...
TRENUTNO15:00 - 16:00Music mix by Anja

Društvo / Intervju

Neprestana posvećenost novom zvuku

24.01.2021.

Poznata novosadska pijanistkinja Branka Parlić nedavno je nagrađena srebrnom medaljom "Global Music Award" za dvostruki album "Initiés" (2017), na kojem izvodi kompozicije Erika Satija. U pitanju je nagrada ustanovljena 2011. godine u Americi, a na taj konkurs muzičari se sami prijavljuju. Svi predlozi prolaze kroz nekoliko nivoa ocenjivanja brojnog žirija, u kome se nalaze mnogi raniji nosioci tog priznanja.

.

"Na taj konkurs je javljaju i prijavljuju muzičari svih žanrova a tu se, pored interpretacije, ocenjuju i albumi i video spotovi, filmovi, saundtrekovi... Ja sam tamo poslala album 'Initiés' koji sam snimila u Švajcarskoj 2017. godine, a koji se kod nas pojavio 2019. pod okriljem izdavačke kuće Odličan hrčak", kaže Branka na početku razgovora za Oradio.

Vaš album je specifičan i po tome što je sniman u analognoj tehnici...

Ja sada to, naravno, ne umem tehnički da objasnim, ali znam da je producent albuma (Jurgen Šoper) kolekcionar tih starih aparata i veliki je fan analognog zvuka – digitalni zvuk ne priznaje. Dakle, apsolutno ništa nije snimano digitalno, čak je i postprodukcija rađena analognom tehnikom. Ja sam sve kompozicije svirala/snimala u celini. Ništa nije bilo sečeno i monitrano, nego je sve zabeleženo onako kako je bilo odsvirano.

bp12 jpg

Omot albuma "Initiés" 

Zašto ste se odlučili za takav način snimanja?

Zapravo, to nije bila moja odluka. Producent mi se javio iz Švajcarske nakon što je čuo moj album "Erik Satie – Initiés" iz 1988. (M produkcija Novi Sad). Njemu se dopala interpretacija, ali nije bio zadovoljan tehničkom stranom te ploče. Tada me je pitao da li bih došla u Švajcarsku, da snimim iste te kompozicije sa drugačijim tehničkim pristupom u studiju. Snimanje je zaista lepo krenulo, pa je Jurgen odlučio da dodam još materijala u odnosu na novosadsko izdanje, kako bi se pojavila dupla ploča.

Zanimljivo je kako se jedan naslov albuma provlači sve ove godine.

Pa, "Initiés" znači posvećeni. Taj termin sam našla još davno u delu "Doktor Faustus" Tomasa Mana. Tu se spominju posvećenici Novom zvuku, a među takvima je i Erik Sati. On zaista može da se shvati na drugi način. Razumeti i baviti se njegovom muzikom zahteva jednu vrstu posvećenja. Tako je bilo u mom slučaju, jer 80-ih godina prošlog veka nije bilo nikakvih informacija o Satiju, nije bilo ni zapisa ni literature, ni interneta... Nije bilo lako doći do informacije i zaista si morao biti uporan i posvećen kako bi došao do prave informacije i pravog materijala. Tada sam to radila sa Mitrom Subotićem Subom. On mi je sa jednog putovanja u Pariz doneo Satijeve note i literaturu koja je bila na francuskom jeziku. Zato mi taj naslov dosta znači.

Na koji način je nova muzika danas vitalna i da li ona ima novu publiku?

Nova muzika traje već više od šezdeset godina, od početka minimalizma u Americi. Prihvatanje ide jako sporo, ali ne kod publike, već kod svih koji bi na razne načine mogli da pomognu u promovisanju te muzike. Dakle, medija, koncertnih agencija, itd. Što se tiče publike, to sve ide nekim finim tokom. Nova muzika se, za razliku od pređašnje muzike u prvoj polovini dvadesetog veka, koja je bila više eksperimentalna i nije bila namenjena slušanju sa uživanjem nego više nekoj analizi, vratila lepoti i vrlo brzo je stekla fanove. Dobro, trebalo je i njoj vremena da dođe do publike, jer kako je i kompozitor Džon Kejdž rekao: "Nove uši za novu muziku". Nju je trebalo slušati na drugi način, ali je na prvo slušanje ona bila prijatna. Zato su mlade generacije prepoznale tu sličnost sa savremenom muzikom kroz, recimo, tehno ili kroz razne druge muzičke forme, koje koriste repetitivnost i ritam kao primarnu stvar. Koncerti na kojima ja izvodim takvu muziku su uvek dobro posećeni, bilo to da se održavaju u Srbiji ili regionu ili recimo u Londonu. Tamo sam nastupala dva-tri puta i uvek je bila puna sala. Bila sam iznenađena jer su ljudi bili privučeni programom, a ne time da li me znaju ili ne.

Idejno ste učestvovali i na CD kompilaciji "Novosadske kompozitorke No.1". Kakvu muziku nam donosi taj album?

Moja zasluga nije bila preterano velika. To je zapravo bila ideja i realizacija Saveza feminističkih organizacija pod imenom (Re)konekcija. U pitanju su dve divne i agilne žene, Vera Kopicl i Silvie Dražić koje su pokrenule celu tu priču, a mene su pozvale da napravim izbor kompozitorki. Potrudila sam se da sve to ide kako treba, jer mislim da je ideja bila fantastična. Novi Sad ima svoje kompozitorke koje su afirmisane, autorke koje već imaju nagrade i izvođena dela, a veoma su slabo vidljive. Dobro, to nije samo problem Novog Sada, već generalno. Upravo je ova kompilacija bila jedan od načina da se novosadske kompozitorke izvuku iz mraka i da se grad prikaže široj publici. U pitanju su kompozitorke i kompozicije koje su u koraku sa muzičkim dešavanjima u svetu.

nk65 jpg

Omot kompilacije "Novosadske kompozitorke No.1"

Uz nagradu koju ste dobili istaknuto je da umetnik mora i da podseti sve nas zašto mu je toliko stalo do muzike. Mene zanima vaše viđenje ovog tumačenja?

Meni se isto to svidelo. Drugačije je od nekih drugih nagrada. Organizatori su baš napomenuli kako ih ne zanima to da li je umetnik poznat ili ne, koliko je albuma prodao, itd. Tu se ocenjuje jedinstvenost u interpretaciji, originalnost, inovativnost, kreativnost, kvalitet izvođenja pre svega, ali i emocionalna komunikacija sa slušaocima.

Sa kojim planovima ulazite u ovu godinu? Da li su to neka izdanja, koncerti ili sve to zajedno?

To mirovanje tokom prošle godine zapravo je donelo vremena za planiranje. Sada ima puno planova, bojim se i više nego što je moguće ostvariti. Opet, ne bih govorila detaljno o njima, jer je sve i dalje u fazi planiranja, a tiče se i mog solo nastupa, zajedničkog nastupa sa pijanistkinjom Natašom Penezić, tu je i nastup sa Ansamblom za drugu novu muziku čiji sam član od osnivanja... Tek bi trebalo da krenemo sa konkretnijim angažovanjem u vezi sa tim planovima i da vidimo da li je sve to ostvarivo.

bp54 jpg

Branka Parlić

Da li je naslovom "Initiés"  završen taj zamišljeni krug ili će se on proširiti u vidu nekoh triptiha?

I ovaj album iz 2017. se neočekivano desio. Mislila sam da je prvim izdanjem završena ta priča. Neću da kažem da je gotovo, jer Erik Sati ima toliko veliki opus, ne samo kompozicije za solo klavir, već i za kamernu muziku, solo pesme... Ja trenutno nemam plan, ali ko zna šta će vreme da donese.

U nastavku poslušajte ceo album "Erik Satie Initiés '88 Initiés '99".

Dušan Majkić

Možda te još zanima:

.

Pokušavam da ostanem van sistema

Retko koji muzičar, pogotovo sa ovih prostora, svoj rad ostvaruje u različitim vrstama muzike. Jedan od takvih retkih primera je…

.

Profesori ne pristaju na ultimatume, pozivaju na razgovor o slobodi govora

Ispred Filozofskog fakulteta u Novom Sadu održan je skup podrške koji je organizovala grupa profesora i zaposlenih na tom fakultetu,…

.

Najbolji alat za unapređenje posla

U sredu, 3. aprila, u 18 časova, Inspira hub u Subotici organizuje  besplatno predavanje na temu networkinga kao najboljeg alata…

.

Blokada Filozofskog fakulteta se nastavlja, profesori ne žele da napuste zgradu

Blokada Filozofskog fakulteta u Novom Sadu se nastavlja, nakon neuspšenih pregovora sa policijom. U zgradi se osim predstavnika Studentskog parlamenta…

.

Filozofski fakultet u Novom Sadu obustavlja sve aktivnosti

Zbog potencijalnog ugrožavanja bezbednosti studenata, njihovog prava na obrazovanje i bezbednost zaposlenih, Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu obustavlja sve…

.

Niko ne sme da bude ugrožen zbog svog stava

“Nismo mogli da ćutimo. Došli smo ovde da pošaljemo jasnu poruku da montirani snimci, napadi na bilo koga od nas…

  • 13:45 Prava stvar
  • 14:00 Vaš DJ sat
  • 15:00 Music mix by Anja
  • 16:00 Popodne na O radiju
  • 16:10 Pesma dana

Anketa

U kojoj formi najčešće pratite Oradio?

Oradio logo