Društvo / Intervju
Muzičko "Snovanje" za sunčan dan
Pop Depresija i Kišobran nedavno su predstavili album "Izlet (dueti za klavir i saksofon)" kompozitorke i pijanistkinje Milice Tegeltije. U saradnji sa saksofonistom Lukom Ignjatovićem, Milica je stvorila jedan začudan muzički svet u kojem čovek i priroda žive u harmoniji, a ljubav čini da je sve moguće i realno. Album je objavljen na CD-u, a dostupan je za slušanje na svim relevantnim digitalnim platformama, kao i na Bendkempu i Jutjubu. "Izlet" je u svom srcu jedna divna i dečije bezbrižna igra klavira i saksofona, a na tu neoklasičnu-džez osnovu, kao što lišće u jesen pada na zemlju, spuštali su se uticaji balkanskog muzičkog nasleđa, opijenost selom i životom van civilizacije i pastoralna, tomsojerovska želja za avanturom.
Kroz kakve muzičke postupke i skice je izašao "Izlet"?
Milica: Počela bih od toga kako smo se Luka i ja upoznali. Prvi put sam ga videla u beogradskom klubu Čekaonica. Mislila sam da je u pitanju njegov brat blizanac Marko...
Luka: ...naravno...
Milica: ...i prišla sam da mu se javim, ali me je iskulirao i otišao da svira saksofon. Ništa mi nije bilo jasno, sve dok se na svirci nije pojavio i "The Marko". Iste večeri sam došla i do zaključka kako Luka strašno liči na Van Goga. Nije ni čudo, jer se u to vreme bio vratio sa studija iz Holandije. Eto, zato smo se tako i slikali za album, kao jedan mali omaž tom čuvenom slikaru.
Dobro, a kako ste krenuli sa konceptom albuma?
Milica: Prvo sam, zapravo, napisala, kompoziciju za dva klavira. A posle je opet taj famozni Marko pustio Luki tu numeru. Njemu se jako dopala i to mi je rekao posle par dana. Taj utisak mi je ostao i kao dobra informacija. U okviru konkursa za "Klavirsko nebo" bila je i opcija da se pozove neki muzičar koji nije nužno pijanista i ja sam odmah imala sliku da tu mora da svira Luka (ne Marko). On je, srećom, pristao.
Omot albuma "Izlet" (Hana Tegeltija)
Album je dosta poletan, u toplim bojama prirode. Kako bi ga ti opisao, u tom zvučnom ugođaju?
Luka: Od početka sam znao na koji način će zvučati album jer je, znajući Milicu, kod nje uvek sve bajkovito i pozitivno. Ceo album je odraz njene ličnosti. I muzika, a i njegov vizuelni aspekt. Sve to može da stane pod naslov kompozicije koja se zove "Snovanje".
Koliko je onda zahtevno preneti sliku o sebi samo u muzički oblik?
Milica: Mislim da smo mi svi ogledala onoga što je oko nas: muzike koju slušamo, ljudi koji nas okružuju, dok su zvukovi naša sredstva izraza – kao boje slikarima. Stoga meni muzika više nije apstraktna. Ona je postala moj primarni ali i univerzalni jezik, pomoću kog se mnogo bolje razumem sa nekim ljudima.
Koliko je kombinacija klavir i saksofon inspirativna, a koliko zahtevna?
Milica: Užasno je inspirativno i po malo zahtevno. Luka mi je objasnio na koji način je trebalo da se transponuje, itd.
Luka: To su te, neke, tehničke stvari, ali je ta saradnja meni uvek važna. Posebno na probama, kada se muzika sprema. Bitna je atmosfera. Ima ljudi koji često nisu kompatibilni, a i muzika ne može baš da se napravi sa nekim sa kim nisi kompatibilan, makar samo i proveo sa njim dva sata. Sve je povezano.
Kada bi birali ugođaj, dan ili film, za šta tačno bi ovaj album bio saundtrek?
Milica: Sami nazivi naših pesama mnogo govore. Recimo "Stopića Pećina" ili "Sirogojno". Ja sam sa horom Kolegijum Muzikum bila tamo na izletu, a žene koje žive tamo su nam više od tri sata detaljno pričale zanimljive priče, od igara koje su kao deca igrale, pa do raznih drugih životnih situacija i kako su se stalno svi smejali. Čini mi se da nam toga baš fali.
Luka: Mene album uvek asocira na neki dnevni boravak u prirodi. A da smo živeli na selu – sigurno bi napisali gradski album.
Snimak sa Sofar sešn nastupa u Beogradu
Koliko je tebi Luka prijala ova atipična forma muzičkog stvaranja?
Luka: Mislim da nikada nisam snimao duet, a ovo mi je prijalo. Naravno, ima i improvizovanih delova, ali sam morao dosta da naučim o tome kako se izvodi nešto što je približnije klasičnoj muzici nego džezu. Dobro, ti tehnički detalji nisu nikome interesantni, ali sam ih sve prilagodio, kako bi sve bilo jednako zvuku koji sam zamislio za duet. Moralo je da bude intimno. U džezu nema takvih pravila. Meni je najveći izazov kada radim nešto što nisam nikada radio u muzici, a to je opet glavni razlog zašto mi je "Izlet" super projekat.
Posle veoma uspešnih kompilacija pod imenom "Klavirsko nebo 1, 2, i 3", izdavač Pop Depresija se ponovo oglasio jednim albumom iz sličnog sazvežđa.
Ivan Ločarević (Pop Depresija) je za sve nas, koji smo počeli da gradimo neku solo/izvođačku karijeru, veoma značajan izdavač. On nas je podržavao i pre nego što sam bilo šta snimila. Ivan ima u sebi nešto pokretačko i plemenito, smatram da su to prepoznali i mnogi drugi izvođači, bendovi, scena...
Vaš album je putovanje, zapravo jedna stanica sa putovanja. Ona mogu da se nastave?
Luka: Pa prvo bi voleli da sviramo, jer smo samo dva puta do sada nastupili.
Milica Tegeltija i Luka Ignjatović
Oseti se kako ste "Izlet" snimili totalno rasterećeno.
Luka: Snimanje je bilo super.
Milica: Baš tako.
Luka: Tri puta smo samo išli u studio. Muzika je bila tako dobro i jasno napisana.
Milica: Snimali smo u Pančevu, a prvo snimanje je trajalo osam sati. Ja samo što se nisam onesvestila, Luka ništa. Ali, nisam znala da će na albumu biti toliko kompozicija. U međuvemenu smo spremili još tri pesme, a svaku numeru smo, recimo, bili produžili.
Kako vi posebno gledate na nešto što se zove saundtrek i što je baš primenjivo za širu publiku?
Milica: Meni je primenjena muzika privlačna. Nisma pijanista koji ima klasičan repertoar u svojim prstima, nego me svaki put, kada sednem za klavir, ti isti prsti vuku kroz osećaj da pravim neke svoje paterne. Dakle, muziku komponujem da bi nešto svirala – to je moja glavna potreba.
Luka: Smatram da Miličina muzika ima dobar potencijal da postane nešto što nam jako efektno opisuje i donosi vizuelnu atmosferu. Drugi deo naše delatnosti upravo može da bude pisanje za primenjenu muziku. U pitanju je jedno ogromno polje ili grana koje traži dobre kompozitore.
Milica: Hvala profesore!
Luka: Nema na čemu!
U nastavku poslušajte album "Izlet" u celosti:
Dušan Majkić
Foto: Simona Pavlović i Božidar V. Nedeljković