Lifestyle
Autentičnost starijih komada garderobe ne može se kopirati
Modni trendovi se menjaju u ciklusima, tako da nije čudno što se stilovi koje vezujemo za neke prošle decenije vraćaju na velika vrata.
Termin retro moda podrazumeva stilove karakteristične za drugu polovinu 20. veka, dok se za one nešto starije koristi izraz vintage. Iako modni stručnjaci još uvek nisu utvrdili gde je granica između retro i vintage mode, ono što većini prvo padne na pamet su šarene košulje, farmerke sa visokim strukom ili pak neki šuškavci zanimljivih dezena.
Ova garderoba je široko dostupna, što u second handovima, što na buvljacima ili u dubinama starih ormana. Mnogi se odlučuju da svoj modni stil izgrade upravo sa ovakvom odećom. Kako navodi Marina Pavlović, koja stoji iza Instagram profila "Retrovizor", najviše se traže zanimljivi i unikatni komadi.
"Oni koji kupuju kod nas su dosta kreativni i vole da se poigraju sa stilom. Oni ne prate sve trendove. U današnje vreme se teško nalazi kvalitetna odeća, kao ranije, što je jedan od dobrih razloga zašto se ljudi više opredeljuju za kupovinu vintage garderobe. Ranije je fokus bio na kvalitetu, dok se sada proizvodi masa nekvalitetne odeće, koja posle godinu dana završi na otpadu", kaže naša sagovornica.
Kupci se uglavnom i vode devizom da će nešto što je opstalo toliko godina samo po sebi kvalitetno. Danas su najprodavanije stvari nastale tokom tri poslednje dekade 20. veka.
"Tada se nosio visoki struk, karirane košulje, zanimljivi i šareni džemperi, šuškavci... Sve to se sada vratilo u velikom stilu. To je nešto što je u to vreme bilo jako popularno. Moda se manje više vrti u krug, pa se tako moda iz tih dekada vratila, čak su i brendovi brze mode počeli da kreiraju komade u tom stilu. Međutim, daleko od tog da se ta autentičnosti i kvalitet mogu dobro iskopirati", objašnjava Marina.
Oni koji se odlučuju za starije komade garderobe potvrđuju Marinine reči. Kvalitet i unikatnost su nešto čega danas nema, makar u radnjama brze mode u kojima većina nas kupuje:
"Kupujem polovnu garderobu veoma često, jer je praktičnija i istrajna. Ono što kupim polovno, traje duže od odeće koju kupim u radnjama brze mode. Pre ili kasnije će se moda vratiti na ovaj ili onaj period pa ste uvek u trendu."
"Retro stilovi su bili kul kad su se pojavili i bili su neka alternativa. Ljudi su po Najlonu i sekond hendovima za male pare kupovali dobre stvari. Sada je to postalo trend, sada je to postalo in i po mom mišljenju delimično izgubilo smisao."
"Ako ste, na primer, propustili eru salonki koja je bila krajem prošlog veka, koju su nasledile visko potpetice i debele štikle, sada imate priliku da se ponovo vratite u njih."
Videviši popularnost retro garderobe, mnogi brendovi brze mode su se odlučili da to iskopiraju i na tržište izbace gomilu novi "starih" modela. Kako Marina Pavlović kaže, na taj način se gubi ono najbitnije, a to je autentičnost.
"To nosi neku nostalgiju, a ljudi vole kada je nešto drugačije i autentično. Rekla bih da je ljudima bitno nešto što nije već viđeno, a veliki brendovi ponavljaju odeću. Meni je lepo da imam nešto što niko drugi ne nosi, a odabirom takve odeće nastaje neki novi stil, koji ti sam kreiraš za sebe", zaključuje naša sagovornica.
Nedavno istraživanje Centra za unapređenje životne sredine pokazuje da oko 16 odsto kupaca u našoj zemlji garedorobu nabavlja u prodavnicima polovne odeće. Kupovinom stare garderobe, osim svom stilu, doprinosite i planeti. Procenjuje se da oko 15 miliona tona odeće završava u otpadu samo u SAD.
Marko Lazić