.
Trenutno
Music mix by Marko
 Marko Balać
Muzika

Barokni pop za after

02.05.2019.

Konačno smo dočekali album prvenac beogradske ekipe okupljene pod imenom Bella Technika koji nosi naziv "Section". Album je pripreman skoro dve godine u polumisterioznoj atmosferi, a cela ta nova muzička slika, kako kažu, bila je inspirisana fuzijom raznih uticaja, kao što su rana elektronska i plesna muzika u kombinaciji sa psihodeličnim rokom, popom i dabom iz osamdesetih. Pokretači cele priče su Bojan Drobac – Bambi i Milorad Ristić – Miki, autorski tandem koji nam je poznat iz sastava Darkwood Dub. U razgovoru za Oradio, Miki nam je detaljno izložio presek tog novog zvuka, uz jasno obrazloženje kako se uvek treba poigravati sa žanrovima. 

.

Hajde da na početku odmotamo tu priču ulaska elektronskog zvuka, još tokom devedesetih godina, u ono što je radio Darkwood Dub. Sada je taj elektronski ugođaj kulminirao na albumu "Section". Na koji način je građen zvučni identitet grupe Bella Technika?

Sve vreme našeg rada provejava to interesovanje za elektronikom. Naravno svi smo, čak i u ranim danima benda Darkwood Dub, slušali elektroniku koja nam je bila tada dostupna. Ali, prosto nije bilo ni sredstava ni mogućnosti da se dođe do bilo kakvih sprava. Čim smo, donekle, došli u poziciju da se bavimo takvim zvukom – odmah smo navalili na to, sve više i više. Posebno smo Bambi i ja opsednuti starim klavijaturama, koje je Bambi počeo da prikuplja preko onih "Kupujem-Prodajem" sajtova. Sada je nakupio solidnu gomilicu. A kao što sam rekao, igrali smo se tim žanrovima još za vreme Darkwood Duba, radili smo i filmsku muziku za reditelja Ivana Šijaka i tu smo nas dvojica shvatili kako nam jako lepo ide i da je takvo stvaranje veoma zabavno. Nastavili smo to da radimo, bez ikakvog plana da pravimo neki novi bend. Onda je jedna stvar sledila drugu. Sticaji okolnosti i događaji u vezi sa prošlim bendom... Jednostavno smo nastavili tu saradnju, da bi veoma brzo uspostavili temelje ove ploče. Jeste da je od tada prošlo dve-tri godine, ali tako do ide kod nas.

Album je najavljen sa videom za pesmu Potpourri"

Dizajn albuma, u kombinaciji s muzikom, dosta vuče na nekakvu matematiku, arhitekturu... Sve je čisto i ravno?

Ima toga. Te čistote, jer nam je ona bila plan, kao vodilja u vizuelnom planu. Naša muzika je prilično eklektična. Ovde je malo toga programirano. Jedan prijatelj mi je rekao kako mu naša muzika zvuči kao neki barokni tehno, jer zaista u zapisu ima svega i svačega. Veoma je slojevito tako da smo barem vizuelno želeli da održimo jednu čistu i jasnu strukturu.

Album u sebi nosi i dosta toga plesnog. Da li se stoga može reći da je primenjiv na svakakve okolnosti i različite prostore?

Jeste, ima dosta plesnih momenata, ali sa druge strane ima i atmosferičnih kompozicija, akustičnih gitara i pesama sa sporijim ritmom. Dakle, pola-pola. Ovaj album meni više leži za neki after nego za rejv.

bt678 jpg

Analaogno-digitalni presek

Kada je krenula da se uobličava ideja u vezi sa imenom Bella Technika?

Pre tri godine. Nismo nigde žurili, bili smo neopterećeni, čak nismo na početku ni znali šta ćemo sa tim. Prosto smo se igrali i zabavljali, bez ikakve kalkulacije, jer se sve vreme bavimo muzikom. I tako smo, mic po mic, shvatili da zapravo kreiramo album. Skupilo se petnaestak numera. Od tog broja smo odbacili pola stvari, ali se iskristalizovala slika albuma. U međuvremenu nam se priključila operska pevačica Katarina Jovanović, pa se onda ubacio i bubnjar Lav Bratuša koji je dosta prisutan na ploči. Onda je taj materijal poslušala naša ekipa koja živi u Americi, oni su nas savetovali kako taj materijal mora da se objavi i posebno, da se lepo smiksa. Kod nas su i dalje uslovi za takve stvari prilično rudimentarni. I tako su pesme u jednom momentu otišle u Ameriku na miks i na dosnimavanje. Ali se zbog zauzetosti svih tih ljudi koji su učestvovali u stvaranju naše prve ploče, ceo proces produžio na godinu i po dana. Onda je na red došlo štampanje vinila i diska... I eto nas tri godine kasnije!

Da li je i koliko album bio zahtevan da se finišira?

Bio je dosta zahtevan, zato što smo mi stvarno snimili sve i svašta. Zapravo, trebalo je više izbacivati stvari nego ih dodavati. Na taj način smo pronalazili suštinu albuma. Takvim procesom smo se Bambi i ja bavili i ranije, u prethodnom bendu. Uvek je bilo viška, pa je najveća borba bila kako izvaditi samu suštinu pesama i srž snimka. Mi smo trenutno u drugoj fazi, koja se zove nastupi uživo i koji sa sobom nosi potpuno drugačije probleme. I sve će se to opet reflektovati na nove snimke koje već počinjemo da radimo. Ne bismo da čekamo još tri godine kako bi završili nešto.

Sinlg "Perhaps"

Da li je kompleksno izvesti te numere uživo?

Srećom, tehnologija je prilično napredovala, tako da tehnički nije tako kompleksno, ali je veoma netipično. Konkretno, Bambi je osmislio jedan veoma čudan sistem kako to sve funkcioniše, ali imamo potpunu kontrolu nad celokupnim zvukom. Ne zavisimo ni od ozvučenja, ni od tonaca. Samo im bukvalno damo dva kabla tamo gde treba i cela produkcija se dešava na bini. Zahtevno je toliko što se nas dvojica stalno menjamo na instrumentima. Pevamo, sviramo bas gitere, gitare, klavijature... To zna da bude malo naporno, više psihički nego fizički. Već smo imali jedan polutajni nastup pred odabranom grupom ljudi, kojima se to dopalo. Sada smo izvukli lekciju iz toga i spremni smo za korak dalje. Sledeći koncert će biti u okviru ovogodišnjeg Mixer festivala 25. maja, pa ovim putem pozivam ljude da nas i vide i čuju.

dg45 jpg

Sloboda kao lajtmotiv: Milorad Ristić Miki i Bojan Drobac Bambi

Album je izašao i na disku i na ploči. Kako ga ti sad doživljavaš, pošto ovo izdanje donosi i analogni, ali i dogitalni zvuk?

Pa on i jeste bio mešavina digitalnog i analognog, već u samom procesu snimanja. Naravno, pošto se govori o različitim formatima, to je sve iziskivalo dodatnu obradu. Potpuno je drugačiji pristup kada se radi master digitalnog i analognog zapisa. Ti procesi su trajali, a radio ih je čuveni majstor Džon Lemon iz Njujorka. U svakom slučaju, bilo nam je bitno da u ovoj digitalnoj eri imamo i vinil, ali i disk. Vidim da nas danas disk polako napušta, a što se mene tiče voleo bih da imamo oba formata, čak i kasetu. Te digitalne platforme su jako praktične za ljude koji nemaju pristup "tvrdim kopijama", koje su više za kolekcionare jer se mere u ciframa od nekoliko hiljada. Sve u svemu, zadovoljan sam, napravili smo nešto tako zajedničko iz čega svako može da bira šta hoće.

Šta je lajtmotiv izdanja "Section"?

Hm, ti si prvi koji me to pita, baš moram da razmislim sada. Zapravo, nema ovde neke ideologije. Ideja je da je sve dozvoljeno, da sve može da se desi. Šteta je što ljudi neće čuti kompozicije koje smo odbacili, jer je tu bilo i rokenrola. Nas dvojica se čak ni ne ograničavamo na to ko je član benda i ko šta svira. Posle više od trideset godina sviranja, dosadila nam je ta okoštala struktura, gde na svakom snimku svaki član benda mora nešto da uradi. Sada to ne mora. Sloboda je lajtmotiv.

Elektronska arhitektura i pop konstrukcije - singl "Reinvented Daily"

Pominješ te odbačene pesme. Kako gledaš na njih posle određeneog vremena?

Pa gledam na njih kao na stranice dnevnika. Inače, toga je bilo dosta i prilikom rada u sastavu Darkwood Dub. Uz svaki objavljeni album mogli smo da izdamo još jedan. To se na žalost, ili na sreću, nastavilo i kroz stvaranje u ovoj novoj grupi. Te pesme negde postoje, ali ja nisam kolekcionar tako da veći deo njih nemam. Sa druge strane, jako je zanimljivo vratiti se tome kako si razmišljao i na koji način si dolazio do stvaralačkih procesa i odluka. U principu, sve je stvar donošenja odluka. Od početne ideje do realizacije imaš milijardu odluka koje moraš da doneseš u međuvremenu, a sve te stvari koje nisu prezentovane javnosti su dobra referenca da vidiš gde si. Naravno, često i pogrešiš u tim odlukama, ali tu je lepota i čar stvaranja.

U nastavku poslušajte deo intervjua sa Mikijem Ristićem

Razgovarao: Dušan Majkić

Fotografije: Nemanja Đorđević

.
Šta može povezati dvadeset ljudi da provode veme zajedno, na istom mestu u isto vreme, a da nije posao? Muzika. Jovan Skendžić…
.
Festival ekološkog pozorišta biće održan od 22. do 25. avgusta u Bačkoj Palanci. Za ova četiri dana svi posetioci moći će…
Program
Kalendar događaja
Avgust 2019.
PonUtoSreČetPetSubNed
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
Anketa

Po istraživanju KOMS-a, 67 odsto mladih želi da napusti Srbiju. Da li ste među njima?