...
TRENUTNO17:00 - 18:00Dnevna soba

Društvo / Intervju

Žan Žiro/Moebius: Gospodar beskonačnosti

05.05.2017.

Žan Žiro i M(o)ebijus. Jedan čovek sa dve totalno različite autorske strane ličnosti. Psihodelični futurizam naspram racionalnog romantizma sklapaju se u beskonačnu sliku koja u svakom svom, pa i najmanjem, fragmentu otvara čitav jedan mikrokosmos satkan od priča ovog neponovljivog francuskog strip crtača. Arzak, Hermetička garaža, The Long Tomorrow, Poručnik Bluberi, Inkal… Ovo su samo nekii od najvažnijih naslova/svetova koje je Žiro stvorio vodeći se, isključivo, neprekidnom potrebom da istražuje i preispituje sopstvenu ličnost. Krajnja stanica njegovog umetničkog putovanja svakako se može uporediti sa autorovim fantastičnim prikazima pustinjskih pejsaža iz kojih izbija poriv za iskonskom slobodom. 

.

Žan Žiro već skoro pet godina nije sa nama. Isto toliko godina po svetu više ne šeta ni Moebus. Ali, neka nova reizdanja čuvaju postojanost te beskrajne linije. Tako je bilo i na nedavnoj tribini "Stripovi za sve" koja se održava svake poslednje srede u mesecu u beogradskom Domu omladine. Dakle, za devojčice i dečake, tate, mame, deke i bake, za hipstere, marginalce, za prosečne genijalce…

Svi oni mogli su da se upoznaju sa nepreglednim svetovima nastalim iz srca jedne obične olovke ili pera. O najzanimljivijim segmentima Mebijusovog života i stvaranja govorili su učesnici tribine: Bojan M Đukić – strip autor i istoričar stripa i Vladimir Vesović  - strip autor i osnivač škole stripa "Đorđe Lobačev".

moe1 jpg

Koji su to kvalitetni domaći tekstovi koji su se bavili likom i delom Žana Žiroa i koliko su oni zanimljivi za nekog ko se tek upoznaje sa ovim velikim imenom stripa?

Bojan M. Đukić: Mislim da je to bitno samo onima koje to iskonski zanima. Smatram da široku publiku uopšte ne zanima kako razmišlja dotični autor pod uticajem/bez uticaja vegetarijanske ishrane ili upotrebe duvana, alkohola itd. Pošto je Žan Žiro striktno podelio, obraćajući se sebi i govoreći u sebi u trećem licu, šta radi Žiro - šta radi Moebius. Izvinjavam se, nije Mebijus. Ako čovek kaže Moebius, onda je to to. Miroslav Marić je strip crtač i izvanredan scenarista, a on je bio presudan da se kod nas, sredinom devedesetih, pojavi specijalan broj časopisa Gradac ko je u celosti bio posvećen tom velikom francuskom autoru. U tom broju su skupljeni tekstovi najvrsnijigh poznavalaca Moebiusovog dela. Dakle, koncentrisani smo na tu žestoku organsku stranu, a ne na tu racionalnu "Žan Žiro" stranu. Znam da je taj časopis najbolje startno mesto za svakoga ko ima želju da upozna jedan takav svet.

moe8 jpgNaslovna strana časopisa Gradac koji je u celosti posvećen Moebiusu (1992)

Vlado, u ovom izlaganju pomenuto je i da je Alehandro Žodorofski (Žiroov saradnik, čuveni filmski reditelji i strip scenarista) izjavio kako je sarađivao sa mađioničarom. Kako vi gledate na njegovu izjavu?

Vladimir Vesović: Pa, ako je to izgovorio čovek sa kojim je Mebijus stvorio scenario za film Dina (nije snimjen) i kultni strip "Inkal", onda je to potpuna istina. Žiro će za mene biti i više od toga! Jer, mađioničar se bavi iluzijom a Mebijus je stvarao svetove, pravio je neverovatne mogućnosti. Zajedno sa njim ste mogli da osvajate nove planete, prostore i duhovne sfere. On je bio veoma velik i uticajan svime onim čime se bavio.

Da li je on bi i rodonačenik promena?

Vadimi Vesović: On je oduvek bio ispred svog vremena i tako će uvek biti. Sada je prošlo pet godina od njegove smrti, a on je i dalje ispred nas i ostalih autora koji neće nikada uspeti da ga dosegnu. Žiro je zaista bio inovator u mnogo čemu. Pomenuću kultni časopis Metal Irlan (Metal Hurlant) koji je pojavio na isti način i kao pank u muzici. Bio je to svet pun inovacija, uz potpuno drugačiji pogled na život.  

moe2 jpg

Stranica iz stripa "Arzak"

Bojane, da li je Žiro vaš najbitniji autor?

Bojan M. Đukić: Malopre sam pomenuo kako je Žiro prisutniji o Mebijusa jer se pojavio ranije. Mebijus je, krajem 60-ih godina, bio prisutan u raznim časopisima, a vama ću sada da kažem koiko je Robert Kramb (čuveni američki strip autor) izvšio uticaj na francuskog autora. Prvenstveno mislim na te legendarne crtice i tehniku senčenja. On nam je tada stavio do znanja kako se radi o jednoj sasvim drugačijoj strani iste osobe jer je taj "drugi ja" fantastično buknuo u časopisu Metal Irlan. E, na tim stranicama sam primetio koliko je počeo da razvija tu svoju stranu čiji će odjeci biti i na polju ilustracije, postera i animacije. Ja sam, recimo, posebno zapamtio roman "The Long Tomorrow".

Koliko je Mebjijus uticao na vas?

Bojan M. Đukić: Veoma površno je uticao na mene sa tim njegovim crticama. Nije odzvonio u meni na način kako je to učinio nekim drugim autorima (Novosađaninu Zoranu Janjetovu) koji su to strašno uspešno prihvatili. Jake ličnosti i pravi umetnici znaju gde će, kako će i na koji način upotrebiti svoje veštine.

moe6 jpg

Domaća produkcija Mebijusovih naslova bogatija je za ediciju Čarobna Šuma (Drakwood i Čarobna knjiga): Hermetička garaža, The Long Tomorrow, Kita mahnita i Arzak

Žašto je Mebijus bio rodonačelnik promena?

Vladimir Vesović: On je sa svim tim, čime se bavio, inovirao mnoge stvari. Sa druge strane, doprineo je mnogim holivudskim filmovima da budu kvalitetni. Da ne pominjemo Osmog putnika (Alien), Ambis, Peti element, Tron... U svakom radu je neprekidno težio promenama. Isto tako ih je tražio i u sebi i van sebe. To se ogleda u njegovim crtačkim efektima. Jako se trudio da bude objektivan. Imamo lik Poručnika Bluberija koji je drugačiji od te futurističke faze. Jednostavno, mogao je da se prilagodi određenim projektima i da tu uspostavi totalno drugačiji način rada. Po meni je to zaista veliko. On u svojim intervjuima navodi kako je u mladosti bio jako živ. Voleo je holivudske i erotske filmove, voleo je književnost i naučnu fantastiku. Ja bih rekao da je svo to nasilje u Metal Irlanu, pa i u nekim rugim stripovima zapravo uslovno nasilje. Ja sam ga doživeo kao veoma povučenog i smirenog čoveka, a opet kasnije, čitajući razne intervjue, otkrivao sam neverovatnu dozu iskrenih osećanja i težnji za promenom. Da li je to bilo u vezi sa konzumiranjem raznih droga, alkohola ili duvana... Išao bi u krajnost a onda bi sve to presekao i ostavio. 

Dokumentarni film "In Search of Moebius"

Da li je Mebijusova snaga zapravo bila ta neprekidna linija?

Bojan M. Đukić: Ne. Linija je samo sredstvo da se dočaraju određeni oblici. I upravo mislim da je ta linija kod Mebijusa sredstvo dostizanja nekog cilja, a ne sam cilj. Imao sam priliku da uživo vidim kako stvara i kako greši jer je on ipak bio samo čovek. A kako on to sve izvodi? Bez postavke u olovci, on i najkompleksnije stvari rešava tako kao da se dese. Kod njega to sve izgleda kao da iz tih plavih a toplih očiju neprekidno radi stereoskopski projektor koji nama, običnim smrtnicima, baca neku nevidljivu skicu koju on kasnije uobličuje u jedno divno zadovoljstvo. Kako je on to samo sa lakoćom rešavao... I najkompleksnije crteže iz neverovatnih uglova je mogao da oživi. Mebijus odmah napravi kompoziciju koja vas zadivi svojom dubinom. E, zato ja stalno govorim kako je on ilustrator koji se bavi i stripom.

moe3 jpg

Poručnik Bluberi (Žan Žiro)

Da li je Žan Žiro predvideo tu svoju beskonačnu sudbinu?

Vladimir Vesović: On je bio svestan svoje veličine ali je zadržao veliku dozu skromnosti. Sve je pokazivao kroz svoj rad. Recimo, sećam se jednog intervjua kada je izjavio sledeće: "Daleko da sam ja najbolji strip crtač! Ali, vidite. Vozimo svi Tur D Frans (najveća biciklistička trka na svetu) i ja ne pobedim ni u jednoj trci, ali sam na kraju konačni pobednik. To mnogo kaže. Bio je svestan svojih umeća i kvaliteta, a isto tako je video koliko je daleko od drugih. Dokazao se na toj komercijalnoj strani (Žan Žiro) ali je otkrio i taj svoj drugi lik (Mebijus) koji je potpuno drugačiji po toj autorskoj crti!

moe7 jpg

Mebijus i njegov Major Fatal

Šta ćete pamtiti u tom njegovom karakternom izražaju?

Bojan M. Đukić: Jedino što mogu da kažem je to da je u pitanju iskren čovek/autor koji se ne folira. Jer, bio sam ubeđen da ću se susresti sa pozerom. To je krenulo od činjenice da se Žan Žiro insistira da priča o sebi u trećem licu. A onda sam odjedanput shavtio kako to nije nikakva poza, da čovek stavarno tako misli. Da stvarno to jeste! Neko ko sebe i svoje ja stavlja u neutralnu poziciju nikako se ne eksponira estradno, niti manipuliše svojim pseudonimom. 

moe10 jpg

Učesnici tribine: Vladimir Vesović, Milan Jovanović (Darkwood Comics) i Bojan M. Đukić

moe9 jpg

Atmosfera sa tribine "Stripovi za sve"

U nastavku poslušajte deo razgovora sa Bojanom M. Đukićem i Vladimirom Vesovićem:

Dušan Majkić

Možda te još zanima:

.

Posao uz studiranje, balansiranje između obaveza

Život studenata može u nekim situacijama da predstavljai luksuz i postane izazovan, a nekako se smatra obaveznim da roditelji podrže…

.

Poziv za buduće producente

Ukoliko te zanima kako nastaje jedan umetnički projekat i koja je uloga pozorišnog producenta u njemu, prijavi se na program…

.

Zovem se Viktorija, ja sam izbeglica!

Viktorija je sa dvoje dece izbegla iz Kijeva na početku rata. U Kijev se vratila posle godinu i po provedenih…

.

Program plaćene prakse za studente novinarstva

Slavko Ćuruvija fondacija poziva studente i studentkinje novinarstva da se prijave za Program plaćene studentske prakse "Denis Kolundžija" u partnerskim…

.

Žene prilikom zapošljavanja izložene i rodnoj i starosnoj diskriminaciji

Sigurno ste bar jednom naišli na oglase za posao u kojima se traži konobarica, čistačica, prodavačica ili promoterka. Ili mlada…

  • 16:30 Tehnologija
  • 16:45 Prava stvar
  • 17:00 Dnevna soba
  • 18:00 Popodne na O radiju
  • 18:30 Album nedelje

Anketa

U kojoj formi najčešće pratite Oradio?

Oradio logo