Društvo / Obrazovanje
Učenje teže posle korone
Ispitni rokovi uveliko su počeli. Međutim, posle dva meseca pauze, studentima nije lako da se ponovo vrate svojim rutinama i učenju. Takođe, panika koja se stvorila zbog pandemije, negativno je uticala na neke od njih.

Marija, studentkinja Pravnog i Miljan, student Poljoprivrednog fakulteta, navode da im je veoma teško da počnu s učenjem, jer su u dvomesečnoj pauzi izgubili radne navike.
"Uticalo je veoma loše, zato što nismo imali nikakvih obaveza na fakultetu, izgubila sam radnu naviku i koncentraciju. Jako mi je teško da se sada nateram da krenem nešto da radim, posle dva meseca odmaranja", navodi Marija.
"Veoma loše, izgubio sam radne navike, ispao sam iz ritma i nemam osećaj da studiram uopšte", kaže Miljan.
Vanredno stanje koje je trajalo više od 50 dana uticalo je na spremnost studenata da polažu ispite. Psihološkinja Nataša Oparnica Vračar objašnjava da je razlog za to stanje u kojem smo se našli i koje je uticalo na sve, pa i na studente.
"Potpuno izmenjena dinamika predavanja onlajn je nekima odgovarala više, nekima manje, u zavisnosti od mnogo faktora, ali i od toga kakve ko ima uslove kod kuće i koliko ima podražavajuće okruženje za rad. Pored toga, za neke ogledne, eksperimentalne i praktične delove gradiva studenti i đaci su ostali uskraćeni. Redovna rutina je narušena i bilo je potrebno prilagoditi se i uspostaviti neka nova pravila i način rada", objašnjava psihološkinja Nataša.
Ona dodaje i da su otežavajuća okolnost bile i emocije koje su prouzrokovane zbog pandemije, odnosno, panike koja se za vrlo kratko vreme proširila. U takvim uslovima veoma je teško učiti.
"Kada se suočimo sa opasnošću o kojoj nemamo dovoljno informacija, ni iskustva, prvo se javi osećaj gubitka kontrole nad njom. Taj osećaj izaziva čitav spektar emocija – od brige i pojačanog razmišljanja o problemu, pa sve do intenzivnog straha i paničnog iskustva", kaže Nataša.
Bilo je i studenata koji su radnu naviku održavali i u toku pandemije. To im je znatno olakšalo spremanje ispita i vraćanje radnim obavezama. Sonja sa Filozofskog fakulteta i Vladica sa Fakulteta tehničkih nauka jedni su od njih.
"Korona nije negativno uticala na moje spremanje ispita i polaganje, zato što sam redovno imala neke obaveze u vezi sa fakultetom i održavala sam naviku učenja i spremanja ispita. Mogu sad slobodno da idem na ispite i nemam pad koncentracije, što znači da mogu opet da učim kao i pre", objašnjava Sonja.
"U suštini i nije toliko koliko je moglo da utiče, pošto sam bio na selu i tu sam imao nekih poslova, nekih razonoda, učio sam u slobodno vreme. Sad sam se vratio, dočekali su me ispiti i opet učim", kaže Vladica.
S obzirom na to da se situacija polako smiruje i da se svi vraćamo svojim obavezama, psihološkinja Nataša Oparnica Vračar objašnjava da je najbitnije uspostaviti stari način funkcionisanja i vratiti se pređašnim navikama.
"Trenutno je vreme ispitnih rokova, što je uvek izazovan period za mlade. Najbolji savet jeste da se fokusiraju na cilj i da postave i poslože pripritete za naredni period. Uvek je korisno napraviti plan aktivnosti i odvojiti jasno vreme za učenje. Takođe, pronaći neki radni prostor, odnosno, kutak. Predlažem im da što više eliminišu, ili da smanje sve ometače koncentracije, kao što su društvene mreže, igre, televizija i sve drugo što im može odvući pažnju. Uz trud i rad uspeh neće izostati", navodi Nataša.
Svakako da većini studenata nije lako da se opet vrati učenju i sigurno je da manjka koncentracije, posle ovako duge pauze. Međutim, ukoliko se na vreme krene sa realizacijom obaveza, polaganje bi trebalo da bude uspešno. Ekipa O radija vam želi uspešan ispitni rok.
M. M.