Lifestyle / Web
Saveti za onlajn kupovinu i prodaju
Razmišljali ste da kupite nešto onlajn, ali niste sigurni da će vam stići ono što ste poručili ili se plašite zloupotrebe vaših podataka? Ne brinite, sakupili smo trikove za sigurnu onlajn kupovinu!
Klikćete po Aliexpressu, kineskom sajtu za prodaju svega što možete da zamislite i vidite da su cene niske, ali ipak se ne odlučujete da kupite. Dejana Radosavljević je jedna od onih koja veruje takvim sajtovima, ali je tokom vremena shvatila neke trikove.
"Cena istog proizvoda u različitim prodavnicama može stvarno da varira i onda tražiš najjeftiniji. Kad nađeš najjeftinije, ono što ja uvek gledam su komentari. Tu najbolje vidim koliko su drugi kupci zadovoljni, da li treba da kupujem kod tog prodavca, koliko brzo šalje, kakav proizvod im dospeva... Desilo se nekad da proizvod baš kasni, ali uvek mi je sve stizalo i sve je bilo korektno. Jednom sam dobila kačket koji je bio malo ulubljen, pa sam dala malo manji rejting. Javio mi se vlasnik prodavnice i napisao: nemoj molim te da mi daš loš rejting, poslaću ti novi kačket", objašnjava Dejana.
Međutim, paket ne stigne uvek do kupca, a nekad se desi da stigne nešto u potpunosti drugačije od onoga što ste naručili. Popularni primer bio je kada je momak umesto notebooka dobio cepanicu. Iz Udruženja za zaštitu potrošača Vojvodine kažu da su najveći problem lažni profili na društvenim mrežama preko kojih potrošači sve češće zbog niskog standarda kupuju garderobu.
"Ako robu kupite preko društvene mreže ili oglasa, smatra se da ste kupili od fizičkog, a ne pravnog lica i onda ne postoji mogućnost da se dobije bilo kakva institucionalna zaštita, u smislu da može reagovati naša ili bilo koja druga potrošačka organizacija ili eventualno sudski organi inspekcije. Dakle, kada kupujete robu od fizičkog lica preko oglasa i društvenih mreža, to činiti na sopstvenu odgovornost", objašnjava Mladen Alsirović iz Udruženja za zaštitu potrošača Vojvodine.
Ako kupujete mobilne telefone na kineskim sajtovima, svakako prvo treba da proverite da li podržavaju naše mreže, pošto je moguće da rade samo u Kini. U tom slučaju bi imali 2g signal, odnosno samo razgovore i SMS.
"Dobro proverite kako izgleda model telefona, pošto ima mnogo kopija, pogotovo na Aliexpressu. Najviše je Lenovo, Samsung i Apple telefona tog tipa. Ponekad je i naznačeno da su neki modeli kopije i ne bih preporučio da se ti kupuju, jer su lošiji. Kopiju ćete prepoznati ako model ima nerealne specifikacije, tipa 4 GB rama i 32 GB interne memorije za 80, 120 ili 130 dolara. To sam viđao pre godinu i po dana kada takvi telefoni nisu ni postojali. Trebalo bi se malo raspitati, predlažem ljudima da pogledaju Benchmark forum. Tu postoji tema o kineskim android telefonima, kao i o našoj carini i pošiljkama", objašnjava Stefan Lopušina koji je iskusan kupac telefona.
Onlajn kupovina je postala sve popularnija, zbog udobnosti, skraćivanja vremena, ali i mogućnosti provere specifikacija proizvoda. Ako je u pitanju domaća kompanija od koje želite nešto da kupite, možete da proverite da li je ona registrovana na sajtu Agencije za privredne registre. Takođe, ako koristite aplikaciju za internet bankarstvo na mobilnom telefonu, vaše transakcije će biti sigurne ako u browseru piše https, što podrazumeva sigurnosni protokol.
"Ono što je trenutno u povoju je mobilno bankarstvo i sve više mladih to koristi, jer je jednostavno. Samo se instalira aplikacija na mobilnom, dođeš u banku, uzmeš kod i onda možeš redovno da plaćaš račune, prebacuješ sa računa na račun, menjačke poslove, sve bezgotovinske transakcije možeš obaviti preko svog telefona", kaže stručna saradnica u banci Intesa Nataša Jovanović.
Ponekad se desi i da proizvod naručen iz inostranstva uopšte ne stigne. U slučaju Aliexpressa se tada pokreće primedba i oni refundiraju novac koji ste uplatili.
Takođe, ako želite da prodajete robu, neki od najpoznatijih domaćih sajtova su Limundo i Kupindo. I za te sajtove postoje određeni saveti – zimi aukcije treba da se završavaju kad padne mrak, jer je tada previše hladno, pa je većina kupaca kod kuće, dok je leti obrnuto, odnosno aukcija treba da je pri kraju kada je najtoplije.
"Veoma je bitan momenat u kom će se završiti aukcija na Limundu. Ako se prodaje nešto za žene, aukcija ne treba da se završava u trenutku kada se emituje indijska ili turska serija, jer tada najverovatnije žene neće biti na internetu, što znači da neće biti trka oko tvog predmeta i otići će za manje para. Isto tako, ako prodajete patike i ako je sportska utakmica u trenutku završavanja aukcije, najverovatnije da polovina, ako ne i svi muškarci neće biti prisutni", kaže Aleksandra Stojanović koja prodaje garderobu na Limundu.
Ukoliko ste naručili robu od prodavnice ali van poslovnih prostorija, odnosno putem telefona ili onlajn, imate pravo da bez navođenja razloga vratite robu u roku od 14 dana i trgovac je dužan da vam vrati pare.
Jasna Žugić (zugicjasna@gmail.com)