Društvo
AliExpress u Srbiji: Porudžbine upakovane u misteriju i strepnju
Onlajn kupovina posebno se razvila tokom pandemije koronavirusa. Gledajući sa zdravstvenog aspekta, onlajn kupovina je veoma bezbedna jer se obavlja od kuće, uz nekoliko klikova od kuće. Međutim, u poslednje vreme u javnosti su se pojavile informacije da pojedinim građanima Srbije ne stižu paketi koji su poručeni preko jednog od najpopularnijih svetskih onlajn servisa, kineskog AliExpressa.
Nedavno je AliExpress podigao cene poštarine za Srbiju. Neki za to krive koronu, drugi Poštu, jer pošiljke nestaju ili kasne mesecima. Pošta Srbije je nedavno demantovala da pošiljke naručene onlajn nestaju njenom krivicom. Takođe, navodi se i da je međunarodni saobraćaj sada znatno ubrzaniji nego na početku pandemije.
Iskustva korisnika usluga AliExpressa, sa kojima smo razgovarali, različita su. Ružica Dujović kaže da je 31. januara jedan od paketa koje je naručila ušao u Srbiju, ali da ga još nije dobila.
"Od poručenih šest paketa, u maju su stigla samo tri. Ostali još uvek nisu, a po praćenju su već odavno ušli u Srbiju. S obzirom na trenutno stanje, nije ni čudo što kasne. O tome da li poštari i carinici kradu robu, kako se priča, ne znam šta da mislim. Prosto ne mogu da verujem da bi to uradili, iako nista nije isključeno", ističe ona.
Nina Petrov kaže da je imala tri izrazito različita iskustva sa AliEkspresom i dostavom paketa. Prema njenim rečima, tehnika stiže u roku od nekoliko meseci, dok je kostim za maskenbal kasnio znatno više. Nina je imala iskustva i sa refundiranjem novca, a ističe da se ne nikako ne naručuje ono što je hitno potrebno.
"Skoro sve što mi je stiglo čekala sam otprilike dva meseca, najmanje. Jedna porudžbina nije ni stigla. Ispostavilo se da je stigla do Beograda, ali ne i do mene. Žalila sam se, ona je vraćena nazad, a meni je refundiran novac zato što je kasnila toliko. Ranac koji sam naručila se pokidao i to mi je refundirao AliEkspres, jer se prodavac nije oglašavao na moje žalbe", ističe ona.
Naš sagovornik Ivan Ocokoljić kaže da ranije nije imao problema sa isporukama paketa i da mu se samo jednom desilo da paket u Srbiji kasni. On razume da su cene šipinga podignute i da sve ide malo sporije zbog korone, ali i navodi da je njegov drug imao više puta probleme sa dostavom paketa.
"Desilo mu se i da je stvar koju je poručio stigla nekoj ženi u Sremske Karlovce, a on je iz Novog Sada. Bilo mu je vraćeno, a njemu je vraćen novac. Dešavalo se više puta da mu stvari ne stignu ili da ima neki problem u Pošti, ali i da mu novac ne bude vraćen, a pošiljka da ne stigne", kaže Ivan.
Na kraju, još jedan od sagovornika Oradija, Miloš Živanović, kaže da nakon izbijanja pandemije paketi stižu sa velikim zakašnjenjem i objašnjava da je problem u roku za dostavu koji AliExpress nudi.
"U pitanju je protection time koji, iako je uvećan i dalje bude probijen. Nakon toga, imamo svega nekoliko dana da otvorimo dispute za povraćaj novca. Ukoliko to ne uradimo, postoji rizik da ostanemo i bez novca i bez porudžbenice. Što se tiče samih paketa, oni uglavnom stižu do kranjeg kupca, s tim što laki paketi stižu za slično vreme kao i pre pandemije, dok ovi drugi, koji su teži i koji obično prolaze carinsku deklaraciju, kasne tri meseca i duže", ističe on i dodaje da verovatno odatle "potiče sumnja u našu carinu".
"Zato što imamo dve suprotne situacije u jednoj te istoj kovid pandemiji. Sa druge strane, mnogi sad koriste priliku da bace drvlje i kamenje na carinu zbog prethodnih loših iskustava oko carinjenja paketa", zaključuje Miloš.
Na Fejsbuku postoji grupa Aliexpress Srbija - kupovina u kojoj se razmenjuju iskustva, a u poslednje vreme glavna tema je upravo stizanje paketa. Od toga koji poslodavci šalju, kako pratiti pošiljku, koliko košta isporuka, ali i koliko je ko čekao dostavu. Trenutni postovi se odnose na to da se "Pošta ubrzala", da su "kritike urodile plodom", te da su paketi počeli da stižu.
J. Božić
foto. pexels.com