Kultura / Galerija
Živimo u eri fotografije
Svetsko Bijenale studentske fotografije, sedmo po redu, svečano je otvoreno u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine. Izložene su fotografije više od 80 autora - studenata iz celog sveta. Uslov za ovaj konkurs je da se na toj visokoj školi ili fakultetu izučava fotografija. Ove godine je na konkurs stiglo stotine radova.
Foto: Privatna arhiva
Profesor na katedri za fotografiju Akademije umetnosti u Novom Sadu Željko Mandić kaže da je sve počelo 2004. godine i da se od tada naizmenično smenjuju plakat i fotografija. On ističe da je dragoceno to što se kroz ovu izložbu vidi kako se menja pristup fotografiji kroz godine i kako se menja pedagoški proistup njegovih kolega.
"Takođe je važno i našim studentima, da vide šta njihove kolege u svetu rade. Fotografija je, kao i druge vizuelne umetnosti, prošla kroz mnogo svojih faza i na različite načine je bila značajna za svoje vreme. Naše vreme je vreme slike, društvene mreže i reklame su učinile komunikaciju gotovo nemogućom bez fotografije. Možemo reći da živimo u eri fotografije. Ona je mnogo šire postavljena, opšte prihvaćena je i opšte prisutna, tako da možemo videti veoma različite prakse i pristupe fotografiji", kaže Mandić.
Foto: Oradio
Studentkinja Akademije umetnosti Jovana Semiz, čije su fotografije izložene, svoj rad opisuje kroz termin oskudno.
"U pitanju je moj svakodnevni život, uglavnom fotografišem svoje prijatelje i porodicu, zato što smatram da te momente treba zabeležiti. S obzirom na to da sam deo omladine, razotkrivam sve te naše 'slobodne tajne' koje ne radimo svakodnevno, ali radimo povremeno kako bi se osetili slobodno i neokovano svime što nas okružuje - pritisak roditelja, fakulteta, medija. Malo zadirem u taj tajni život", objašnjava Jovana
Ona otkriva i svoje nedoumice u vezi sa izložbom i fotografijom.
"Malo sam i strepela, jer sam u Muzeju savremene umetnosti, gde postoji neka politika muzeja, a moje fotografije su daleko od galerijskog koncepta, tako da - srećno", kroz osmeh priča Jovana i dodaje da njoj nije bitno da prati razvoj fotografije, već da se kroz nju izrazi.
Profesor u penziji Ivan Karlevaris kaže da je Bijenale nastalo u "tužno vreme" u kome je bilo kulturnih sankcija. Studentski plakati i fotografije su u tim godinama znali i da dostignu cifru od preko 1.000 autora, upućujući na važnost kulture, umetnosti i fotografije.
J. Božić