Društvo / Obrazovanje
Investitori u startapima traže tim i entuzijazam
Webinarium je organizovao razgovor sa ljudima iz privatnih fondova na temu "U kakve startup-e investitori vole da investiraju?". Govorilo se o tome šta je potrebno da bi se došlo do investitora, šta oni ocenjuju pri analizi ideja i na koji način rade.
Ana Pavičić-Kašelj iz Frank fonda u Zagrebu sumirala je na koja pitanja tim treba da odgovori da bi ga investitor razmotrio. To su: koji je problem koji rešavaš, ko su tvoji kupci, da li su zainteresovani za proizvod i koliko su spremni da plate za njega?
"Najčešća greška kod timova je da ne komuniciraju sa kupcima, ne znaju njihove potrebe. Pitanja ne treba da budu sugestivna, već postavljena na pravi način. Takođe, veoma je bitno kako predstavljate svoju ideju, odnosno "pičujete" (pitch), a na Jutjubu ima mnogo finala koji su edukativni. Na početku prezentacije treba da prenesete emociju i da se povežete sa žirijem", dodaje je Pavičić-Kašelj.
Na webinaru su govornici došli do zaključka da investitori traže ideju, ali veoma je bitno i da startap ima potencijala da zarađuje novac, jer je to priroda privatnog kapitala. Najvažniji je dobar tim koji ima mnogo entuzijazma da grize i konstantno uči, jer u trenutku kada startap dođe kod privatnog investitora skoro da ne postoji ništa drugo – ni proizvod, biznis model, kupci...
"Da bi se investitor zainteresovao potrebno je da postoje kupci, jer ne možete da pravite proizvod ako niste komunicirali sa njima. Ne morate da imate gotov proizvod, nego samo ideju i analizu tržišta, pa smo raspoloženi za razgovor. Najbolji način dolaska do investitora je kroz preporuke - ako poznajete nekoga ko zna nas ili neki startap koji već radi sa nama", kaže Nebojša Lazić iz fonda StartLabs.
Investicija podrazumeva novac, širok spektar pomoći - mentorski program i mrežu ljudi sa kojima svaki investitor može da poveže svoje startape, kao i infrastrukturu, odnosno internet hosting, pomoć za formiranje kompanije, sređivanje papira, advokate, računovodstvo...
Jasna Žugić