Kultura
Zametak drugačije kulturne scene
Nije jednostavno detektovati koliko se naše društvo promenilo u ovih godinu dana, niti koliko su te promene trajne. O tome će u budućnosti suditi istoričari. Možda se te promene, ipak, najvidljivije na kulturnoj sceni. Blokade Studentskog kulturnog centra u Beogradu i Novom Sadu, otkazivanja brojnih festivala, ukidanje finansiranja... Mrtvo more se uzburkalo, čemu su doprineli i umetnici, ali i publika.

Pored velikih festivala, mnogo je i onih manjih, koji su ostali bez finansijske podrške, koja je, bez obzira na to što se često radi o malim iznosima, često presudna za organizaciju događaja. Tokom protekle godine, mnogi festivali su otkazani, bilo da se radi o muzičkim, pozorišnim ili književnim.
OBRATI PAŽNJU
Poslednji u nizu takvih primera stiže nam iz Zrenjanina, gde je svega dan uoči početka manifestacije, nakon niza problema koje organizatori tumače kao svesnu sabotažu, otkazano ovogodišnje izdanje Lazarus festivala. Događaj je trebalo je da se održi uz minimalnu finansijsku podršku Grada Zrenjanina i tamošnje Turističke organizacije. Organizatori smatraju da zabrana nije slučajna, jer su više puta javno izrazili podršku protestima, a plan im je bio i da tokom ovogodišnjeg festivala prikupljaju priloge za studente.
"Verovatno su oni to i videli, ne sumnjamo uopšte. U toj nedelji kad je trebalo da se festival održi, u ponedeljak sam zvao više puta, slao poruke... Nikakav odgovor nisam dobio. Kako se bližio petak, mi smo shvatili da nema ništa od tog dogovora. Primećujem da je to opšti trend, da je bukvalno sve devastirano. Sve što je alternativno, njima je sumnjivo“, objašnjava jedan od organizatora Aleksandar Petrović.
Dan u blokadi - SKC Movie Jam
Ono što je definitivno ogolilo načina na koji neke od instituacija kulture funkcionišu jeste blokada Stdentskog kulturnog centra u Beogradu, odnosno Novom Sadu. Iako su razlozi za studentsko preuzimanje ovih institucija bili drugačiji, cilj je bio jedan. Od kako je blokada beogradskog SKC-a okončana u junu, u ovoj instituciji, sudeći po zvaničnoj internet prezenaticji, nije bilo nikakvih programa i to u trenutku kada je jedan od najvećih problema sa kojim se kulturna scena u Beogradu suočava komercijalizacija i nedostatak adekvatnog prostora, priča Nevena, koja je bila je bila deo oslobođenog SKC-a.
"Manji bendovi su stalno razgovarali sa nama o tome kako nemaju gde da sviraju, ako ne garantuju određenu zaradu. Ljudi su tokom blokade pokazali kako se bori za autonomiju kulture u Srbiji - između državnog vrha, odnosno njihovog umrtvljavanja institucija i te komercijalne težnje da se kultura pretvori u robu. Blokada SKC je zapravo imala emancipujuće efekte na sve koji su učestvovali, ali i na omladinsku kulturu u celini“, poručuje ona.

Kampus - zona slobode
To je problem koji povezuje i Beograd i Novi Sad. Grad koji je, sa ponosom nosio titule Evropske prestonice mladih i Evropske prstonice kulture, već godinama se suočava sa odumiranjem alternativnih kulturnih prostora. Sve ono po čemu je Novi Sad bio prepoznat na kulturnoj mapi, poput Kineske četvrti i brojnih nezavisnih kulturnih cenatara, danas skoro i da ne postoji, a oživelo je, makar na trenutak kroz Leto na Kampusu, podseća Nebojša koji je učestvovao u blokadi SKCNS.
"Mislim da je Leto na Kampusu prvi pomak nekih mogućnosti alternativne kulture mladih u Novom Sadu. Međutim, brine me da li je to sad održivo. Svi smo umorni i kad nešto prvi put ne ide dobro, jako se brzo dižu ruke od svega. Nadam se da će se nastaviti. Verujem da je sad ta ekipa već uigrana i da znaju kako se funkcioniše i kako bi nastavili“, kaže on.
I priča iz Novog Sada, poput one iz Beograda dokazuje da se iz svega ovoga rađa zametak jedne nove, samoorganizovane, kulturne scene, što je možda i najznačajnija zaostavština blokada institucija, ali i posledica sisetmatskog ignorisanja svega što nosi epitet "alternativnog".
Novu epizodu emisije Pop Up u kojoj smo razgovarali o ovoj temi, poslušajte ovde:
M. L.






