržaji plasiraju na mrežama. Traže neku vrstu sistemskog rešenja koja će prepoznavati problematične sadržaje, prava korisnika i mehanizme koji bi trebalo da ih zaštite od negativnih uticaja. To važi za sve kompanije koje poseduju društvene mreže“, kaže Bojan Perkov.

Tik Tok je, dakle, na udaru zbog kombinacije razloga: ekonomskih, političkih, bezbednosnih. I pored toga ovo je najbrže rastuća mreža na svetu. Od 2019. godine, TikTok je često bio na vrhu liste preuzimanja aplikacija, rame uz rame sa Instagramom.

Nije samo Amerika namerila da saplete TikTok. U nekim državama je već uveliko zabranjen, a ima primera da je ova aplikacija nepoželjna u raznim institucijama.

Indija je zabranila TikTok 2020. godine pa je "ByteDance" ostao bez jednog od najmnogoljudnijih tržišta. Indijska vlada sprovela je istragu i razotkrila 59 aplikacija čiji su vlasnici u Kini koje su, kako istraga tvrdi, tajno prenosile podatke korisnika na servere izvan Indije.

Britanija, Australija, Kanada, Evropska unija, Francuska Novi Zeland imaju odluke po kojima su aplikacije te kompanije zabranjene na službenim telefonima i računarima.

Ova društvena mreža nepoželjna je u oko 20 država SAD-a čiji zaposlenici u javnim ustanovama ne smeju imati instalira nu aplikaciju Tik Tok. Takođe, brojni fakulteti su blokirali pristup TikToku na svojim Wi-Fi mrežama.

P.K.

Tagovi

Možda te još zanima:

.

Između filtera i stvarnosti: TikTok i samopouzdanje generacije Z

U digitalnom svetu društvene mreže igraju ključnu ulogu u oblikovanju identiteta i samopouzdanja mladih. TikTok, kao jedna od najpopularnijih platformi,…

.

Nove tužbe protiv TikToka zbog "zavisničkog algoritma"

Već previše duga lista TikTokovih pravnih problema nastavlja se novim tužbama, u kojima 13 država i Distrikt Kolumbija tvrde da…

.

Hakovano britansko ministarstvo odbrane

Neko je hakovao britansko ministarstvo odbrane, a u Londonu smatraju da su našli krivca.

.

Tik-tok neće biti prodat, navode kineski vlasnici

Kompanija "Bajtdens", u čijem vlasništvu se nalazi Tik-tok, saopštila je da ne namerava da prodaje tu društvenu mrežu nakon što…

.

TikTok na dobošu

TikTok je na (ras)prodaji. Početna ponuda koja je stigla do TikToka kreće se između 20 i 30 milijardi dolara. Dogovor bi…

.

Novi zakoni u Kaliforniji zabranjuju AI deepfake

Guverner Kalifornije Gevin Njusom potpisao je pet novih zakona koji regulišu upotrebu veštačke inteligencije (AI). Među njima su i tri…

  • 12:45 Lampica
  • 13:00 Pre podne na O radiju
  • 13:20 Tehnologija
  • 13:45 Prava stvar
  • 14:00 O tome se priča

Anketa

Na koji način koristiš ChatGPT?

Oradio logo