...
TRENUTNO05:00 - 10:00Music Mix by Bea

Društvo

Kako Youtube javlja, ja te volim

30.08.2019.

Više od 75 odsto tinejdžera kaže da je važno ići u korak sa svetskim događajima, ali više od polovine njih prati vesti sa YouTube-a i drugih platformi društvenih mreža, uključujući Twitter i Facebook. 

.

Nedavno istraživanje koje su sproveli SurveyMonkey i Common Sense Media otkrilo je da 60 odsto tinejdžera saznaje vesti od slavnih, uticajnih i drugih online ličnosti. Ove statistike su još više iznenađujuće (i zabrinjavajuće) s obzirom na to da ispitanici priznaju da su informativne kuće pouzdanije od izvora na društvenim mrežama. Takođe, 40 odsto anketiranih veruje da platforme, društvene mreže i influenseri "generalno pojašnjavaju činjenice". Psiholog Luka Todorović kaže da je, u ovakvim slučajevima, bitnije uticati na razvoj kritičke svesti kod mladih.

"Kada govorimo o poznatim ličnostima kao izvoru informacija, one su ranije bili uključene u svrhe propagande različitih sadržaja, ovde se samo postavlja pitanje štetnosti ali i korisnosti sadržaja koje poznati propagiraju. Ono što je istina je to da su informacije dostupnije kao nikada ranije i da je bitno da mlade obrazujemo u smeru kritičke misli i provere informacija koje su im plasirane. Smatram da je potrebno postaviti pitanje kako iskoristiti internet za razvijanje kritičke misli ne samo kod mladih, već svih generacija. Pitanje razvoja kritičke misli prema sadržajima koje primamo je primarnije od pitanje načina distribucija informacija", smatra Luka Todorović. 

O rezultatima ovog istraživanja, o tome šta je ono što, po njihovom mišljenju, dovodi do ovakve društvene situacije, razgovarali smo i sa mladima.

"Društvene mreže su lako dostupne i mislim da mladi idu ka tome da traže one informacije koje su na dohvat ruke. Mislim da to nije ništa strašno, ali svi ćemo tražiti one informacije do kojih najbrže možemo doći. Teško će mladi danas da uzmu i pročitaju novine", glasio je jedan od odgovora. 

"Mislim da je problem u tome šta znači ići u korak sa svetom, a šta biti obavešten. Međutim, to je normalno za novije generacije", rekla nam je jedna od anketiranih.

yt1 jpg

U pomenutom istraživanju, poseban akcenat stavljen je na Jutjub, kao platformu koju mladi najviše posećuju kada žele nešto da saznaju. Uzimajući u obzir i slobodu ove platforme, kao i činjenicu da većina jutjubera nije poznati po pripremi pre snimanja i pričanja o određenoj temi, postavlja se pitanje koliku odgovornost zapravo osećaju prema svojoj publici. Petar Pejović iz ekipe Jaserštajn kaže da više faktora utiče na to šta će mlađa publika gledati na Jutjubu, počev od sadržaja, odgovornosti jutjubera, ali i roditelja.

"Mislim da jutjuberi koji su mlađi adolescenti neće biti svesni, niti žele da budu svesni odgovornosti. Njima je bitna slava, da se njihov rad ceni i da uspeju da se probiju na YT sceni. Stariji jutjuberi su definitivno svesni odgovornosti. Na kraju dana, jutjuber u neku ruku nema obavezu da kontroliše svoj sadržaj, odnosno, da nije njegovo da dete od 11 godina ne gleda sadržaj koji je za, na primer, decu od 13, to je na roditeljima. Dokle god ne krši etičke i pravne zakone na Jutjubu, sve je manje više okej", kaže Petar.

Autor knjige Youtubers Chris Stokel-Walker, smatra da je ova promena jednostavno znak vremena. "Činjenica da mlađi ljudi dobijaju vesti iz netradicionalnih medija nije iznenađujuće, a zabrinjavajuće je samo ako mislite da većina odraslih i dalje konzumira vesti iz tradicionalnih, proverenih izvora", rekao je Stokel-Walker za TNW. Ono što je najbitnije u konzumiranju vesti je stvaranje kritičke svesti od malena, čime se stvara osnova za manji rizik od upadanja u klopku zvanu lažna vest, na bilo kojoj platformi.

 S.P.

Možda te još zanima:

.

Nauči da crtaš kao Dizni

Svako od nas u kući ima papir i olovku, pa zašto to ne iskoristi na najbolji mogući način i nacrtati…

.

Bluesky i Threads: Dve potpuno različite vizije budućnosti nakon X-a

Nema više sumnje da su Threads i Bluesky postali najperspektivnije alternative platformi koja je nekada bila poznata kao Twitter. Iako…

.

Sedam stvari koje treba da znate o platformi Bluesky pre nego što se pridružite

Svaki put kada pomislimo da je društvenim mrežama došao kraj, nešto ih ponovo menja. Twitter je godinama bio glavni, sa…

.

X-ova infrastruktura opet zakazala tokom Maskovog intervjua sa Trampom

Vlasnik mreže X, Ilon Mask, trebalo je u ponedeljak uveče da vodi intervju sa Donaldom Trampom uživo na platformi Spaces.…

.

X obučava Grok AI na vašim podacima - evo kako to da zaustavite

Društvena mreža X, pod vodstvom Elona Maska, koristi podatke korisnika za obuku svog AI chatbota Grok i to je opcija…

.

Pretplata za nove korisnike društvene mreže X?

Novi korisnici društvene mreže X, ranije poznate kao Tviter, navodno će morati da plate skromnu cifru ukoliko žele da objavljuju…

  • 00:00 Music mix by Anja
  • 05:00 Music Mix by Bea
  • 10:00 Leto na O radiju
  • 10:30 Tehnologija

Anketa

Koji je put izlaska iz aktuelne društvene krize u Srbiji ?

Oradio logo