.
Trenutno
Music mix by Marko
 Marko Balać
Društvo / Obrazovanje

Upoznaj sebe kroz spoj psihologije i umetnosti

30.07.2019.

PsihoArt Lab predstavlja prostor i vreme za lični razvoj, baziran na principima art terapije. U pitanju su iskustvene radionice u kojima polaznici uz pomoć vizuelnih i performativnih praksi uče kako da unesu više balansa u svakodnevni život. 

.

Art terapijski pristup ističe kreativnost kao osnovnu vrednost i verovanje da su ljudska bića kreativna po prirodi. Takođe, on podrazumeva upotrebu umetnosti kao sredstva ličnog izražavanja da bi se komuniciralo osećanjima, pre nego estetski utisak zasnovan na spoljašnjim standardima. To znači da je izražavanje dostupno svima, a ne samo onima koji su umetnički obdareni. Autorka programa PsihoArt Lab, psihološkinja i  integrativna art psihoterapeutkinja u edukaciji Milena Ćuk kaže da je sa ovim vidom terapije počela pre nekoliko godina i da se u tom programu izbegava puno pričanja, već se na zabavan način i kroz iskustveno učenje motivišu učesnici da nauče, a onda i da učestvuju u tome.

"To je bio jedan vid eksperimenta, u kome sam isprobavala i koristila vežbe koje sam naučila na nekim edukacijama, radila sam dosta sa mladima, organizovala sam i učestvovala u youth kampovima. To je specifična metodologija u radu sa mladima, izbegava se da vi puno pričate, nego se trudite da na zabavan način i iskustvenim učenjem motivišete učesnike prvo da učestvuju i onda na licu mesta nešto nauče o nekoj temi o kojoj se radi. To mi je pomoglo u smišljanju radionica. Svaka je unikat. Ne radim po šablonu, u smislu da sam išla na neki program i da sam tamo dobila znanje o određenim metodama. Istražujem to jako dugo, možda pokupim sa neke psihoterapijske ili umetničke radionice, svidi mi se, ovo je baš super i onda to iskoristim i nadogradim", kaže Milena. 

Ciljevi PsihoArt Laba su razvoj kreativnih potencijala kod polaznika, bolji kontakt sa sobom i veće poverenje u sebe, osvešćivanje aktuelnih psiholoških potreba, zastoja i potencijala, buđenje pozitivnih aspekata sopstvenosti koji su zanemareni, veća razigranost i spontanost, povezivanje sa drugim ljudima i interakcija. Milena Ćuk nam je objasnila da je koncept zajednički svim radionicama, iako je svaka za sebe unikatna po temi koja se obrađuje.

"Uvek prođemo kroz neka pravila i principe rada. To je jako važno, posebno za ljude koji prvi put dolaze na susret, a pogotovo nešto što ima veze sa psihološkim radionicama kako bi se stvorila dobra atmosfera. Onda imamo uvodnu vežbu koja služi da se opuste. Neki ljudi prvi put ulaze u prostor, prvi put vide mene, suočavaju se sa nepoznatim ljudima. Potrebna je hrabrost za to, jer ljudi ovde nemaju razvijenu kulturu da istražuju sebe. Često će se odlučiti da odu na edukaciju gde ne moraju da sebe da otkrivaju, ali nešto nauče. Ali ovde ipak ti deliš nešto o sebi i deliš to sa drugima. Uvodna vežba nije da neko kaže nešto o sebi, već ide kroz pokret, muziku, često bude neka uvodna meditacija, da se centriramo", objašnjava Milena Ćuk. 

psiholab2 jpg

Bitna razlika u odnosu na neki drugi vid edukacija je u tome da se rad analizira zajedno, u kontekstu pitanja poput toga na šta podseća to što je nacrtano, šta se osobi dopada na radu, šta se ne dopada, itd. Kroz ta vođena pitanja zajedno se integriše iskustvo koje je osoba imala dok je stvarala, a posle, kroz verbalno izražavanje, to se još razjasni. Milena Ćuk kaže da joj nakon radionica uglavnom dolazi dobra povratna reakcija od učesnika.

"Imam jako dobar fidbek, snažan vetar u leđa da nastavim ovo da radim. Nakon grupa uglavnom budu pozitivni komentari. Ljudi su oduševljeni, često dobijem komentar da nisu očekivali, da je najbolja psihološka radionica na kojoj su bili. To i ja osetim. Jako posebno iskustvo, ima različitih programa koji uključuju umetnički segment, ali ovo je specifično, jer ja koristim sve tehnike izražavanja. Nije samo performativno ili samo vizuelno, ne koristi se samo jedan medij", kaže Milena. 

Da bi neko učestvovao na ovim radionicama nije potrebno da zna da crta ili da ima iskustva u bilo kom vidu umetničkog izražavanja. Ovde je bitno samo izražavanje i to šta za polaznika znači to što je stvorio ili uradio. Kako nam je rekla kreatorka radionica, svakog meseca se održava po jedna, a sledeća je krajem avgusta.

S.P.

Fotografije: Fejsbuk stranica Lični razvoj 

.
Gotovo 80 godina, Međunarodni dan studenata u svetu se obeležava u znak sećanja na događaj u kome su nacisti pogubili 20 čehoslovačkih…
.
Mlada naučnica Aleksandra Cvetanović dobitnica je nagrade Danubius Young Scientist, koju uručuju austrijsko ministarstvo za obrazovanje,…
.
Omladinski centar u Novom Sadu, u Kineskoj četvrti, već je trebalo da počne sa aktivnostima i programima za mlade, međutim to…
Program
Kalendar događaja
Novembar 2019.
PonUtoSreČetPetSubNed
    
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
Anketa

Po istraživanju KOMS-a, 67 odsto mladih želi da napusti Srbiju. Da li ste među njima?