...
TRENUTNO15:00 - 16:00Music Mix by Bea

Muzika

West coast rep devedesetih: Kvalitet nikada ne umire

22.02.2022.

Hip hop sa američke zapadne obale (West coast) tokom devedesetih godina prošlog veka u mnogome je doprineo da rep muzika postane mejnstrim. Popularizovan je podžanr g-funk, a umetnici kao što su 2pac, Dr. Dre, Snoop Dogg i Ice Cube izrasli su u "božanstva" kod ljubitelja ove muzike. Dosta vremena je prošlo od tada, ali zanimljivo je da hip hop iz tog perioda opstaje i danas.

.

Hip hop producent Veselin Tadić kaže da je west coast rep iz tog perioda dobio kultni status zbog karakteristike zvuka.

"Taj g-funk je baš specifičan. Uveli su synth lidove, whistlove u svoj zvuk, ritam melodije koje su jako prodorne. Muzika je jako vedra. Nemaš tužan west coast, uvek su to neki vedri bitovi. I sami izvođači u svojoj muzici opisuju taj west coast zvuk kao sunny state sound. Ta muzika proizvodi u čoveku neke lepe emocije. Mislim da je zbog toga jako dugo prisutna, jer su stvarno neke stvari koje su tad snimili i dan danas popularne. Teško se, prosto, odupreti kad čuješ tipa 'Still D.R.E.' ili tako nešto. Prosto, pogodi te ta muzika. Pored toga, zvuk je bio unikatan i za to doba i za današnje. Kroz instrumentale su preneli taj Kalifornija vajb. Bar meni, kad slušam tu muziku, sve je sunčano okolo", kaže Veselin.

Devetnaestogodišnji Milan Trifković u dodir sa ovom vrstom muzike došao je još kao mali. Iako tada nije razumeo engleski, dopala mu se melodija.

"Dopali su mi se instrumentali, dopao mi se način na koji su reperi to izvodili. Nije me privuklo ništa posebno što bih mogao da imenujem kao jedini faktor. Mogu da kažem da su instrumentali vrlo atraktivni, da se dopadaju čak i ljudima koji uopšte ne slušaju rep muziku. Dopadaju mi se, takođe, tekstovi tih pesama, prvenstveno mislim na 2paca. Ova muzika je popularna iz prostog razloga što kvalitet nikad ne umire", smatra Milan.

Frontmen Iskaza Zoran Stefanov Kiza smatra da ta muzika opstaje zbog melodičnosti, ali i poruke koju nosi.

"Dobro je to ponavljati, pogotovo mlađim generacijama. Ja sam u jednom periodu pomislio da postajem dosadan. I ne samo ja, nego svi ljudi koji pričaju o tom ideološkom aspektu hip hopa, gde je on zapravo predstavljao bunt, revolt protiv sistema. Presija koja je postojala, ne samo prema crncima, nego uopšte manjinama u Americi, negde se odražavala i na ceo svet. Ako govorimo o muzičkom smislu, mislim da je prijemčivije ljudima, postoji forma, izraz, stav i neka poruka. Poslednjih 15-ak godina mi to više nemamo u hip hopu. Sve je postalo prilično pop i poprilično razvodnjeno, mekano, bez stava i duše. Verujem da zbog toga ljudi pronalaze neku esenciju u tom hip hopu, pogotovo u west coastu 90-ih, zato što je on nekako predstavljao perjanicu tog bunta", ističe Kiza.

Kada govorimo o ovoj vrsti muzike nemoguće je ne pomenuti Dr. Drea i izdavačku kuću Death Row, koja je u to vreme iznedrila veliki broj rep hitova. Dreov album "The Chronic" iz 1992. popularizovao je g-funk i gangsta rep. To izdanje se smatra jednim od najvažnijih i najuticajnih albuma 90-ih. Pre dve godine Kongresna biblioteka ga je odabrala za čuvanje u američkom Nacionalnom registru audio snimaka kao nešto što je kulturno, istorijski ili estetski značajno.

Veselin upravo Dr. Drea vidi kao jednu od ključnih figura zbog kojih rep sa zapadne obale iz tog perioda opstaje.

"Dre je pre svega fantastičan producent. Način na koji je on spajao te pesme, zvukove, šta je semplovao, kakve aranžmane je pravio, matrice... Mislim da mu svi duguju. Zasluženo nosi status legende u hip hopu. Da li je glavni 'krivac' za g-funk i njegovu popularizaciju, pre svega? Jeste. Neki ljudi su se i ranije bavili time i kreirali su sličan zvuk, ali jednostavno, on je najbolje mogao da skupi to sve, implementira i prezentuje u jednoj odličnoj formi. Koga god da je pronašao, to je bila baš prava osoba za posao. To je bio slučaj kasnije i za Eminema i 50 centa, kao i Scott Storcha koji će do dan danas biti jedan od najboljih kompozitora u svetu rep muzike. Sve što je Dre uradio bilo je baš onako  kako treba. Imao je njuh da izađe sa pravim produktom na scenu", smatra Veselin.

U moru hiperprodukcije rep muzike, pogotovo komercijalizovanog trepa, ne čudi što se ljudi vraćaju starim stvarima koje su obeležile ovaj žanr. Snoop Dogg je nedavno kupio izdavačku kuću Death Row sa namerom da je ponovo oživi. Za sada je objavljen jedan album, i to njegov novi, pod nazivom BODR.

S. Rudakijević

Tagovi

Možda te još zanima:

.

Pravo na abortus mora biti prepoznato kao ustavno i ljudsko pravo

Francuska je početkom meseca postala prva zemlja u svetu u čijem se ustavu nalazi pravo na abortus, tačnije "garantovana sloboda…

.

Poziv za mlade reportere

Institut za medije i različitosti – Zapadni Balkan u sklopu međunarodnog projekta YoCoJoin raspisao je konkurs za učešće na obuci za mlade…

.

Ventilatorom protiv komaraca

Početak leta doneo je velike količina padavina i visoke vodostaje reka. U kombinaciji sa visokim temeraturama to je dovelo do…

.

Hip-hop je zdrava kultura, jer se stalno razvija

Pre 50 godina na kućnoj žurki u južnom Bronksu nastao je muzički žanr hip-hop. Zasluge se pripisuju DJ Kool Hercu…

.

"Loženje" prestalo, ali se u reprezentaciju i dalje veruje

Fudbalska reprezentacija Srbije počela je kvalifikacije za Evropsko prvenstvo, koje će 2024. godine biti održano u Nemačkoj. Izabranici selektora Dragana…

.

Poslednji hip hop klasik pre trepa

Pre Drakea, Futurea, Travisa Scotta, Post Malonea i drugih trenutno najpoznatijih repera, postojao je fenomen 50 Cent. Nedavno je obeleženo…

  • 13:45 Prava stvar
  • 14:00 Vaš DJ sat
  • 15:00 Music Mix by Bea
  • 16:00 Popodne na O radiju
  • 16:10 Pesma dana

Anketa

U kojoj formi najčešće pratite Oradio?

Oradio logo