...
TRENUTNO11:00 - 12:00Za i protiv

Kultura / Knjiga

Daško Milinović: Uvek isti problemi i isti bizarluci

02.09.2022.

Daško Milinović, novosadski radijski voditelj, novinar i antifašista, objavio je knjigu “Know How – Kako da uradite i budete bezmalo sve". Knjiga je zapravo izbor tekstova iz rubrike "Know How" iz mesečnika CKM, koji je na ovim prostorima izlazio od 2003. pa do 2014. godine. Ilustracije za tekstove uradio je Ljuba Babić, a knjigu je objavila izdavačka kuća Jež. Dobar povod da se Daško malo vrati na O radio i priča nam o svom delu.

.

Odkud ideja da uopšte objaviš knjigu, nikada te nismo zamišljali kao pisca?

Strahinja Jež, moj izdavač, nakon Zgroove kniige "Moja Engleska" koja je super prošla i koja je isto knjiga autora koji nije pisac, došao je na ideju da sarađujemo. A ja sam već dugo razmišljao o tome da objavim neku stvar, ako se pojavi neki izdavač, a evo pojavio se, da nakupim te tekstove iz CKM-a i objavim ih. Od početka CKM-a pa do njegovog kraja, taj "Know How" je bio prisutan i provlačio se kroz ceo vek časopisa, a to je bio moj mezimac-segment, uvek sam bio ponosan na te tekstove i želeo sam da ih nakupim u jednu lepu knjigu, za koju se ispostavilo da će biti tvrdo ukoričena. Dakle, ideja je postojala i ranije, samo sam sad našao način kako i s kim. 

Know How su segmenti koji su postojali i u licenciranom izdanju i koji su ti zapravo poslužili kao inspiracija da napraviš nešto svoje. 

Pa da. Rubrika "Know How" nije naša kreacija, to je stvar koja je došla sa licencom i kada smo počinjali, a svaki početak je smešan, u prvom broju smo se jako oslanjali na sve poljsko što je stiglo sa licencom, jer nismo imali ni naše cice, ni naše tekstove. Licenca je bila kupljena, pa smo gledali šta sve može da se iskoristi kad smo je već masno platili. Tu je bila neka rubrika koja se zvala "Jak ovo, jak ono", što znači "Kako ovo i kako ono". Ja sam to u prvom broju krenuo da adaptiram, ali kada sam uradio tu adaptaciju, uradio sam i jedan skroz novi tekst. Kada smo svi zajedno uzeli to da pregledamo, skontali smo da je bolji ovaj što ga od početka sam izmisliš, ali smo se još neko vreme zamajavali sa adaptacijom tih poljskih tektsova. Na kraju smo to batalili, jer smo skontali da ću ja to i bolje napisati, a i Ljuba će to bolje nacrtati. 

dasko milinovic knjiga know how jez izdavastvo korica jpg

Kako si odabrao tekstove koji će ući u knjigu? Nisu ušli svi, sigurno. 

Ne, ne. To je možda četvrtina. Tih Know How-ova je bilo baš mnogo. U prvih deset brojeva je ambiciozno bilo po tri, četiri teksta. Kasnije mi je bio izazov da napravim jedan mesečno. A kako smo ih birali? Pa, kombinovano. Ja sam bio u fazonu da odaberem jedan deo, a drugi deo da odabere izdavač, jer ćemo se taman tako naći na sredini. Kao kad praviš Best of, malo sam biraš, malo pitaš publiku, malo izdavačku kuću, a malo i bend. Meni su svi ti tekstovi bili genijalni, samo je trebalo naći one malo genijalnije. Neki su otpali zbog nesavremenosti, bili su pravljeni za taj trenutak, pa ih je vreme pregazilo. 

U kom su periodu nastajali svi ti tekstovi?

Od 2003. do 2014. godine. Jedanaest godina je to izlazilo. U ovim koji su se našli u knjizi bilo je vrlo malo prepravki, po koja reč, ako je baš vukla na taj trenutak, tek toliko da ga prebacim u sadašnji. Možda je ukupno prepravljeno dvadeset rečenica u čitavoj knjizi. Ipak smo se iznenadili koliko su to vanvremenski tekstovi. 

Prijatno ili neprijatno?

Oba, pozitivno sam bio u fazonu "bože kako sam ih super napisao", a druga misao je bila "bože, kako je uvek isto sranje". Uvek isti problemi i isti bizarluci. 

dasko milinovic knjiga know how jez izdavastvo korica 1 jpg

Daško, CKM je bio časopis za muškarce, da li je i tvoja knjiga za muškarce ili ne?

Ne, ne. To je bila glupost. To "časopis za muškarce" smo mi užasno mrzeli, ali to je bila jedna od onih stvari koje su stigle sa licencom i na kojima je insistirao davalac licence. Svi mi koji smo tamo radili smo se trudili da časopis to ne bude. Ok, to jeste časopis sa golom ribom na naslovnoj strani, ali to je bio progresivan časopis, trudili smo se da bude minimalno seksistički, što je bio po licenci, ali smo se trudili i da ne postoji ograničenje u dometu. Mi smo se obraćali svima. 

Znači i knjiga je za sve?

Da, naravno. Ali pazi, kada nešto radiš, nekako je najbolje da to ne praviš baš za sve, to onda bude program RTS-a u najgorem smislu. Ti praviš sadržaj sa određenim ljudima na umu, a onda ti je lepo kad to dođe do velikog broja ljudi. Kad elitistički stigneš do antielitizma. 

Da li si planirao promociju knjige?

Da. Biće 15. septembra u Bulevar Booksu, a onda ubrzo i u Beogradu, ali još ne znam gde i kad. A mi bismo voleli da sa ovom knjigom idemo bilo gde, pa ako ste iz nekog malog mesta gde postoji minimum uslova za jedno kvazi književno veče, javite se Jež izdavaštvu i doći ćemo svuda. Ja bih zaista voleo sa ovom knjigom da idem svuda.

Alma Kovčić

Tagovi

Možda te još zanima:

.

Deda mraz kakvog smo zaslužili

Duhoviti trojac u sastavu voditelji Daško Milinović i Dragan Ilić te glumac Dejan Ćirjaković pomogao nam je da odgonetnemo kakvog…

.

Smeše nam se "Vesele devedesete"

Sitkom "Vesele sedamdesete" bio je jedna od najpopularnijih TV serija na prelasku iz 20. u 21. vek. Dve decenije kasnije…

.

"Gončarov": Kako je internet izmislio "najbolji" film Martina Skorsezea?

Mnogi ljudi na internetu poslednjih dana pišu o "najboljem gangsterskom filmu svih vremena" i to u režiji Martina Skorsezea, po…

.

Ko bi bio novi Zoro?

U vremenu "ponovnog oživljavanja" popularnih junaka na filmskom platnu i rimejkova, Antonio Banderas otkrio je ko bi bio odličan izbor…

.

Nedeljni vodič od 28. novembra do 4. decembra

Prva nedelja poslednjeg meseca u 2022. godini donosi nam dosta zanimljivih koncerata i žurki.

.

Vredi pročitati: Stevan Pešić "Katmandu"

Stevan Pešić je jedan od naših poslednjih velikih putopisaca, ali manje poznat mladjoj čitalačkoj publici.  Rodjen je 1936. u Kovilju.…

  • 10:30 Tehnologija
  • 10:45 Prava stvar
  • 11:00 Za i protiv
  • 12:00 Pre podne na O radiju
  • 12:30 Album nedelje

Anketa

Kako te rade praznici ?

Oradio logo